Nyeste sider på Ludvigs Hjørne: sammenligning af online backup og af antivirusprogrammer.

Ludvigs Hjørne

Giver CRM værdi til virksomheden?

Hvis du er en virksomhedsejer eller en salgschef, har du sikkert hørt begrebet "CRM." Men hvad betyder det egentlig?

CRM står for Customer Relationship Management. Et simpelt CRM-system giver virksomhederne mulighed for at administrere forretningsforbindelser og de data og oplysninger, der er forbundet med dem.
Med CRM kan du gemme kundeoplysninger, kundeemner og salgsmuligheder på en central placering, for eksempel i skyen, så informationen er tilgængelig for mange i realtid.

Selvom et CRM-system måske ikke fremkalder så meget entusiasme i disse dage som sociale netværksplatforme som Facebook eller Instagram, er et CRM-system på en måde bygget op omkring de samme elementer, nemlig mennesker og relationer. Og det er netop derfor, det kan være så værdifuldt for en hurtigt voksende forretning.

Behov for en samlet enhed

Der er flere og flere virksomheder, som får et behov for at kunne styre deres kundedatabase på den bedst mulige måde. Når man starter op som iværksætter og ikke har så stor en kundedatabase, så er det ofte nok at bruge et Excel ark til at få overblikket over kunderne. Det kan dog hurtigt tage om sig, hvis man er i en branche, hvor der er en stor kundemasse. Det kan også blive meget besværligt at håndtere hvis der bruges mange forskellige platforme eller hvis flere kundedatabaser skal integreres og antallet af kolonner er forskellige i Excel arket mellem de enkelte medarbejdere. Med et CRM system har man det hele samlet, så der ikke ligger information på den enkelte medarbejders computer eller telefon, som ikke er en del af systemet.

Brug data til at styre og øge dit salg

Data er det vigtigste element i en virksomhed, da det er data der bruges til at måle på kundernes adfærd hvilket man så kan agere ud fra så man kan sælge mere. Jo flere informationer du har om dine kunder desto bedre kan du målrette din markedsføring. Samtidig kan du også planlægge indkøb af varer når du kan se et handlemønster hos den enkelte kunde. Det betyder at du kan forecaste efter dette og minimere spild og omkostninger til lager og håndtering.

Et CRM system er derfor et system der hjælper virksomheden hele vejen rundt, selvom der er fokus på kunderne. Det er et system som alle medarbejdere i virksomheden kan have glæde af at kende til og benytte dagligt, så de kan følge med i udviklingen og blive en samlet enhed der arbejder mod samme mål.

Med CRM systemer får man det overblik man mangler i alle situationer, hvor den menneskelige hjerne ikke kan kapere at processere alle de mange informationer der er om de enkelte kunder. Du behøver ikke være en stor virksomhed for at få glæde af et CRM system. Det kan bruges af alle størrelser virksomheder og bør bruges, da det skaber mere overskud til den enkelte medarbejder og virksomhedsejer at have styr på det hele og et overblik, der gør at man nemt kan finde, der hvor udfordringerne er, så man kan sætte ind over for dette og løse disse udfordringer inden de bliver til store problemer.