Nvu - Åbne link i nyt faneblad

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Nvu - Åbne link i nyt faneblad

Indlægaf kriepigen » ons dec 20, 2006 12:00

Hvordan gør man det? Synes ikke jeg kan finde noget der muliggør dette.

Og hvis man har en tabel, og vil lave rammen - ikke kun de fire yderste kanter, men også indeni - en anden farve/stil, hvad gør jeg så?
Jeg har prøvet at højreklikke på tag'et -> inline stil -> kanter, men det ændrer kun ved de fire yderste kanter.

Kathrine
kriepigen
 

Re: Nvu - Åbne link i nyt faneblad

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons dec 20, 2006 13:47

kriepigen skrev:Hvordan gør man det? Synes ikke jeg kan finde noget der muliggør dette.


Det kan du ikke umiddelbart. Du kan få linket til at åbne i et nyt vindue. Benytter den besøgende Firefox, vil linket så normalt i stedet blive åbnet i et nyt faneblad. Men vær opmærksom på, at det ikke er alle, der bryder sig om den slags. Brugerne kan altid selv åbne et link i et nyt vindue eller faneblad, hvis det ønskes.

Hvis du alligevel gerne vil bestemme, gøres det med target=_blank i link tag'en, altså fx:
<a href="side2.htm" target=_blank> hvis du selv indsætter det direkte i koden. Hvis du bruger KompoZers brugerflade: placer markøren i linket => klik på knappen Link => Avanceret => under Attribut vælges "target" => Under værdi vælges "_blank".

kriepigen skrev:Og hvis man har en tabel, og vil lave rammen - ikke kun de fire yderste kanter, men også indeni - en anden farve/stil, hvad gør jeg så?


Jeg går ud fra, det er den første tabel på http://litla-tunga.com/abot.html, du tænker på? Nedenstående er specifikt til den side, så vend tilbage, hvis det ikke er den, du vil ændre.

Det er nok nemmest at gøre det ved at lave en css-regel:

Klik på knappen Cascades => klik på pilen til højre for paletten => vælg Regel => i skrivefeltet under Vælger, skriver du #table1 td => Opret stilregel => fanebladet Kanter => under Stil vælger du Solid => under Bredde angiver du bredden, fx 1px => klik på farvefeltet yderst til højre, og vælg den ønskede farve => OK.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7155
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Nvu - Åbne link i nyt faneblad

Indlægaf kriepigen » tors dec 21, 2006 14:32

Kim Ludvigsen skrev:
kriepigen skrev:Hvordan gør man det? Synes ikke jeg kan finde noget der muliggør dette.


Det kan du ikke umiddelbart. Du kan få linket til at åbne i et nyt vindue.



Ups. Det var egentlig det jeg mente. At åbne i et nyt vindue og ikke faneblad. :oops: Tak!

Så er der lige noget andet...

Tit når jeg redigerer en side med billeder på (åbner via site-manageren), så vises de ikke alle korrekt (meget forskelligt hvilke fra gang til gang).
Nogle er der, nogle er et "rødt kryds", og jeg skal sidde og rette billedernes placering til igen, førend jeg overfører...jeg 'tør' ikke andet.
Den side, jeg har mest problemer med er denne http://litla-tunga.com/broodmares.html og får vist fejl #550 og #530 når den åbnes.
Har jeg mon lavet noget rod, og behøver jeg at "rette" billedernes placering, inden jeg overfører igen, når siden nu allerede vises korrekt?
kriepigen
 

Re: Nvu - Åbne link i nyt faneblad

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors dec 21, 2006 14:54

kriepigen skrev:Tit når jeg redigerer en side med billeder på (åbner via site-manageren), så vises de ikke alle korrekt (meget forskelligt hvilke fra gang til gang).


Site-manageren er et af de svage punkter i Nvu. Hidtil har KompoZer-programmøren koncentreret sig om rettelse af andre fejl i Nvu, men så vidt jeg husker, vil næste version hovedsageligt hendle om forbedringer af site-manageren, så der er håb forude.

Jeg har ikke oplevet samme fejl som dig, men en lignende fejl opstår, når man har overført en side, så vises billederne ikke efterfølgende. Løsningen er at undlade at overføre billeder og andre filer (forudsat man ikke har tilføjet nye billeder på siden). Eller at lukke siden og åbne den igen.

Med hensyn til den fejl, du oplever, så vil jeg tro, at du sagtens kan undlade at overføre billederne. Bare vælg dem fra i overførselsvinduet (fjern fluebenet ud for Inkluder billeder og andre filer).
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7155
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Nvu - Åbne link i nyt faneblad

Indlægaf kriepigen » tors dec 21, 2006 15:02

Kim Ludvigsen skrev:
Med hensyn til den fejl, du oplever, så vil jeg tro, at du sagtens kan undlade at overføre billederne. Bare vælg dem fra i overførselsvinduet (fjern fluebenet ud for Inkluder billeder og andre filer).


Nå ja, det kan jeg jo prøve. Er de én gang blevet overført korrekt, vil det jo sikkert ikke ændre sig, når de ikke igen bliver overført ved redigering.

Fint, tak for denne omgang! Vi må håbe på en nyere version kommer snart.
kriepigen
 


Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 16 gæster

cron