Centrere hp

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Centrere hp

Indlægaf kriepigen » tors dec 14, 2006 19:06

Hejsa Kim

Nu har jeg jo fået min side nogenlunde op at køre (Tak for hjælpen sidst!), men er langtfra færdig. Der er sikkert meget som skal rettes til, men det til den tid.

Jeg vil gerne lave nogle undersider, der ikke har css-templaten som jeg bruger ellers, men bare er ganske simple, for at få mere bredde.

http://litla-tunga.com/abot.html

Jeg har sat en fast bredde (760 px), men når siden vises, så er den venstrejusteret. Hvordan får jeg den centreret og kan jeg, som på mine andre "css-sider", have en farvet baggrund (altså udenom den faste bredde/min side) ligesom du har på Ludvigs Hjørne?

Kathrine
kriepigen
 

Re: Centrere hp

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors dec 14, 2006 22:16

kriepigen skrev:Jeg har sat en fast bredde (760 px), men når siden vises, så er den venstrejusteret. Hvordan får jeg den centreret


Det er den forkerte boks, der har fået den faste bredde, og så skal vi lige have centreret den rette boks på den rette måde.

Åbn siden i KompoZer. I programmets statuslinje nederst i programmet har du nogle koder - yderst til venstre har du en, der hedder <body>. Højreklik på den, og vælg Inline stil => Boksegenskaber. Slet bredden på 760px, og klik på OK.

Klik et tilfældigt sted på siden, du skulle nu gerne kunne se koden <div> ved siden af <body>. Højreklik på <div>, vælg Inline stil => Boksegenskaber. Ud for Bredde skriver du 760px. I afsnittet Marginer har du fire felter, ud for Venstre og ud for Højre skriver du auto. Du vil nu kunne se siden hoppe ind på midten. Klik på OK.

Gamle versioner af Internet Explorer har lidt problemer, så du skal lige ind og lave to ændring specielt for dem:

Højreklik atter på <body>, vælg Inline stil => Tekstegenskaber. I feltet Justering vælger du Centrer.

Højreklik på <div>, vælg Inline stil => Tekstegenskaber. Her skal du ud for Justering vælge Venstre.

Jeg sidder ikke lige med en ældre Internet Explorer (IE 5 og ældre), så jeg kan ikke tjekke. Hvis det ikke virker i en gammel Internet Explorer, må du lige vende tilbage.

kriepigen skrev:og kan jeg, som på mine andre "css-sider", have en farvet baggrund (altså udenom den faste bredde/min side) ligesom du har på Ludvigs Hjørne?


Nu kender du jo næsten turen: Højreklik på <body>, vælg Inline stil => Baggrundsegenskaber. Klik på farveknappen yderst til højre ud for Farve, og vælg den ønskede farve. Hvis du vil have et baggrundsmønster, som jeg har på min side, kan du klikke på mappeikonen ud for Billede, og du kan så vælge det ønskede billede (du skal selv have et brugbart billede). Du kan herefter vælge, hvordan billedet skal vises nederst i vinduet, om det fx skal gentages, centreres osv.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7156
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

OK

Indlægaf kriepigen » fre dec 15, 2006 12:39

Hej igen

Tak...det er nu centreret.
Når jeg så vil lave en del sider på samme måde, så kan jeg vel bare bruge denne som skabelon, men hvordan gøres det nemmest?

Og så det med baggrunden. Jeg vil have selve siden (det centererede) med hvid baggrundsfarve, men kanterne (højre/venstre) udenom, som fx. på min forside, skal være grålige (http://litla-tunga.com/index.html).
Den måde, du har beskrevet det på, laver al baggrund farvet. Kan man ikke gøre, som jeg vil have det?

Kathrine
kriepigen
 

Re: OK

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre dec 15, 2006 16:09

kriepigen skrev:Den måde, du har beskrevet det på, laver al baggrund farvet. Kan man ikke gøre, som jeg vil have det?


Sagtens! Jeg glemte, at baggrundsfarven på hele siden også vises i midterboksen, fordi der ikke er angivet en farve i midterboksen.

Benyt samme fremgangsmåde, som da du valgte baggrundsfarve på <body>, nu skal du bare gøre det på <div> og så vælge hvid som farve.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7156
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

fino

Indlægaf kriepigen » fre dec 15, 2006 18:56

Ihh, mange tak. Så er den i plet!

Ser det forresten OK ud med opstillingen på siden eller burde jeg venstrejustere eller noget helt andet ???...nogle forslag?

Kathrine
kriepigen
 

Re: fino

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre dec 15, 2006 19:11

kriepigen skrev:Ser det forresten OK ud med opstillingen på siden eller burde jeg venstrejustere eller noget helt andet ???...


Jeg synes, det ser fint ud. Det eneste er, at jeg flere gange har taget mig selv i at tænke, at jeg er kommet til at markere billedet øverst på siden, fordi det er nedtonet.

Jeg glemte helt at svare på et tidligere spørgsmål, hvordan du nemmest laver sider på samme måde. Det allernemmeste er at indlæse den nuværende side, lave de ønskede ændringer, og så overføre siden via menupunktet Filer => Overfør som eller hvis du gemmer lokalt: Filer => Gem som. Du skal så endelig bare huske at give filen et andet navn end eksisterende filer, da de ellers bliver overskrevet.

Du kan også oprette en skabelon, hvor det kun er muligt at redigere enkelte dele af siden, men hvis du selv skal lave siderne, og du ikke ligefrem skal lave mange hundrede sider, så er det mere besværligt. Du kan læse om fremgangsmåden her:
http://kimludvigsen.dk/programmer-inter ... belon.html
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7156
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: fino

Indlægaf kriepigen » søn dec 17, 2006 19:29

Kim Ludvigsen skrev:
Jeg synes, det ser fint ud. Det eneste er, at jeg flere gange har taget mig selv i at tænke, at jeg er kommet til at markere billedet øverst på siden, fordi det er nedtonet.



Tak.
Ser det dumt ud at billedet er nedtonet eller forvirrer det meget? Bør jeg gøre noget ved det?


Kathrine
kriepigen
 

Re: fino

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn dec 17, 2006 19:39

kriepigen skrev:
Kim Ludvigsen skrev:Jeg synes, det ser fint ud. Det eneste er, at jeg flere gange har taget mig selv i at tænke, at jeg er kommet til at markere billedet øverst på siden, fordi det er nedtonet.



Ser det dumt ud at billedet er nedtonet eller forvirrer det meget? Bør jeg gøre noget ved det?


Det er jo nok et spørgsmål om smag og behag, og det kan da også være, at det kommer til at stjæle for meget opmærksomhed, hvis det ikke er nedtonet. Prøv at spørge familie/venner, hvad de synes.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7156
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Indlægaf kriepigen » man dec 18, 2006 11:46

OK.

Tak for hjælpen i denne omgang! :)


Kathrine
kriepigen
 


Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 28 gæster

cron