Thunderbird

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Redaktør: Klattrup

Thunderbird

Indlægaf DaddyD skrevet fre mar 19, 2010 13:30

Hvordan får man Thunderbird til at lægge sig ned i meddelelsesområdet. Tidligere brugte jeg tastekombinationen Ctrl-Shift-M. Efter opdateringen til 2.0.0.24 flytter den kombination nu meddelelserne til Indbakken.

Jeg vil også gerne skifte skrifttype, men når jeg åbner Funktioner-Indstillinger-Visning-Formatering og klikker på Skrifttyper.., er der kun 2 muligheder: Serif og San Serif. Ingen Avanceret knap som på billedet i Ludvigsens hjælpefunktion.

What 2 do?
DaddyD

Re: Thunderbird

Indlægaf Kim Ludvigsen skrevet fre mar 19, 2010 15:35

Du må have haft en udvidelse eller et andet program, der har placeret Thunderbird i meddelelsesområdet. Måske udvidelsen ikke er kompatibel med den opdaterede Thunderbird? Prøv at tjekke dine udvidelser.

Har du overvejet at opgradere til Thunderbird 3 i stedet? Mine sider handler om 3'eren, hvilket sikkert er grunden til, at det ser anderledes ud hos dig.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf DaddyD skrevet søn mar 21, 2010 14:59

Tak for svaret og du har helt ret. Efter en nøjere granskning fandt jeg frem til, at udvidelsen 'Minimize to tray' (ctrl+shift+M), nu kun virker i T3, som jeg jo så hellere må se og få ned :idea: . Skal jeg i øvrigt afinstallere T2 inden jeg henter T3, eller går det helt automatisk?
DaddyD

Indlægaf Kim Ludvigsen skrevet søn mar 21, 2010 17:41

Du kan bare installere oveni.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf DaddyD skrevet søn mar 28, 2010 14:22

Jeg kan ikke rigtigt lure det der med Indeksering. Nede til venstre kan der f.eks. stå: 'Vurderer hvilke meddelelser der skal Indekseres' og 'Indekserer 1 af 3 meddelelser (0% gennemført)' og det blir der ved med at stå, til man går til en anden mappe.

Der er også en anden ting jeg ikke helt fatter. Når jeg åbner T. sker det nogle gange, at der åbner 2 vinduer. Det ene åbner som jeg har valgt, uden visningsrude, det andet med visningsrude samt en boks der siger, at der ikke må hentes meddelelser mens der Indekseres (kort fortalt), men det sker jo automatisk hver gang programmet åbnes og der er heller ingen problemer. Meddelelserne hentes helt normalt, men jeg synes altså det er underligt.
DaddyD

Indlægaf Kim Ludvigsen skrevet søn mar 28, 2010 14:47

Prøv at optimere dine mapper: Marker indbakken => Filer => Optimer mapper. Genstart Thunderbird, og gentag evt. optimeringen, hvis der stadig er problemer.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Gæst skrevet ons jul 28, 2010 2:03

Hvordan slår man 'indeksering' fra i Thunderbird ?

Programmet indekserer hvad enten der er kommet 1 eller 30 nye mails, og i den tid kan man ikke bruge programmet, det er ret irriterende og gør, at jeg bestemt ikke kan anbefale alm. brugere at benytte det, da man risikerer, at det går ned, hvis man prøver på at blæse den slags et stykke.

Inge
Gæst

Indlægaf Kim Ludvigsen skrevet ons jul 28, 2010 5:23

Hvilken version af Thunderbird bruger du? Det skulle gerne være muligt at bruge programmet, mens der indekseres.

Indeksering kan slås fra her: Funktioner => Indstillinger => Avanceret => fanen Generelt => fjern flueben ud for Aktiver global søgning og indeksering.

Men det er nok bedst at finde årsagen til problemet hos dig, da du ellers vil miste den meget effektive søgning i Thundebird. Du kan fx prøve at optimere dine mapper - prøv et par gange med en genstart af Thunderbird imellem - og hvis det ikke hjælper, så prøv at tjekke, om problemet også er der, hvis du starter Thunderbird i fejlsikret tilstand.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Gæst skrevet tors jul 29, 2010 22:38

Som jeg skrev, så 'fryser' Thunderbird, hvis jeg forsøger at komme til at scrolle ned ad siden for at læse den sidst ankomne mail, hvis programmet er i gang med at 'vurdere hvilke meddelelser der skal indekseres' - eller noget i den stil – og det gør det hver gang, der er kommet bare få mails.

Jeg læste dit forslag til en anden om at optimere mapperne, og det gjorde jeg, men det hjalp ikke.

Jeg har kørt programmet i fejlsikret tilstand, men da der kun skulle hentes en mail, så var der ikke noget problem.

Jeg har forleden installeret en opdatering (anbefalet af Secunia, som jeg bruger) til version 3.0.6, som skulle lukke et sikkerhedshul.
Men... jeg har i dag brugt programmet til at søge efter opdateringer, og har nu installeret 3.1.1, måske det vil hjælpe !

Jeg har flg. udvidelser:
British English Dictonary 1.19
BullGuard Backup 9.0
BullGuard Spamfilter 9.0
Thunderbird Address Book Synchronisation Extension 7.3.3.51 – dette ved jeg faktisk ikke, hvorfor jeg har, og jeg har prøvet at komme til at afinstallere det, men det kan jeg ikke. Den 'knap' er passiv, så jeg har måttet nøjes med at deaktiver den udvidelse – og jeg har checket, at efter jeg har opgraderet til 3.1.1, så er det ikke kompatibelt, men jeg kan stadig ikke få lov til at afinstallere det.

Fungerer 3.1.1 ikke bedre, så vil jeg slå indekseringsfunktionen fra.
Jeg kan godt – i teorien – se, at det bedste ville være at finde fejlen hos mig selv, men det orker jeg ikke – det er lidt for langhåret og tidskrævende :-)
Det er kun nogle måneder siden, at jeg installerede programmet og det tog mig flere døgn at finde ud af at få alle mine ca. 20.000 mails med og få dem organiseret i profiler og mapper – det har jeg ikke tid til evt at skulle gentage.

Inge
Gæst

Indlægaf Kim Ludvigsen skrevet tors jul 29, 2010 23:03

Gæst skrev:Jeg har kørt programmet i fejlsikret tilstand, men da der kun skulle hentes en mail, så var der ikke noget problem.

Betyder det, at der ikke var noget problem i fejlsikret tilstand? I så fald er det sikkert en af dine udvidelser, der driller.

Gæst skrev:Det er kun nogle måneder siden, at jeg installerede programmet og det tog mig flere døgn at finde ud af at få alle mine ca. 20.000 mails med og få dem organiseret i profiler og mapper – det har jeg ikke tid til evt at skulle gentage.

Der skulle ikke være nogen grund til at skulle organisere dem igen. Hvordan har du for øvrigt organiseret dem - har du fx placeret dem i indbakken eller undermapper hertil?

Med det antal mails er det nærmest meget nødvendigt at få dem indekseret, hvis du nemt skal kunne finde gamle mails.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Gæst skrevet lør sep 04, 2010 0:51

For mig at se er basisproblemet, at programmet er langsomt. Når jeg har åbnet det, så skal jeg vente... selvom jeg kan se et lille pop-up-vindue i nederste højre hjørne, hvor der står, at jeg har modtaget x antal mails - kan jeg ikke lukke det og læse mine mails - jeg kan ikke gøre noget, før det selv har lukket... og så skal jeg vente. Gør jeg ikke det, så 'fryser' programmet (=svarer ikke)...

Jeg ville så gerne kunne anbefale det til andre, der er blev Outlook-løse, da de har købt en ny pc med Windows 7, men det føler jeg ikke, at jeg kan, fordi det fungere så meget langsommere end Outlook gjorde. Outlook fungerede i løbet af et splitsekund, når det var åbnet. Det gør Thunderbird ikke.
Det undrer mig også, at ind i mellem så lader det til at programmet selv lige skal foretage sig noget... indlæse en meddelelse fx til trods for, at jeg ikke har bedt det om at 'indlæse en meddelelse'... men netop lige har læst en mail og lukket den...
Jeg synes, det er svært at finde ud af, hvordan jeg kan få programmet til at fungere hurtigere, men jeg må vel bare affinde mig med det !

Måske skal jeg bare vænne mig til, at det er som i gamle dage, hvor man kunne brygge kaffe, mens pc'en åbnede........ Sådan er min (relativt nye) pc nu i øvrigt, men det er en anden sag :-)

PS: Ja, mine mails er placeret i undermapper under de forskellige konti/identiteter(som det hed i Outlook)... Der er 5 indbakker og en hulens masse undermapper, som jeg da kan finde rundt i, så mit arkivsystem fra Outlook er bevaret :-) Det tog mig daaaage med hårdt, fysisk, manuelt arbejde at få det på plads, da jeg 'konverterede' til Thunderbird !
Gæst

Indlægaf Kim Ludvigsen skrevet lør sep 04, 2010 1:35

Normalt frarådes opbevaring af undermapper under indbakkerne. I stedet bør de placeres under fællesmappen Lokale mapper. Jeg tør ikke sige, om det er derfor det går langsomt hos dig, men det kan være årsagen.

En anden mulig årsag er manglende oprydning i mapperne (optimering af mapper). Dette er nævnt tidligere i tråden, så jeg ved ikke, om du allerede har prøvet, men ellers prøv det: Markér en mappe, klik så på menupunktet Filer => Optimer mapper.

Jeg brugte selv systemet med forskellige mapper til at sortere de forskellige mails ud i, da jeg brugte ældre versioner af Thunderbird. Men med Thunderbird 3 er søgefunktionen blevet stærkt forbedret, så nu er der ingen grund til at bruge særskilte mapper. I stedet arkiverer jeg modtagne og sendte mails, lige så snart de er læst eller sendt. Man kan altid lynhurtigt finde en ønsket mail ved hjælp af søgefunktionen, og det bliver endnu bedre, hvis man bruger mærkater.

Mærkaterne kan for øvrigt også bruges til at lave virtuelle mapper med en opdeling af mailene, som du er vant til, selv om de reelt ligger i arkivet. Prøv at læse lidt om mærkater, søgefunktionen og virtuelle mapper her:
http://kimludvigsen.dk/programmer-inter ... #maerkater

Du kan evt. lave en backup af din Thunderbird-profil, inden du begynder at eksperimentere med arkivering/mærkater. Det gjorde jeg selv i sin tid, så jeg kunne vende tilbage, hvis jeg ikke var tilfreds med den nye måde at gøre tingene på. Du skal selvfølgelig bare sørge for ikke at hente mails, mens du eksperimenterer, eller at der gemmes en kopi af mailene på serveren, så de kan hentes ind i den gamle profil, hvis du vil vende tilbage. Personligt har jeg ikke set mig tilbage efter at have skiftet.

Mappen, du skal tage backup af, hedder Thunderbird, og den kan findes som beskrevet her:
http://wiki.mozilladanmark.dk/wiki/Thun ... Brugerdata
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Gæst skrevet tors sep 09, 2010 10:38

Mine undermapper ikke i en hovedmappe (eller rettere 5 ligesom mine 'profiler') men i egen hovedmappe kaldet 'arkivmapper', så de er på linje med 'indbakke', 'kladder', 'sendt' – så de er ikke undermapper under indbakkerne, men altså undermappe til den mail-adresse.
Jeg har for ikke så lang tid siden optimeret alle mapper, men det hjalp ikke synderligt.

Jeg kan godt li', at jeg kan finde en mappe, og så kan jeg fx finde en bestemt mail-adresse, jeg ved godt, at jeg kan søge osv., men det andet forekommer mig lettere, fordi jeg ikke behøver at kunne huske noget særligt. Mange mailadresser er nogle, som jeg kun har som en, jeg ikke lige kan gennemskue hvem tilhører, men jeg kan fiske den ud af en mail-liste i en mail.
Det med mærkater har jeg ikke prøvet at sætte mig ind i. Måske en god ide en af de lange kedelige vinteraftener, hvis der dukker sådan en op :-)
Hvis jeg nogensinde prøver på det, så vil jeg genlæse denne tråd inden, så jeg husker at tage back-up osv. inden forsøgene.
Det forekommer mig bare for omstændigt og tidskrævende.
(Har lige spildt et par aftener på at få Dropbox til at funke med en lille Acer, der kører med Linpus Lite, så vidt jeg har kunnet finde ud af – og det lykkedes ikke – og jeg synes, at jeg alt for ofte skal bruge al for lang tid på den slags – det er tiden ikke til, desværre.)
Gæst

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne