sikkerhedskopiering af programmer

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

sikkerhedskopiering af programmer

Indlægaf DOD7 » tirs jun 14, 2016 16:03

Hej,

Da jeg skal opgradere mit windows styresystem (ren installation), vil jeg sikkerhedskopiere mine programmer, og det har jeg brug for en guideline til. Kan ikke finde startup.exe filerne.

Som jeg har forstået det, skal disse være med i sikkerhedskopieringen?!, hvis jeg bagefter skal overføre dem og også kunne bruge dem i mit nye styresystem.

På forhånd mange tak for hjælpen! :)

De bedste hilsener fra
Dorthe Dahl

Mozilla/5.0 (compatible; MSIE 9.0; Windows NT 6.0; Trident/5.0)
DOD7
 

Re: sikkerhedskopiering af programmer

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs jun 14, 2016 17:00

Hej Dorthe

Normalt sikkerhedskopierer man ikke programmer. I stedet installerer man dem igen, enten fra en CD eller ved at hente dem på internettet. Problemet er, at de fleste programmer ændrer på indstillinger i registreringsdatabasen i Windows, så hvis du blot kopierer dem på plads fra en backup, vil de ikke virke.

Derimod er det meget vigtigt, at du får taget backup af dine data. Og her tænker jeg ikke kun på de data, du kan se (dine dokumenter, musik og billeder), men også på data i de enkelte programmer. Programmerne gemmer deres data i en skjult mappe, det kan fx være bogmærker til hjemmesider, indstillinger som du har ændret på i et program osv.

Du kan bruge Windows Overførsel til at få overført dine data og indstillinger:
http://windows.microsoft.com/da-dk/wind ... dows-vista

Hvis det er Windows 10, du skal installere, så tjek også denne side:
http://windows.microsoft.com/da-dk/wind ... windows-10
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: sikkerhedskopiering af programmer

Indlægaf DOD » ons jun 22, 2016 13:45

Hej igen,

Nu har jeg chekket op på en del ting, men det er ikke lykkedes mig at finde ud af, hvordan man sikkerhedskopierer programindstillinger - du siger, de ligger i skjulte mapper - jeg ved ikke,hvordan jeg finder disse mapper/indstillinger og heller ikke, hvordan jeg efter opgradering får den kopieret ind de rigtige steder igen. Kan du hjælpe mig med en vejledning? (Mine data: dokumenter - billeder - musik kan jeg godt finde ud af at sikkerhedskopiere).

Jeg overvejer at opgradere til windows 10, og har her fundet ud af, at det ikke er muligt at benytte mig af løsningen: "windows let overførsel", idet denne løsning ikke eksisterer i windows 10, Så er jeg vel nødt til at overfører programindstillinger manuelt eller?! På forhånd tak :)

Venlig hilsen
Dorthe
DOD
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: tirs jun 14, 2016 15:51

Re: sikkerhedskopiering af programmer

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons jun 22, 2016 15:29

Hej Dorthe

Nej, du er ikke nødt til at overføre manuelt - du læste ikke, hvad jeg skrev :D

Hvis det er Windows 10, du skal installere, så tjek også denne side:
http://windows.microsoft.com/da-dk/wind ... windows-10


Jeg kan sagtens give dig en manuel metode, men jeg kan forestille mig, at du vil foretrække ovenstående løsning, da den er mindre nørdet.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: sikkerhedskopiering af programmer

Indlægaf DOD7 » ons jun 22, 2016 17:54

Hej Kim,

Undskyld! :oops: Faktisk havde jeg læst den side, du har linket til, men også allerede glemt det igen. Har undersøgt og læst så mange sider, at jeg er ved at blive helt bims :?

Jeg er nu så bare i tvivl, om mine overførte data vil være læselige efter opgradering, idet det værktøj Microsoft linker til "PCmover Express" fra firmaet laplink ikke eksisterer på dansk! Hvad siger du?

Stor hilsen fra
Dorthe
DOD7
 

Re: sikkerhedskopiering af programmer

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons jun 22, 2016 20:16

Du kan være helt sikker på, at det virker, ellers ville Microsoft ikke anbefale det, Men når det ikke er på dansk, er der selvfølgelig større risiko for, at du laver fejl i processen. Prøv at hente programmet, så kan du bedre vurdere, hvor nemt det er at bruge, selvom det er på engelsk. I værste fald kan du få den manuelle metode, men der er risikoen for fejl sandsynligvis større.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49


Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 15 gæster