Farver gør tekst utydelig til ulæselig

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Farver gør tekst utydelig til ulæselig

Indlægaf Charley » lør aug 27, 2016 14:16

Jeg har et generelt problem med farver (totalt farveblind), som jeg på 81. år har lært at leve med, MEN - 2 problemer:

1. TV anvender bl.a. rød (tror jeg) baggrund til "tekststriber", f.eks. for at oplyse navn o.l. på den interviewede [selv om TV hårdnakket benægter det], hvilket gør teksten helt ulæselig for mig. Andre gange anvendes sort baggrund, og så har jeg ingen problemer.
DETTE kan Ludvigs hjørne næppe hjælpe med, og det er kun anført, fordi det illustrerer mit problem med den øverste bjælke i mailprogramer!

2. Jeg bruger aldrig Outlook, men Mozilla Firefox, der gennem årene ingen problemer har givet (i modsætning til Outlook), men i min nye computer med Win 10, kan jeg ikke finde ud af at styre diverse farver, herunder øverste blælke med Filer Rediger Vis o.s.v. samt " - stor/lille og x " i højre side.
Venstreside er nogenlunde læselig, fordi teksterne står på en lidt lysere baggrund (farven ukendt), men i højre side er tegnene helt utydelige, så jeg meget ofte rammer forkert, d.v.s. får slukket i stedet for at ændre billedstørrelse, lægge på proceslinie eller omvendt.
Hvilke muligheder er der for at rette baggrundsfarverne på denne linie?
I Outlook er "ledeteksterne" ok, men forneden står der en "farveovermalet" tekst i en stor firkantet boks, jeg - pga. overmalingen - heller ikke kan læse - men jeg har ikke lyst til at bruge Outlook, for min tidligere erfaringer var for dårlige.

Tidligere, da diverse genier syntes borføringsprogrammer m.m. skulle "piftes op" med farver, der reelt gjorde dem mere uoverskuelige, kunne jeg altid "dekretere" sort/hvid udgave, men det er mig bekendt ikke muligt i Win og mailprogrammer - eller ?

3. Hvad jeg gør m.h.t. overfarvede tekster i avisen? Meget enkelt dr. Watxon, jeg har opsagt dem, for jeg gider ikke sidde og få ondt i øjnene, for bare at læse overskriften på forsiden - og så sparer jeg adskillige 1.000-lapper årligt :D :) :lol: :x



.

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; WOW64; rv:48.0) Gecko/20100101 Firefox/48.0
Charley
 
Indlæg: 72
Tilmeldt: ons jul 28, 2010 18:25

Re: Farver gør tekst utydelig til ulæselig

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør aug 27, 2016 18:17

Hej Charley

Jeg tror, det er Windows, der styrer den øverste bjælke. Du burde kunne skifte tema med nogle mere passende farver i Windows. De fleste temaer gør sig dog i flotte baggrundsbilleder og smarte farver, jeg ved ikke, om der findes nogle som er mere nedtonede, eller nogle som ligefrem er velegnede for farveblinde. Prøv at tjekke denne side:
https://support.microsoft.com/da-dk/hel ... top-themes

Fordelen er, at temaet virker i hele styresystemet og dermed i alle dine programmer.

Hvis jeg tager fejl med hensyn til, hvilken bjælke der er tale om, så det er noget, som Firefox styrer, så er det muligt at skifte tema i Firefox. Hvis man vil nørde lidt, kan man også nøjes med at skifte farve på en enkelt bjælke. Hvis et Windows-tema ikke ændrer farve på den pågældende bjælke, så prøv at tage et skærmbillede af den, så vi kan se, hvad det er for en bjælke.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7148
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Farver gør tekst utydelig til ulæselig

Indlægaf Charley » tirs aug 30, 2016 13:37

Tak for forslaget, men det ser ud til at man kun kan får farveladebilleder i alle afskygninger, og ikke de gamle Windows-muligheder for den type "kedelige" baggrunde jeg har behov for.

Jeg forsøger mig igen med Firefox, men tror ikke på, at jeg kan ændre bjælkefarverne der (det er den øverste)

Foreløbig tak. mvh Charley
Charley
 
Indlæg: 72
Tilmeldt: ons jul 28, 2010 18:25

Re: Farver gør tekst utydelig til ulæselig

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs aug 30, 2016 13:51

Hvis det er den allerøverste bjælke, så er det Windows, der styrer udseendet på den. Har du prøvet at se på indstillingerne for øget tilgængelighed i Windows? Her kan du bl.a. vælge større kontrast, som måske kan være bedre for dig.

Start => Indstillinger => Øget tilgængelighed
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7148
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Farver gør tekst utydelig til ulæselig

Indlægaf Karl Erik » tirs aug 30, 2016 17:46

Måske et tema med kun en farve ville hjælpe, i hvert fald i Firefox. Det er nemt at tjekke, bare tryk på linket her under og hold musen hen over et tema og du kan se effekten i din egen Firefox.

https://addons.mozilla.org/da/firefox/s ... cat=themes

Her har jeg lavet en søgning på det engelske ord "Solid" og det har givet mere end 18.000 resultater, men der er mange flere muligheder.
Karl Erik
Karl Erik
 
Indlæg: 177
Tilmeldt: tirs apr 17, 2007 17:16
Geografisk sted: Hirtshals

Re: Farver gør tekst utydelig til ulæselig

Indlægaf Charley » ons sep 21, 2016 19:54

Mange tak for de gode, brugbare svar. Jeg er nu ved at være på sporet, og skal bare finde den rigtige farvekombination på bjælken, men et besøg hos øjenlægen i dag, forklarede mig mere om problemekt. Farveblindheden (total) har ikke ændret sig, men kombineret med "oldsagens" almindelige synssvækkelse, p.g.a. "fuglerederne - grå og grønne stære :shock: , så er problemet forstærket.
Men tak for hjælpen, nu kan jeg komme videre :P Venlig hilsen Charley
Charley
 
Indlæg: 72
Tilmeldt: ons jul 28, 2010 18:25

Re: Farver gør tekst utydelig til ulæselig

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons sep 21, 2016 20:01

Held og lykke med stærene. Har selv rendt temmelig meget til øjelæge på grund af den grønne og med dumme øjendråber til følge - det var surt, indtil det endelig lykkedes at få has på stæren med en operation.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7148
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49


Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 14 gæster

cron