Lisbeth, hvis du ikke har opgivet ævret, så prøv følgende i KompoZer:
Funktioner => Avancerede => i rullemenuen nederst til højre, vælg punktet med HTML4.
Du burde nu kunne indsætte koden ­ i kildekodevisning, og den burde så blive husket. Prøv med et par stykker først i stedet for at lave en hel side - i fald det alligevel ikke virker.
Nu mangler vi bare at finde ud af, om der er en tastaturgenvej, der indsætter koden, så det kan gøres i almindelig visning i stedet.
I relation til det, du skrev om HTML4 må jeg lige sige, at vi MÅSKE kører med forskellige udgaver af Kompozer. Lidt mærkeligt, for jeg gik da ud fra, jeg havde opdateret den til sidste udgave. Men ligemeget - jeg HAVDE 'bolle' i HTML4, som jeg fandt under indstillingerne>avanceret.
Til almindelig orientering har jeg nu stillet mig NÆSTEN 100% tilfreds med tekstudseendet. Med justeringen var der en del af delestregerne, der gik igennem med mellemrum bagefter (f.eks. som her: delin- ger). Men der var så sandelig også et utal af steder, hvor jeg måtte anvende ­ - og de forsvinder ganske rigtigt i kildekoderne, hvilket gør det meget vanskeligt at checke bagefter, hvis man opdager at bindestregen er sneget sig ind på Internet-siden. Tilmed bliver selve indskrivningen på Kompozeren helt forkeret med kæmpe mellemrum på de korte tekster omkring billederne. Så her kan man heller ikke læse korrektur mere.
Det, der istedet skal gøres, er, at gå ind på hhv. Firefox og IE, og indsætte koden forskellige steder, fordi IE jo reducerer skriften - og læse korrektur på begge sider, hvor gang der er lavet rettelser. Så nu kan jeg næsten den tekst udenad, har nok læst korrektur på den MINDST 50 gange! Firefox er stadig den bedste browser til KompoZeren - den retter alt ind første gang, mens IE skal korrigeres indtil flere gange.
Til gengæld er der - såvidt jeg kan se - ikke flere fejl - og dog - der er en minimal fejl i IE stadigvæk - linierne ser sådan ud:
...................................afhæn-
gig af deres sprogkundskaber samt -
niveau...................................
Den skulle hæfte stregen fast på niveau (-niveau), da 'niveau' henfører til sprogkundskaber (sprogniveau).
Den burde se sådan ud:
...................................afhæn-
gig af deres sprogkundskaber samt
-niveau .................................
Men jeg ved ikke, hvilken kode, man skal anvende her for at fastgøre stregen (-niveau). Vil dog lade det ligge, hvis du ikke kan give mig et svar. Med Google Chrome opstår der også to fejl. I de links, der ligger øverst på siden, ryger 'Fritid' ned på næste linie. Kan skyldes at man skal lave faste mellemrum, men i Firefox og IE fungerer det rigtigt. Den anden fejl i Google Chrome er, at en af 'TIl top' ryger ind under teksten ved siden af et højreholdt billede (den bør stå under billedet - og der ER indsat et break). Det fungerer også rigtigt i Firefox og IE, så jeg lader det bare være ved det.
Har ikke skænket OPERA en tanke - har den ikke uploaded heller - og nu tror jeg, jeg stopper med disse petittesser. Jeg vil ikke anbefale andre at gøre det samme - har været en dyr fornøjelse tidsmæsig samt i cigaretter og kold kaffe, og kredsløbet har bestemt ikke haft godt af det!
Uden jeres hjælp var det dog slet ikke gået - men jeg vil nu nok tilføje, at der burde være lidt i KompoZer Tips om ­ - det er jo ikke kun mig, der laver så lange tekstsider med korte eller lange linier. I noget af denne lange korrespondance står der, at denne kode ikke bliver fanget gennem en validering - det synes jeg også, man burde nævne i tipsene.
TUSIND TAK FOR ALT!
Med venlig hilsen
Lisbeth