Ekstern Harddisk længe om at starte.

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Re: Ekstern Harddisk længe om at starte.

Indlægaf Snowman36 » lør okt 08, 2016 8:33

jeg har et hav af DVD-R og nogle DVD+R.

Jeg har downloadet Ashampoo Burning Studio FREE.

Jeg har åbnet filen og hvad gør jeg nu?

Ekstern Harddisk5.PNG
Snowman36
 
Indlæg: 137
Tilmeldt: man dec 18, 2006 0:09

Re: Ekstern Harddisk længe om at starte.

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør okt 08, 2016 10:22

Jeg ved ikke, om det er muligt at lave en bootbar DVD med Ashampoo Burning Studio FREE, jeg kan ikke finde noget herom på nettet.

Det kan gøres med ImgBurn, som også er gratis, og som er nemt at bruge.
http://www.imgburn.com/

Så vidt jeg kan se fra manualen, skal du gøre således:
Indsæt en tom DVD
Åbn ImgBurn
Fra startsiden vælg Write Image file to disk
Billede
Klik på fanebladet Advanced
Sæt flueben ud for Make image bootable
Billede
Og så skal du vist bare klikke på ikonen nederst, der viser en mappe => DVD.

Jeg er ikke 100 procent sikker, og jeg har ikke selv mulighed for at prøve i øjeblikket.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7151
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Ekstern Harddisk længe om at starte.

Indlægaf Snowman36 » lør okt 08, 2016 10:31

ImgBurn havde jeg forsøgt at downloade, Norton fjernede den. Jeg prøver at forsøge igen, når jeg kommer hjem. Mener at huske man godt kan hente den alligevel, godt nok længe siden det blev prøvet.
Snowman36
 
Indlæg: 137
Tilmeldt: man dec 18, 2006 0:09

Re: Ekstern Harddisk længe om at starte.

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør okt 08, 2016 11:58

Ok, jeg håber det lykkes, ellers må det være muligt at bede Norton ignorere filen. ImgBurn fejler ikke noget, når man henter programmet fra dets egen hjemmeside.

Når du har fået brændt DVD'en, skal du blot lukke Windows og så genstarte computeren, så burde den boote på DVD'en og indlæse Linux. Det er en fuldt virkende version af styresystemet, så du får vist skrivebord og programmer ligesom i den installerede version. Intet ændres i din Windows eller på harddiskene, hvis blot du selv lader være med at ændre noget på dem. Det vil gå lidt langsomt, fordi det hele køres fra DVD'en.

Når du har fået startet op, skal du klikke på menuknappen, og så klikke på menupunktet Kontrolcenter. Start programmet GParted.

Du kan nu se dine harddiske og drev ligesom i enhedshåndteringen i Windows, omend det er anderledes, fordi der ikke bruges drevbogstaver i Linux. I stedet bruges bogstaver for harddisken, sda for den 1. harddisk, sdb for den anden harddisk osv. Drevene på de enkelte harddiske navngives sda1, sda2 osv.

Du kan skifte mellem de forskellige harddiske ved hjælp af en rullemenu øverst til højre i programmet. Tjek, om du kan finde den pågældende harddisk, og lad være med at ændre noget i programmet. Finder du den, så bemærk navnet på harddisken, fx /dev/sda. Hvis du ikke kan se harddisken her, så kan Linux ikke finde den, og så er den enten itu eller ikke forbundet korrekt til computeren (kablet kan fx være beskadiget).

Luk GParted. Hvis du fandt harddisken, så åbn en mappe, fx ved at klikke på menuknappen og så klikke på Computer. I venstre side af mappevinduet kan du finde en oversigt over mapper, under Enheder kan du se alle dine drev. Jeg kan ikke lige huske, om de vil have drevets rigtige navn eller det mere tekniske navn (fx /dev/sdb2 for drev 2 på harddisk 2). Du kan prøve at åbne de drev, som kan være på den pågældende harddisk. Lad være med at slette eller flytte rundt på filer, nøjes med at kigge.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7151
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Ekstern Harddisk længe om at starte.

Indlægaf Jørgen Rasmussen » lør okt 08, 2016 13:35

Jeg ved ikke, hvordan det er i Windows 10, men i min Windows 7 kan jeg højreklikke på en iso-fil og vælge 'Åbn med' -> 'Windows Brænd diskafbildning'. Den funktion kan du måske bruge i stedet for ImgBurn, hvis du har problemer med at installere det program.
Mvh Jørgen
Jørgen Rasmussen
 
Indlæg: 469
Tilmeldt: lør jul 26, 2008 12:03

Re: Ekstern Harddisk længe om at starte.

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør okt 08, 2016 13:47

Jørgen, det er ikke nok. Man får ganske vist alle filerne pakket ud og brændt på DVD'en, men den bliver ikke bootbar. Jeg ved ikke, om Windows 7 eller nyere har fået muligheden for at brænde en bootbar disk, men muligheden var der ikke i de ældre udgaver af Windows.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7151
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Ekstern Harddisk længe om at starte.

Indlægaf Snowman36 » lør okt 08, 2016 16:48

Ekstern Harddisk6.PNG


Ekstern Harddisk7.PNG


Ekstern Harddisk8.PNG


Supergod forklaring om ImgBurn :)

Det lykkedes uden problemer at hente ImgBurn og har valgt sproget på dansk. Jeg har nemlig ikke hel styr på det engelske.

Jeg får lidt startvanskeligheder, når jeg vælger "mappe=>DVD"

Jeg har stillet spørgsmålene i 3 skærmskud.

Det er nyt for mig med Linux og har ingen ide om, hvad jeg skal gøre?
Snowman36
 
Indlæg: 137
Tilmeldt: man dec 18, 2006 0:09

Re: Ekstern Harddisk længe om at starte.

Indlægaf Regmos » lør okt 08, 2016 17:00

Som Jørgen skriver lidt højere oppe, behøver du ikke et selvstændigt program til at brænde din Linux isofil.

Du putter bare en DVD i dit drev, højreklikker på isofilen og vælger Brænd diskafbildning

Windows 10 har oppet sig gevaldigt, når det drejer sig om isofiler. Nu kan man også mounte (Opret forbindelse) isofiler i et virtuelt drev, og bruge dem helt normalt.

Billede
Mvh. Regmos
Panda Free Antivirus, HitmanPro/HitmanPro.Alert, Windows Firewall Control og Norton Connectsafe
Brugeravatar
Regmos
 
Indlæg: 136
Tilmeldt: ons jan 21, 2009 7:53

Re: Ekstern Harddisk længe om at starte.

Indlægaf Snowman36 » lør okt 08, 2016 17:23

Ekstern Harddisk9.PNG


Interessant Regmos

Jeg har brændt og DVD drevet er skubbet ud.

I følge disse skærmskud er det ok?

Og hvad gør jeg nu?
Vedhæftede filer
Ekstern Harddisk10.PNG
Ekstern Harddisk10.PNG (11.27 KiB) Vist 6100 gange
Snowman36
 
Indlæg: 137
Tilmeldt: man dec 18, 2006 0:09

Re: Ekstern Harddisk længe om at starte.

Indlægaf Snowman36 » lør okt 08, 2016 17:31

Ekstern Harddisk11.PNG
Ekstern Harddisk11.PNG (5.67 KiB) Vist 6089 gange
Snowman36
 
Indlæg: 137
Tilmeldt: man dec 18, 2006 0:09

Re: Ekstern Harddisk længe om at starte.

Indlægaf Regmos » lør okt 08, 2016 17:32

Jeg er bange for du har brændt noget forkert.

Den fil der skal brændes er den linux Mint 18 isofil du downloadede. Den skal ikke pakkes ud, åbnes eller noget andet, bare brændes.
Mvh. Regmos
Panda Free Antivirus, HitmanPro/HitmanPro.Alert, Windows Firewall Control og Norton Connectsafe
Brugeravatar
Regmos
 
Indlæg: 136
Tilmeldt: ons jan 21, 2009 7:53

Re: Ekstern Harddisk længe om at starte.

Indlægaf Snowman36 » lør okt 08, 2016 17:36

Godt jeg spurgte og tak for info.

Jeg fortsætter i morgen.
Snowman36
 
Indlæg: 137
Tilmeldt: man dec 18, 2006 0:09

Re: Ekstern Harddisk længe om at starte.

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør okt 08, 2016 17:54

Hvis du ender med at vende tilbage til ImgBurn, så skal du ikke vælge Mappe til DVD, du skal vælge Image til DVD, det er knappen øverst til venstre på mit første skærmbillede af ImgBurn. Når du har valgt det, får du vist mulighed for at vælge den hentede iso-fil på din harddisk, ellers skal du gøre det manuelt ved at klikke på mappeikonen til højre for feltet på dit billede 3.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7151
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Ekstern Harddisk længe om at starte.

Indlægaf Regmos » lør okt 08, 2016 17:59

Snowman36 skrev:...fortsætter i morgen.


Bare for at være helt sikker :D

Billede
Mvh. Regmos
Panda Free Antivirus, HitmanPro/HitmanPro.Alert, Windows Firewall Control og Norton Connectsafe
Brugeravatar
Regmos
 
Indlæg: 136
Tilmeldt: ons jan 21, 2009 7:53

Re: Ekstern Harddisk længe om at starte.

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør okt 08, 2016 18:28

Regmos, er du sikker på, at den bliver bootbar? Det er ikke nok bare at brænde imaget.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7151
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

ForegåendeNæste

Tilbage til Hjælp til alt

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 79 gæster