Ekstern Harddisk længe om at starte.

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Ekstern Harddisk længe om at starte.

Indlægaf Snowman36 » ons aug 10, 2016 21:30

Jeg har en Ekstern Harddisk fra WD, som jeg har haft i mange år. Da jeg i tidernes morgen havde den sammen med den gamle PC med Win XP blev den startet op samtidigt med PC.

Nu går der op til en halv time før den bliver startet op sammen med den den nyere PC.

Kan man indstille et sted, så Ekstern Harddisk starter hurtigere?

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; WOW64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/52.0.2743.116 Safari/537.36
Snowman36
 
Indlæg: 137
Tilmeldt: man dec 18, 2006 0:09

Re: Ekstern Harddisk længe om at starte.

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons aug 10, 2016 21:48

Kan du se harddisken i dine drev, når Windows er startet?

Hvordan ser du, at harddisken ikke er startet?
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Ekstern Harddisk længe om at starte.

Indlægaf Snowman36 » ons aug 10, 2016 22:09

I dag kom den efter ca 20 minutter efter jeg havde startet PC'en. Den ligger i H drevet, som den altid har gjort.
Vedhæftede filer
Ekstern Harddisk.PNG
Snowman36
 
Indlæg: 137
Tilmeldt: man dec 18, 2006 0:09

Re: Ekstern Harddisk længe om at starte.

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons aug 10, 2016 22:23

Vil det sige, at harddisken ikke er synlig inde i denne PC før 20 minutter efter opstart?
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Ekstern Harddisk længe om at starte.

Indlægaf Snowman36 » ons aug 10, 2016 22:35

Ja. Sådan har det været siden købet af PC med Win10.
Snowman36
 
Indlæg: 137
Tilmeldt: man dec 18, 2006 0:09

Re: Ekstern Harddisk længe om at starte.

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons aug 10, 2016 22:47

Ok, prøv først at tilslutte harddisken til en anden USB-port i computeren. Det kan være problemer med USB-typen, og nogle stik kan være USB-2 og nogle kan være USB-3.

Hvis det ikke hjælper, kan det skyldes et problem med drevbogstavet. Har du andre ting tilsluttet, som kan risikere at bruge samme drevbogstav? Det kan måske hjælpe at skifte til et andet drevbogstav i diskhåndteringen - hvis altså du ikke har programmer eller lignende, der har brug for at kunne tilgå disken som drev H.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Ekstern Harddisk længe om at starte.

Indlægaf Snowman36 » tors aug 11, 2016 22:05

Jeg skiftede til en anden USB port. I dag tog det 30 minutter for den kom frem. Stadigvæk som H-drev., som er den eneste med "H".

"Det kan måske hjælpe at skifte til et andet drevbogstav i diskhåndteringen" Hvordan gør jeg det ?
Snowman36
 
Indlæg: 137
Tilmeldt: man dec 18, 2006 0:09

Re: Ekstern Harddisk længe om at starte.

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors aug 11, 2016 22:22

Prøv også med de resterende USB-stik i computeren. Selvom de ser ens ud, så kan der være forskel på, hvilken type de er - måske det, du prøvede, var det samme som den tidligere type. Prøv dig frem med dem alle for at se, om det gør en forskel.

Det er ikke sikkert, det hjælper at skifte drevbogstav. Du svarede ikke på, om du har andet tilsluttet, som får drevbogstaver.

Jeg fik måske ikke forklaret mig godt nok - du kan ikke have flere ting, der bruger samme drevbogstav, men du kan måske have noget, som har taget det drevbogstav, som harddisken prøver at få. I så fald får den ikke lov at få det pågældende bogstav. Det burde dog ikke tage drevet 30 minutter at finde et andet bogstav.

Hvis du skal ændre drevbogstav, gøres det i diskhåndtering i computeradministration. Her kan du se alle harddiske og partitioner, og du kan ændre drevbogstav ved at højreklikke på den pågældende partition. Vælg et bogstav, som du er sikker på, at andre ting ikke prøver at bruge, fx "T". Og vær endelig sikker på, at du vælger den rigtige partition, ellers kan det gå helt galt.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Ekstern Harddisk længe om at starte.

Indlægaf Snowman36 » lør aug 13, 2016 9:22

Kim Ludvigsen skrev:Har du andre ting tilsluttet, som kan risikere at bruge samme drevbogstav?
Nej

Jeg har skiftet drevbogstav.

Jeg prøver de andre USB porte og vender tilbage med info.
Vedhæftede filer
Ekstern Harddisk1.PNG
Snowman36
 
Indlæg: 137
Tilmeldt: man dec 18, 2006 0:09

Re: Ekstern Harddisk længe om at starte.

Indlægaf Snowman36 » man sep 05, 2016 22:37

Jeg har prøvet de andre USB porte. Det har ikke hjulpet og er stadigvæk længe om at starte. Mon det er Ekstern Harddisk der er defekt eller for gammel? Det er omkring 8-10 år siden den blev taget i brug.
Snowman36
 
Indlæg: 137
Tilmeldt: man dec 18, 2006 0:09

Re: Ekstern Harddisk længe om at starte.

Indlægaf Kim Ludvigsen » man sep 05, 2016 23:37

Jeg tror ikke, det er harddisken, der er defekt. Der findes et system til at tjekke tilstanden på en harddisk, og i henhold til dit skærmbillede fungerer disken - du kan se, der står I orden i kolonnen Status. Jeg tør ikke sige, hvad der er galt, jeg har aldrig oplevet en forsinket start som i dit tilfælde, og du har prøvet de ting, jeg kan komme i tanke om, som måske kunne hjælpe - hvad de så desværre ikke har gjort.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Ekstern Harddisk længe om at starte.

Indlægaf Snowman36 » fre okt 07, 2016 17:23

Ekstern Harddisk kommer ikke frem mere. Jeg har også prøvet at få kontakt med den bærbare, desværre sker der intet.

Måske er det sket i forbindelse med endnu en opdatering af Windows 10 forleden, ved ikke om det kan være årsagen til det?

Når jeg slukker for PC'en lyser den grønne kontakt stadigvæk på EH, den vil ikke slukke selv.

Jeg har et hav af billeder og mange videoer på EH, som jeg ikke kan se :(

Hvordan får jeg liv i den igen?

Drevbogstav er: T

Vedlægger lidt skærmskud.

Ekstern Harddisk2.PNG


Ekstern Harddisk3.PNG


2016-10-07 18.07.07.jpg
Snowman36
 
Indlæg: 137
Tilmeldt: man dec 18, 2006 0:09

Re: Ekstern Harddisk længe om at starte.

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre okt 07, 2016 18:23

Når du oplever problemet på to forskellige computere, kan det desværre tyde på, at harddisken er gået i stykker. Du kan evt. prøve om du kan få den til at virke på en tredje computer hos et familiemedlem eller lignende.

Du kan evt også prøve at boote op på en Linux-DVD eller et USB-stik med Linux for at se, om Linux kan se den. Det er muligt at boote op i Linux uden at installere noget. Du skal blot hente et image og enten brænde det til en DVD eller "installere" imaget på en USB-nøgle. Du kan hente Linux her:
https://www.linuxmint.com/download.php
Hent udgaven Mate i enten 32- eller 64-bit, alt efter hvad din computer kan klare.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Ekstern Harddisk længe om at starte.

Indlægaf Snowman36 » fre okt 07, 2016 21:43

Jeg er noget på bar bund her, har aldrig prøvet med Linux før. Jeg "tør ikke" at prøve det på egen hånd, skal nok have lidt mere starthjælp.

Indtil nu har jeg kun hente den danske udgave, som det ses. Er jeg på rette vej?

Ekstern Harddisk4.PNG
Snowman36
 
Indlæg: 137
Tilmeldt: man dec 18, 2006 0:09

Re: Ekstern Harddisk længe om at starte.

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør okt 08, 2016 0:50

Du skal have filen pakket ud på en USB-nøgle eller brændt på en DVD. I begge tilfælde skal der bruges et specielt program til at pakke ud/brænde.
Har du en tom DVD?
Har du et program til at brænde DVD'er?
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Næste

Tilbage til Hjælp til alt

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster