Sandberg usb3-hub bøvl

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Sandberg usb3-hub bøvl

Indlægaf Gæst » man okt 24, 2016 22:21

Hej Ludvigs Hjørne

Jeg har netop købt en Sandberg USB3-hub med 4 porte og en strømforsyning.
På emballagen står der, at den er kompatibel med Win 10, som er mit styresystem.
Jeg monterer så hubén til min pc i en af pcéns usb3 porte, men jeg kan ikke starte pcén når strømadapteren er sat i el-stikket.
Derimod kan jeg starte min pc, når jeg tager strømforsyningen fra !!!
Hubén virker i øvrigt fx til fil-overførsler fra min pc til en ekstern harddisk og vice versa, men hvorfor virker den ikke, når strømforsyningen er tilsluttet?
Går ud fra, at det må være hubén, der ikke er i orden.
Der står også på emballagen, at hubén selv installerer den nødvendige software, men da jeg tilsluttede den kom der ikke den sædvanlige meddelelse frem på pc- skærmen om at en installation er i gang!
Håber at I kan hjælpe mig med hvad problemet kan skyldes - inden jeg går til forhandleren for at få mine penge tilbage (pris kr. 299,-)

Mvh
Niels Erik

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; WOW64; rv:49.0) Gecko/20100101 Firefox/49.0
Gæst
 

Re: Sandberg usb3-hub bøvl

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs okt 25, 2016 3:20

Hej Niels Erik

Jeg har desværre ingen forklaring. Når hub'en bruger en ekstern strømforsyning, skyldes det sikkert, at ikke alle computere kan levere den nødvendige strøm via USB-stikket. Men jeg har aldrig hørt, at en strømforsyning skulle forhindre en computer i at starte, så jeg vil som dig gætte, at der er noget galt med hub'en. Mon ikke forretningen kan hjælpe dig enten med en forklaring eller en ombytning.

Du må meget gerne vende tilbage med, hvad de siger. Jeg må indrømme, at jeg er lidt nysgerrig.

Med hensyn til driver: Hvis hub'en har virket, når strømforsyningen ikke er sat til, så er driveren allerede installeret i din Windows, og så er der ingen grund til at installere den igen.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7151
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Sandberg usb3-hub bøvl

Indlægaf Gæst » tirs okt 25, 2016 15:21

Hej Kim

Tak for svar.
Jeg tager forbi butikken (ComputerCity) og vender tilbage hertil, når jeg har fået en forklaring/ombytning af produktet.

Mvh
Niels Erik
Gæst
 

Re: Sandberg usb3-hub bøvl

Indlægaf Karl Erik » tirs okt 25, 2016 18:01

Tilgiv mig et, måske, dumt spørgsmål, men har du sluttet hub'en til computeren i det rigtige stik. Du skal bruge det der sandsynligvis sidder ved siden af strømstikket (svært at sige uden at kende den nøjagtige model).
Karl Erik
Karl Erik
 
Indlæg: 177
Tilmeldt: tirs apr 17, 2007 17:16
Geografisk sted: Hirtshals

Re: Sandberg usb3-hub bøvl

Indlægaf Gæst » ons okt 26, 2016 13:19

Hej Kim og Karl Erik

Så fik jeg byttet Sandberg usb3-hubben, men problemet er det samme. Min stationære pc vil ikke starte, når strømadapteren er sat i stikdåsen. Men når jeg fjerner strømforsyningen til hubben, så starter pcén !!!???
Jeg prøvede så at tilslutte hubben til min bærbare pc, der også har Win10 styresystem - og her var der ingen problemer med at starte den med strømmen sat til hubben. Det er jo til at blive xxxxxx af :)
ComputerCity mener, at det må være mit "setup" af min sationære pc, der er problemet, men jeg aner ikke, hvordan jeg kan finde ud af sådan noget.
Når strømmen til huben er fjernet, så er der heller ikke problemer med at overføre filer til - eller fra pcén.
Og så har jeg, Karl Erik, sat tilslutningen til hubben i et af pcéns 4 usb3-porte der sidder på bagsiden af computeren. der er ikke nogen usb-port ved siden af pcéns strømstik!
Pcén hedder i øvrigt: Asus M51AC-NR057S, og er kun 2 år gammel.
Det er hvad jeg kan fortælle på nuværende tidspunkt.

Mvh
Niels Erik
Gæst
 

Re: Sandberg usb3-hub bøvl

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons okt 26, 2016 16:51

Meget underligt. Hvis det virker uden strømforsyningen, så kan du selvfølgelig bare lade være med at bruge den. Du vil nok først få problemer, hvis du tilslutter flere strømkrævende ting i hub'en.

Du kan evt. prøve, om det gør nogen forskel, hvis du benytter de andre USB-stik i computeren. Det er ikke usædvanligt, at nogle stik er USB 1, mens andre er USB 2 (og USB 3 i nyere computere). Måske det kan gøre en forskel.

Hvad sker der egentlig, hvis du tilslutter hub'en med strømforsyningen tilsluttet efter PC'en er startet?
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7151
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Sandberg usb3-hub bøvl

Indlægaf Gæst » ons okt 26, 2016 22:44

Hej Kim

Alle de usb-porte jeg har prøvet er alle usb3-porte - det står ligefrem med små bogstaver over porten. Jeg har prøvet alle 4 og med samme (dårlige) resultat.
Dit sidste forslag vil jeg prøve snarest - og så vender jeg tilbage til forum.
Men kan det tænkes at der er en indstilling i min stationære pc, som blokerer tingene. Jeg var inde på en amerikansk hjemmeside, der taler om noget som jeg vil oversætte som "enhedshåndtering", altså hvor man kunne ændre et eller andet der - men der var så mange tekniske termer, som jeg ikke aner et klap om, hvad betyder, så jeg stod af igen.

Mvh
Niels Erik
Gæst
 

Re: Sandberg usb3-hub bøvl

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors okt 27, 2016 3:51

Jeg er temmelig sikker på, at det ikke er en indstilling i Windows, der driller. Når du ikke kan starte computeren, bliver Windows jo heller ikke startet, og kan derfor ikke påvirke noget . Det er nok nærmere en hardware-konfiguration, men jeg har aldrig hørt om noget med den effekt.

Vær forberedt på, at computeren måske slukker, når du tilslutter hub'en, mens den er tændt. Så lad være med at have åbne, ikke-gemte filer, når du prøver.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7151
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Sandberg usb3-hub bøvl

Indlægaf Gæst » tors okt 27, 2016 17:35

Hej igen

På dit spørgsmål: "Hvad sker der egentlig, hvis du tilslutter hub'en med strømforsyningen tilsluttet efter PC'en er startet?" kan jeg svare: Der skete intet, pc fortsatte med at køre.
MEN da jeg slukkede den, kunne den ikke starte før jeg trak strømforsyningen ud af el-stikdåsen!
Hvad mener du med en "hardware-konfiguration"?

mvh
Niels Erik
Gæst
 

Re: Sandberg usb3-hub bøvl

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors okt 27, 2016 18:14

At det må være noget hardware inde i din computer, der driller. Altså ikke i Windows, men i selve computeren. Dog måske afhængig af, hvad du mener med, at den ikke starter.

Hvis der slet ikke sker noget, når du starter computeren, mens strømforsyningen er sat til, så må det være noget inde i computeren. Hvis den begynder at starte, så der kommer noget på skærmen, men at den så går i stå, inden Windows startes, eller mens Windows startes, så kan det være et problem i BIOS (et grundlæggende styresystem, der startes før Windows) eller i Windows.

Uanset hvor fejlen ligger, så tror jeg ikke, det er noget, du kan gøre noget ved.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7151
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49


Tilbage til Hjælp til alt

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 73 gæster