Cookies alle indkomne mails

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Cookies alle indkomne mails

Indlægaf Charley » lør dec 17, 2016 15:51

Der er konsekvent et spørgsmål om man vil acceptere cookies - for at kunne læse det modtagne - ikke mindst fra det offentlige.
Er der en mulighed for een gang for alle at "acceptere'" skidtet, så man ikke skal bøvle med at få oplysningen lukket.
Alle ved vel efterhånden at cookies er en del af prisen for at bruge det åbne postkort, som nettet reelt er, så det burde være overflødigt at skulle bikse med det hver gang. Specielt hvis mailen læses på telefonen, er det næsten altid umuligt at få lukket og komme videre.

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; WOW64; rv:50.0) Gecko/20100101 Firefox/50.0
Charley
 
Indlæg: 72
Tilmeldt: ons jul 28, 2010 18:25

Re: Cookies alle indkomne mails

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør dec 17, 2016 16:09

Hvad bruger du som mailprogram? Det må næsten være webmail af en art. Jeg kan ikke mindes at have set en meddelelse om cookies i forbindelse med mails, kun i forbindelse med hjemmesider, hvorfor jeg heller ikke forstår, hvordan du kan have problemet på en mobil, hvor du vel bruger en mailapp.

Hvis du accepterer cookies på et websted, så gemmes der en cookie, der fortæller webstedet, at du ikke skal have vist meddelelsen en anden gang. Hvis du alligevel får den vist ved næste besøg, så er det fordi, cookien ikke er blevet gemt, fx hvis du bruger privat tilstand i din browser, eller hvis du selv eller et program sletter gemte cookies.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Cookies alle indkomne mails

Indlægaf Charley » lør dec 17, 2016 16:34

Jeg bruger Mozilla Firefox og min Galaxy III får ligeledes alt via Telia Gateway. Jeg trykker konsekvent på ok-knappen, men netop på telefonen lykkes det faktisk yderst sjældent at komme videre, så jeg må vente med at læse siden til jeg kommer hjem.
Jeg sletter heller ikke cookies, for jeg håndterer ikke nogen form for "interesserr" der ikke kan tåle at blive læst af andre, så ligesom jeg på rejser ikke klamrer mig til min taske, hvis nogle skulle få lyst til at stjæle mine gamle underbukser, så er jeg bedøvende ligeglade med, hvem der gemmer hvad. Kun min bank er jeg til gengæld ekstremt forsigtig med, og kontrollerer den dagligt for at se eventuelle uregelmæssigheder, så jeg kan stoppe den her og nu. Til netkøb bruger jeg en helt separat 0-konto, som kun bliver tanket op med det beløb netkøbet koster, og så er det faktisk lidt svært af misbruge det kortnummer!
Charley
 
Indlæg: 72
Tilmeldt: ons jul 28, 2010 18:25

Re: Cookies alle indkomne mails

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør dec 17, 2016 16:56

Så vidt jeg kan forstå, så er Telia Gateway din router, og den har intet med cookies at gøre. Det er mere relevant, hvilket program du bruger til at se mails med på din mobil.

Medmindre Telia er en af de internetudbydere, der kræver login via en webrowser, og det så er det login, der kræver brug af cookies.

Hvis du har mulighed for det, så vil et skærmbillede (af såvel computer som mobil) nok hjælpe en hel del på min forståelse, hvis du kan tage nogle, uden der er personlige oplysninger på dem.

Med hensyn til computeren: Du bruger ikke programmer som CCleaner til oprydning?
Har du en lilla maske til venstre for dine faneblade i Firefox?
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Cookies alle indkomne mails

Indlægaf Charley » ons dec 21, 2016 20:16

Hej Kim,
Computeren gik helt i sort, netop som jeg havde forfattet et længere svar. Det orker jeg ikke igen, men jeg er helt klar over at Cookies ikke har noget med Gateway eller andet af mit udstyr at gøre, og mit spørgsmål var i den relation, om man kan gøre noget for at blive fri for det overflødige pladder, hver gang man går på en hjemmeside. Jeg er ikke mere tungnem, end at jeg har fattet, at alle bruger cookies, og at jeg skal svare ok eller andet for at komme videre, og da alle vel efterhånden må have opfattet, at nettet er et åbent postkort, så burde det være overflødigt at man konstant skal svare på spørgsmålet.
Min båd var aldrig låst, for reparationsomkostningerne ved indbrud ville langt overstige værdien af mine gamle underbukser og andre værdigenstande, og til gengæld skulle både så ikke på værft i 1 - 2 måneder, som alle de øvrige på broen, der havde haft besøt.
På samme måde har jeg det med nettet - hvis nogle gider læse mit ævl, eller se hvornår jeg skal til lægen med mine overlagte tæer, så god fordøjelse :)
Kun netbanken er under min konstante overvågning, hvor jeg dagligt kontrollerer saldo og transaktioner,, og netkøb finder sted via en separat konto, hvorpå der aldrig er et indestående der overstiger det aktuelle køb + 100 kr. for at holde liv i kontoen, så risikoen for efterfølgende misbrug er ret begrænset.
Der er således ingen grund til at bruge mere tid på min spørgsmål - det er en gang for alle politisk besluttet , at barnepigementaliteten også på dette område skal opretholdes i fuldt omfang..
Med venliig hilsen
Charley
Charley
 
Indlæg: 72
Tilmeldt: ons jul 28, 2010 18:25

Re: Cookies alle indkomne mails

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons dec 21, 2016 21:02

Charley skrev:Jeg er ikke mere tungnem, end at jeg har fattet, at alle bruger cookies, og at jeg skal svare ok eller andet for at komme videre, og da alle vel efterhånden må have opfattet, at nettet er et åbent postkort, så burde det være overflødigt at man konstant skal svare på spørgsmålet.


Det er desværre noget, politikerne har besluttet. Jeg er helt enig i, at det er overflødigt, jeg vil endda bruge ordet "tåbelig" om den beslutning. Dels fordi stort set alle hjemmesider bruger cookies, og dels fordi man vænner brugerne til bare at klikke på OK, hvilket er knap så godt, hvis der spørges om noget helt andet end cookies.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49


Tilbage til Hjælp til alt

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 37 gæster

cron