Netværksspørgsmål

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Netværksspørgsmål

Indlægaf Munchped » tirs jan 24, 2017 12:28

Hej,

Jeg har et netværksspørgsmål. Jeg bor i en etageejendom med netværk, og dertil har jeg mit eget lille hjemmenetværk med et par pc'er, et par iPads, et par smartphones og et TV.

Igår syntes jeg internetadgangen var lidt sløv, men hæftede mig ikke nærmere ved det. Om aftenen ville jeg så betjene TV'et via en app på en af iPaddene. Det virkede ikke, og jeg gik så ind i iPaddens indstillinger for at se hvad der var galt. Det viste sig iPadden var forbundet til et andet, ikke-krypteret hjemmenetværk i nabolaget. Hvordan kan det gå til? Jeg har aldrig logget mig på det pågældende netværk. Hvordan forhindrer jeg det sker igen? Er det problematisk?

På forhånd tak.

Munchped

Mozilla/5.0 (iPad; CPU OS 10_2 like Mac OS X) AppleWebKit/602.3.12 (KHTML, like Gecko) Version/10.0 Mobile/14C92 Safari/602.1
Munchped
 
Indlæg: 31
Tilmeldt: man sep 02, 2013 17:38

Re: Netværksspørgsmål

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs jan 24, 2017 12:51

Jeg har ikke forstand på iPad, så jeg ved ikke, hvordan det kunne ske, eller hvordan du forhindrer det - men måske du kan fjerne det pågældende netværk fra din oversigt over wi-fi-netværk?

Ja, det kan være problematisk. Administratoren på det netværk, som du er koblet på, kan se, hvad du laver på nettet - uanset om forbindelsen til netværket er krypteret eller ej. Han kan også se, hvad du overfører af data, medmindre forbindelsen til de forskellige websteder er krypteret (https-adresser). Hvis forbindelsen til netværket ikke er krypteret, er det også muligt for andre end netværkets administrator at opsnappe de overførte data.

Dermed ikke sagt, at der sidder nogle og lytter med, men det er teknisk muligt, hvis de har lyst.

Google fik for nogle år siden problemer med myndighederne i forskellige lande, fordi deres Google Map-vogne også opsnappede wi-fi-signaler for at bruge dem til deres lokaliseringstjeneste. Dermed fik de også opsnappet data fra ikke-krypterede netværk, og det måtte de ikke.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Netværksspørgsmål

Indlægaf Karl Erik » tirs jan 24, 2017 19:54

I Indstillinger under Wi-Fi trykker du på det blå "i" med en cirkel omkring ud for det åbne netværk. Øverst i det billede der kommer frem kan du trykke på "Glem dette netværk", det skulle gøre det.
Karl Erik
Karl Erik
 
Indlæg: 177
Tilmeldt: tirs apr 17, 2007 17:16
Geografisk sted: Hirtshals


Tilbage til Hjælp til alt

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 32 gæster

cron