DAT filer

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

DAT filer

Indlægaf bossen » fre aug 11, 2017 10:31

Hvorledes åbner man en DAT fil
Skærmbillede (2).png


Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/60.0.3112.90 Safari/537.36
bossen
 
Indlæg: 69
Tilmeldt: søn okt 09, 2016 9:43

Re: DAT filer

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre aug 11, 2017 13:34

Der er flere forskellige programmer, der benytter DAT-filer. Hvordan har du fået dem? Oftest er det blot tekst-filer, der kan åbnes med en tekst-editor (fx Notesblok).
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: DAT filer

Indlægaf bossen » lør aug 12, 2017 17:08

Kim Ludvigsen skrev:Der er flere forskellige programmer, der benytter DAT-filer. Hvordan har du fået dem? Oftest er det blot tekst-filer, der kan åbnes med en tekst-editor (fx Notesblok).

Det er billedfiler der har skiftet navn men hvordan ?. Aner det ikke
bossen
 
Indlæg: 69
Tilmeldt: søn okt 09, 2016 9:43

Re: DAT filer

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør aug 12, 2017 18:07

Hvis du er helt sikker på, at det er billedfiler, har du to muligheder:

Du kan omdøbe filtypen på filerne til jpg.

Du kan højreklikke på en fil og vælge at åbne med det program, du normalt bruger til billedfiler. Og du kan så vist også vælge, at DAT-filer altid skal åbnes med det program. Denne løsning er nemmere end at omdøbe, men den vil så drille dig lidt, hvis du støder på en DAT-fil, som ikke er et billede (det vil normalt være yderst sjældent, at du støder på DAT-filer).
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: DAT filer

Indlægaf bossen » søn aug 13, 2017 10:09

Kim Ludvigsen skrev:Hvis du er helt sikker på, at det er billedfiler, har du to muligheder:

Du kan omdøbe filtypen på filerne til jpg.

Du kan højreklikke på en fil og vælge at åbne med det program, du normalt bruger til billedfiler. Og du kan så vist også vælge, at DAT-filer altid skal åbnes med det program. Denne løsning er nemmere end at omdøbe, men den vil så drille dig lidt, hvis du støder på en DAT-fil, som ikke er et billede (det vil normalt være yderst sjældent, at du støder på DAT-filer).


Jeg har nu fundet ud af at det er video-filer, og jeg har fundet et program der hedder Cyberlink PowerDVD der kan åbne filerne og afspille dem.
Men jeg vi gerne have dem ud på en dvd, det kan jeg så ikke finde ud af.
bossen
 
Indlæg: 69
Tilmeldt: søn okt 09, 2016 9:43

Re: DAT filer

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn aug 13, 2017 10:27

Jeg er nødt til at spørge, hvad du vil bruge DVD'en til. Hvis det fx er for at kunne afspille dem på en DVD-afspiller, så kan du langt fra være sikker på, at det kan lade sig gøre. Og hvis du vil sende/give DVD'en til andre, vil de sikkert også få problemer med at afspille, fordi de ikke umiddelbart har et program, der kan genkende filerne.

Hvor har du egentlig fået filerne fra? Jeg tænker på, om det er en fejl, de har fået filtypen DAT, eller om det er et program, der bevidst har givet dem den filtype.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: DAT filer

Indlægaf bossen » man aug 14, 2017 11:20

Kim Ludvigsen skrev:Jeg er nødt til at spørge, hvad du vil bruge DVD'en til. Hvis det fx er for at kunne afspille dem på en DVD-afspiller, så kan du langt fra være sikker på, at det kan lade sig gøre. Og hvis du vil sende/give DVD'en til andre, vil de sikkert også få problemer med at afspille, fordi de ikke umiddelbart har et program, der kan genkende filerne.

Hvor har du egentlig fået filerne fra? Jeg tænker på, om det er en fejl, de har fået filtypen DAT, eller om det er et program, der bevidst har givet dem den filtype.


Jeg vil gerne have dem vist på en dvd maskine, og jeg tror det er et program der bevidst giver dem den filtype.
Et andet spørgsmål: Jeg er netop ved at tømme vores kameraer for vores feriebilleder, og de bliver automatisk over ført til Google Photo hvilket jeg absolut ikke er interesseret i.
Indeholder Windows 10 ikke et program jeg kan bruge i stedet for
bossen
 
Indlæg: 69
Tilmeldt: søn okt 09, 2016 9:43

Re: DAT filer

Indlægaf bossen » man aug 14, 2017 11:25

Kim Ludvigsen skrev:Jeg er nødt til at spørge, hvad du vil bruge DVD'en til. Hvis det fx er for at kunne afspille dem på en DVD-afspiller, så kan du langt fra være sikker på, at det kan lade sig gøre. Og hvis du vil sende/give DVD'en til andre, vil de sikkert også få problemer med at afspille, fordi de ikke umiddelbart har et program, der kan genkende filerne.

Hvor har du egentlig fået filerne fra? Jeg tænker på, om det er en fejl, de har fået filtypen DAT, eller om det er et program, der bevidst har givet dem den filtype.


Jeg vil gerne have dem vist på en dvd maskine, og jeg tror det er et program der bevidst giver dem den filtype.
Et andet spørgsmål: Jeg er netop ved at tømme vores kameraer for vores feriebilleder, og de bliver automatisk overført til Google Photo hvilket jeg absolut ikke er interesseret i.
Indeholder Windows 10 ikke et program jeg kan bruge i stedet for

Har fundet Windows billedfremviser, nu mangler jeg bare at overførslen sker fra denne fremviser. Hvorledes.
bossen
 
Indlæg: 69
Tilmeldt: søn okt 09, 2016 9:43

Re: DAT filer

Indlægaf Kim Ludvigsen » man aug 14, 2017 11:42

Med hensyn til at få vist filerne på en DVD-maskine, så risikerer du at meget nemt, at det ikke vil virke. Det afhænger af, hvilke videoformater DVD-maskinen understøtter. Og jeg kan forestille mig, at filerne også skal omdøbes, så de får den rigtige filtype i stedet for DAT.

Hvis du har en USB-nøgle, og DVD-maskinen har et USB-stik, vil du forholdsvist nemt kunne tjekke, om den kan afspille filerne. Du skal så blot tilslutte USB'en til computeren, kopiere en fil over på USB'en, og så tilslutte USB'en til DVD-maskinen. Det er egentlig samme fremgangsmåde til at brænde en DVD, men dels skal du have installeret et program, der kan brænde filerne, og dels "koster" det en DVD, hvis det ikke virker.

Med hensyn til feriebillederne. Når du tilslutter kameraet eller dets hukommelseskort, kan du vist vælge, hvad Windows skal gøre med mediet og dets filer. Jeg vil tro, at du i den forbindelse kan vælge, at de skal vises med Windows Billedfremviser.

Hvis jeg misforstår, og at det i stedet er åbningen af filerne, når de er blevet overført, skal du blot højreklikke på en af billedfilerne. Vælg Egenskaber => klik på fanebladet Generelt => klik på knappen Skift ud for Åbnes med, og vælg så det ønskede program.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: DAT filer

Indlægaf bossen » ons aug 16, 2017 10:43

Kim Ludvigsen skrev:Med hensyn til at få vist filerne på en DVD-maskine, så risikerer du at meget nemt, at det ikke vil virke. Det afhænger af, hvilke videoformater DVD-maskinen understøtter. Og jeg kan forestille mig, at filerne også skal omdøbes, så de får den rigtige filtype i stedet for DAT.

Hvis du har en USB-nøgle, og DVD-maskinen har et USB-stik, vil du forholdsvist nemt kunne tjekke, om den kan afspille filerne. Du skal så blot tilslutte USB'en til computeren, kopiere en fil over på USB'en, og så tilslutte USB'en til DVD-maskinen. Det er egentlig samme fremgangsmåde til at brænde en DVD, men dels skal du have installeret et program, der kan brænde filerne, og dels "koster" det en DVD, hvis det ikke virker.

Med hensyn til feriebillederne. Når du tilslutter kameraet eller dets hukommelseskort, kan du vist vælge, hvad Windows skal gøre med mediet og dets filer. Jeg vil tro, at du i den forbindelse kan vælge, at de skal vises med Windows Billedfremviser.

Hvis jeg misforstår, og at det i stedet er åbningen af filerne, når de er blevet overført, skal du blot højreklikke på en af billedfilerne. Vælg Egenskaber => klik på fanebladet Generelt => klik på knappen Skift ud for Åbnes med, og vælg så det ønskede program.


Tak for det, jeg prøver
bossen
 
Indlæg: 69
Tilmeldt: søn okt 09, 2016 9:43


Tilbage til Hjælp til alt

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 28 gæster

cron