Installere Windows XP på harddisk med 100% ubuntu

Her kan du få hjælp til problemer med Linux-distributionen Ubuntu.

Re: Installere Windows XP på harddisk med 100% ubuntu

Indlægaf linux-abc.dk » tirs nov 10, 2009 16:59

Kim Ludvigsen skrev:
Jan Krag skrev:Hej
Den disk på 160 GB, er den, hvor der er Ubuntu på, og Windows kan ikke læse Ubuntu's filsystem, så du skal have formateret disken til et filsystem, som Windows kan læse: NTFS-filsystem


Det burde ikke være nødvendigt. Windows bør kunne finde disken - uanset om den kender filsystemet eller ej. Og det burde også være muligt at formatere, selvom det er et ukendt filsystem. Eftersom disken slet ikke findes, er min mistanke stadig, at der mangler en sata-driver.



Nix ! Det er et kendt fænomen. Eneste løsning jeg kender er: Tag din Ubuntu-CD, boot op fra den i en live-session, gå i "System > Administration > Gparted". Derinde finder du din 160Gb harddisk. Det burde være nemt at finde de partitioner Ubuntu brugte for de er formateret til ext3 eller ext4 plus en partition der hedder swap. (Husk:Du kan vælge mellem dine to harddiske oppe i højre hjørne. De vil her hedde: /dev/sda og /dev/sdb) De partitioner kan muligvis være låst (vist med et nøgle-symbol) så højreklikker du bare på dem og vælger "Afmonter".
Marker de tre partitioner én af gangen og vælg "slet". når du har gjort det ved dem alle så vælg "udfør" (det grønne flueben)
Bagefter står du med en tom plads/disk. Marker den og højreklik, vælg "opret partition" og derefter "formater" og "NTFS" og derefter igen "udfør"

Luk din live-session og start Windows. Du kan nu se din disk :wink:
Mvh. Uffe
Brugeravatar
linux-abc.dk
 
Indlæg: 225
Tilmeldt: man aug 03, 2009 21:13
Geografisk sted: Syddjurs

Re: Installere Windows XP på harddisk med 100% ubuntu

Indlægaf jan k » lør sep 18, 2010 14:12

jeg vil høre om hvordan jeg indsteller xp home edition uden cd , på ubuntu
jan k
 

Re: Installere Windows XP på harddisk med 100% ubuntu

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør sep 18, 2010 14:57

Du må lige forklare lidt nærmere, hvad det er du vil. Vil du slette Ubuntu og i stedet have XP installeret, Vil du installere XP ved siden af Ubuntu, eller noget helt tredje?

Uanset hvad, skal du have noget at installere fra. enten en cd, en USB-dims eller en redningspartition på harddisken.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Foregående

Tilbage til Ubuntu Linux

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster