Share på hhv. Linux- og Windowmaskine

Her kan du få hjælp til problemer med Linux-distributionen Ubuntu.

Share på hhv. Linux- og Windowmaskine

Indlægaf Stegemüller » lør apr 24, 2010 9:19

Jeg forsøger at lave fildeling/shares mellem en Linux-maskine og en Windowsmaskine. Jeg har haft det til at fungere før - men har måttet reinstallere min Linux-pc.

På Linux når jeg vil se filer på min Windowsmaskine: Når jeg går til Steder > Netværk promtes jeg for brugernavn og password. Der er som default indsat WORKGROUP. Jeg indtaster brugernavn HBS og så mit pass.. Linux leder lidt og kommer så og siger "Kan ikke montere stedet. Kunne ikke hente delingsliste fra server". På windowmaskinen har jeg delt mit d-drev (som er det jeg gerne vil se på min Linux). At drevet er delt kan ses ved, at der er de lille fildelingsikon med to mennesker ud for drevet.

På Windows når jeg gerne vil se filerne på min Linux-maskine: Jeg går til Kør og skriver \\hanne-laptop (= linux-maskinen). Netværket kan godt se hanne-laptop, men når jeg dobbeltklikker på ikonet hanne-laptop vises ingen filer. På Linux har jeg med Samba delt to directorier nemlig Dokumenter og Billeder. Jeg har sat at de skal være synlige, at de må redigere fra andre pc'er og at alle må tilgå de to directorier.

Jeg er godt og grundigt forvirret - især nå det tidligere har virket.
Venlig hilsen

Hanne B. Stegemüller
Website her: https://stegemueller.dk
Facebook her: https://www.facebook.com/stegemueller
Brugeravatar
Stegemüller
 
Indlæg: 524
Tilmeldt: man aug 14, 2006 21:22
Geografisk sted: København

Re: Share på hhv. Linux- og Windowmaskine

Indlægaf linux-abc.dk » lør apr 24, 2010 19:39

På windowmaskinen har jeg delt mit d-drev (som er det jeg gerne vil se på min Linux). At drevet er delt kan ses ved, at der er de lille fildelingsikon med to mennesker ud for drevet.

Jeg bruger kun nødtvunget (og under protest :twisted: ) windows mere, men fruen her i huset sværger (desværre) stadig til det. Jeg kan se alle drev på hendes maskine, men kun se og tilgå de mapper der specifikt er markeret som delt. Hvis jeg ikke husker helt galt, så er der et eller andet med at hvis du markerer et drev som delt, så skal man også vælge "medtag alle undermapper" for at det virker. Forøvrigt så er fildelings-ikonet da vist en hånd, eller er det kun i XP? (Jeg tror Kim ved mere om det end mig :wink: )

I Ubuntu - da jeg prøvede at lave en mappe delt - poppede der et vindue op med at jeg manglede nogle samba-pakker for at bruge et windows-netværk, og jeg blev spurgt om jeg ville installere dem. Det sagde jeg selvfølgelig ja til og efter installation og en genstart er det muligt at se og tilgå min delte mappe i Ubuntu fra fruens PC.
Du kan her se hvilke samba-pakker jeg har installeret, og her virker det (mellem Ubuntu og XP-pro)
Skærmbillede-10.png

Skærmbillede-11.png

Hvis ikke det er XP men Win7 du bruger, kan dette link måske hjælpe dig (desværre på engelsk)
Senest rettet af linux-abc.dk søn apr 25, 2010 9:33, rettet i alt 1 gang.
Mvh. Uffe
Brugeravatar
linux-abc.dk
 
Indlæg: 225
Tilmeldt: man aug 03, 2009 21:13
Geografisk sted: Syddjurs

Re: Share på hhv. Linux- og Windowmaskine

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør apr 24, 2010 20:07

linux-abc.dk skrev:Jeg tror Kim ved mere om det end mig :wink:


Det gør jeg desværre ikke. Jeg er temmelig blank med hensyn til netværksdeling. Jeg plejer selv at bruge ftp til lokal filoverførsel.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Share på hhv. Linux- og Windowmaskine

Indlægaf Stegemüller » søn apr 25, 2010 7:22

Mange tak for svaret/svarene - jeg må prøve igen ud fra din vejledning; det burde jo i og for sig være en lille let sag. Det ser så let ud når andre gør det - så jeg vil finde ud af det. Stædighed er en god ting, når man arbejder med computere (har jeg fundet ud af).
Venlig hilsen

Hanne B. Stegemüller
Website her: https://stegemueller.dk
Facebook her: https://www.facebook.com/stegemueller
Brugeravatar
Stegemüller
 
Indlæg: 524
Tilmeldt: man aug 14, 2006 21:22
Geografisk sted: København

Re: Share på hhv. Linux- og Windowmaskine

Indlægaf linux-abc.dk » søn apr 25, 2010 9:38

Er der nogen steder at stædighed ikke er godt - ud over når man ikke har ret :roll: ........ :D :D
Mvh. Uffe
Brugeravatar
linux-abc.dk
 
Indlæg: 225
Tilmeldt: man aug 03, 2009 21:13
Geografisk sted: Syddjurs


Tilbage til Ubuntu Linux

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 20 gæster

cron