Java i Firefox i Ubuntu

Her kan du få hjælp til problemer med Linux-distributionen Ubuntu.

Java i Firefox i Ubuntu

Indlægaf Isabel » ons aug 18, 2010 20:25

Hjælp!
Jeg har problemer med, at åbne Java JRE 1.6.0 U16. Det skal lige nævnes, at jeg kører med ubunto. Jeg har downloaded programmet, og det ligger nu på mit skrivebord. Går jeg ind under Edit-preferences, er der ikke noget der fortæller mig, at jeg kan åbne programmet?? jeg kan markere enable javascript, men herfra kan jeg kun lukke vinduet, og intet videre sker? Har derfor kigget under system - preferences - java 6 policy tools, men aner ikke om jeg skal gå den vej og isåfald, hvad jeg skal skrive?
Har også kigget under applications add/remove og under internet kan jeg se, at der er tilføjet applikationerne OpenJDK Java 6 Runtime og OpenJDK Java 6 Web Start, men programmerne kører ikke i min firefox??
Kan du hjælpe?
Isabel
Isabel
 

Re: Indstillinger i Firefox

Indlægaf linux-abc.dk » ons aug 18, 2010 21:10

Isabel skrev:Hjælp!
Jeg har problemer med, at åbne Java JRE 1.6.0 U16. Det skal lige nævnes, at jeg kører med ubunto. Jeg har downloaded programmet, og det ligger nu på mit skrivebord. Går jeg ind under Edit-preferences, er der ikke noget der fortæller mig, at jeg kan åbne programmet?? jeg kan markere enable javascript, men herfra kan jeg kun lukke vinduet, og intet videre sker? Har derfor kigget under system - preferences - java 6 policy tools, men aner ikke om jeg skal gå den vej og isåfald, hvad jeg skal skrive?
Har også kigget under applications add/remove og under internet kan jeg se, at der er tilføjet applikationerne OpenJDK Java 6 Runtime og OpenJDK Java 6 Web Start, men programmerne kører ikke i min firefox??
Kan du hjælpe?
Isabel


Det er lidt omstændigt at installere hvis du henter selv, filen skal først gøres eksekverbar og samtidigt installeres med ROOT-privilegier - forøvrigt er den seneste version 1.6.0_21 :wink:

Det er meget nemmere at gøre det med "Synaptic pakkehåndtering". Søg på "sun java" og installer de pakker der er markeret med grønt på nedenstående billede, så burde det virke.
Skærmbillede-6.png
Mvh. Uffe
Brugeravatar
linux-abc.dk
 
Indlæg: 225
Tilmeldt: man aug 03, 2009 21:13
Geografisk sted: Syddjurs

Re: Indstillinger i Firefox

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons aug 18, 2010 23:31

Ja, installering af programmer kræver lige lidt omstilling i forhold til i Windows-verdenen. Det er meget nemmere i Linux, man skal bare lige aflære det med at downloade og installere manuelt.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Indstillinger i Firefox

Indlægaf Isabel » tors aug 19, 2010 8:54

Tak for tilbagemelding.
Må erkende, at min viden er ret så begrænset, hvad gælder computer sager.
-Når jeg åbner det vindue, du har vedhæftet i dit svar, så kan jeg kun zoome ud eller ind. Jeg går ud fra, at det er ved de markerede grønne felter, at jeg skal kunne downloade, men hvordan?
Har prøvet, at google sun java, for at finde en vej, men informationerne er simpelthen kinesisk for mig. Kan du forklare mig nærmere om ovenstående?
Isabel
 

Re: Indstillinger i Firefox

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors aug 19, 2010 9:30

Du skal åbne Synaptic pakkehåndtering, der kan bruges til at tilføje og fjerne programmer. I det program skal du så bruge søgefeltet til at søge på sun java, og i resultatoversigten skal du så markere de samme pakker, som du kan se er markeret med grønt på linux-abc's billede. Når du har fået markeret pakkerne, skal du klikke på knappen Anvend.

Du kan læse mere om Synaptic pakkehåndtering, og hvordan du bruger det her:
http://kimludvigsen.dk/linux/tilfoej_og ... p#synaptic

Når du skal installere andre programmer, er Synaptic ikke det nemmeste at bruge, der kan du i stedet bruge Tilføj/fjern programmer. Det kan du læse lidt mere om her:
http://kimludvigsen.dk/linux/tilfoej_og ... programmer

Bemærk, at siden er skrevet til Ubuntu 9.04. Hvis du bruger Ubuntu 10.04 er der lavet lidt om, fx hedder det her ikke Tilføj/Fjern programmer men Ubuntu programhåndtering.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Indstillinger i Firefox

Indlægaf Isabel » tors aug 19, 2010 15:21

Tak for udførlig forklaring, men jeg har gjort nøjagtigt som du har skrevet, og får stadig, at vide, at min browser ikke understøtter java???
Isabel
 

Re: Indstillinger i Firefox

Indlægaf Isabel » tors aug 19, 2010 15:31

P.S.
Kan se under Applications add/remove, at under internet er der installeret Sun Java 6.0 Plugin, og har 1 stjerne??
Desuden Sun Java 6 Runtime med 5 stjerner (har stjernerne en vigtig betydning)?
Derudover er der installeret OpenJDK Java 6 Web Start og OpenJDK Java 6 Runtime....er dette en hjælp??
Isabel
 

Re: Indstillinger i Firefox

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors aug 19, 2010 15:54

Har du haft genstartet Firefox?

Hvor er det, du får besked om, at din browser ikke understøtter Java?

Prøv at tjekke her:
http://java.com/en/download/installed.jsp
Klik på knappen Verify Java Version. Du skulle så gerne få en besked i stil med:
Your Java version is Version 6 Update 20.

Bemærk, at du måske får en advarsel om, at du ikke har den nyeste version, og du får tilbudt at downloade den. Dette skal du bare ignorere. Ubuntu skal nok sørge for at opdatere din Java, når en ny version til din Ubuntu er klar.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Indstillinger i Firefox

Indlægaf linux-abc.dk » tors aug 19, 2010 16:38

Dit problem kan også være at du har "Open JDK" installeret, hvis du har det, kan den godt give bøvl med Sun's. Hvis du har nogle af dem installeret på din maskine som IKKE er marketet her, så marker dem til fjernelse og gør det.
Skærmbillede-7.png

(husk at genstarte Firefox bagefter)
Mvh. Uffe
Brugeravatar
linux-abc.dk
 
Indlæg: 225
Tilmeldt: man aug 03, 2009 21:13
Geografisk sted: Syddjurs

Re: Indstillinger i Firefox

Indlægaf Isabel » tors aug 19, 2010 19:23

Jeg har haft lukket min browser for siden, at åbne den uden resultat. Jeg har gennemgået din liste. Det ser ud til, at alt er som det skal være. Jeg har grønt felt ud for nedenstående.

jeg har grønt felt ud for nedenstående
Sun-java6-javadb 6.20...
Sun-javadb-common 10.3.2.1......
Sun-java6-bin 6.20.....
Sun-javaJRE 6.20...
Sun-java6 demo 6.20....
Sun-java6-plugin 6.20...
javacommon 0.30ubuntu4...
libcommons-lang-java 2.4-1ubuntu1...

Det er når jeg skal overføre penge via netbank, at jeg får, at vide, at min browser ikke understøtter java. Har ikke tidligere haft problemer med det, og har brugt samme netbank i mere end et halvt år. Har selvfølgelig talt med it supporter i banken, men da jeg sagde, at jeg havde ubunto som styrestem, rejste nakkehårene sig på dem, og de kunne ikke hjælpe?? What to do?

Går jeg ind på java.com/en/download/installed.jsp kan jeg verify, får jeg nedenstående frem, og her står der ikke noget om ubunto??

How do I test whether Java is working on my computer?
This article applies to:

* Platform(s): Solaris SPARC, Solaris x86, Red Hat Linux, SUSE Linux, Windows 7, Vista, Windows XP, Windows 2000, Windows 2003, Windows 2008 Server, Windows ME, Windows 98, JDS
* Browser(s): Internet Explorer, Firefox, Mozilla, Netscape
* Java version(s): 1.4.2_xx, 1.5.0, 6.0

If your applet is not displaying properly, please check these additional configurations.

1. Enable Java through your Web browser
2. Enable Java through the "Java Plug-in Control Panel"
3. Clearing your Web Browser Cache

If you are unable to perform any of the steps above due to an error, please reinstall Java. Download and installation instructions
Sun provides third-party contact information to help you find technical support. This contact information may change without notice. Sun does not guarantee the accuracy of this third-party contact information.

The third-party products discussed in this article are manufactured by companies independent of Sun. Sun makes no warranty, implied or otherwise, regarding the performance or reliability of these products.
Isabel
 

Re: Indstillinger i Firefox

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors aug 19, 2010 20:15

Det vil sige, at du kan godt logge ind i netbanken, men ikke overføre penge, når først du er kommet derind?

I så fald: Hvilken bank er det, og ser du Java-logoet, når du skal logge ind i banken?

Jeg bruger Lån & Spar Bank, og jeg havde ovenstående problem med, at jeg godt kunne logge ind, men at jeg kunne ikke få lov at overføre penge. Det viste sig, at min Firefox brugte OpenJava i stedet for Suns Java. Jeg fik at vide, at jeg blot skulle afinstallere OpenJava og installere Suns Java, så skulle det virke - og det gjorde det også.

Hvis du har samme problem, burde Linux-abc's vejledning virke. Tjek en ekstra gang, at du har mærke ud for de samme pakker som i hans første skærmbillede, og at du ikke har mærke ud for dem uden mærke i hans andet skærmbillede. Det kan være, at du har overset en enkelt pakke. Sørg for, at Firefox er lukket, mens du fjerner/tilføjer pakker i Synaptic pakkehåndtering.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Java i Firefox i Ubuntu

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors aug 19, 2010 20:29

Jeg vil lige sige, at jeg får noget andet frem inde på verify-siden. Men hvis du kan logge ind i banken via Java, så virker din Java. I tilfældet med min bank, så er der åbenbart en funktionsforskel på Suns Java og Open Java, som viser sig lige netop, når man vil overføre penge.

Hvis du ikke bruger Java for at logge ind, så kan vi lige vende tilbage til at tjekke Java'en.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Indstillinger i Firefox

Indlægaf linux-abc.dk » tors aug 19, 2010 21:21

Hvis du gør som Kim foreslår her:

Kim Ludvigsen skrev:Har du haft genstartet Firefox?

Hvor er det, du får besked om, at din browser ikke understøtter Java?

Prøv at tjekke her:
http://java.com/en/download/installed.jsp
Klik på knappen Verify Java Version. Du skulle så gerne få en besked i stil med:
Your Java version is Version 6 Update 20.

Bemærk, at du måske får en advarsel om, at du ikke har den nyeste version, og du får tilbudt at downloade den. Dette skal du bare ignorere. Ubuntu skal nok sørge for at opdatere din Java, når en ny version til din Ubuntu er klar.


Det skal gerne se sådan ud
Skærmbillede-9.png
og efter tryk på knappen
Skærmbillede-10.png


Er det OK, så kig under "Funktioner > Tilføjelser" i Firefox'en. Det skal så gerne se sådan ud.
Skærmbillede-8.png
Gør det ikke det, så ta'r vi den derfra :wink:
Mvh. Uffe
Brugeravatar
linux-abc.dk
 
Indlæg: 225
Tilmeldt: man aug 03, 2009 21:13
Geografisk sted: Syddjurs

Re: Java i Firefox i Ubuntu

Indlægaf Isabel » fre aug 20, 2010 7:12

Jeg har gennemgået pakke listen i synaptik en gang til, og opdagede, at nogle af pakkerne, der ikke måtte være installeret var installeret. Dem har jeg nu slettet, og jeg blev bedt om at genstarte computeren, hvilket jeg har gjort. Jeg gik derefter op i applications add/remove og kunne se, at OpenjDK java var fjernet og at der nu kun er Sun java 6 Runtime og Sun java 6 Plugin tilbage. Har også dobbelt tjekket synaptik, og de "forbudte" pakker har ikke længere en grøn afmærkning. Tænkte så, at det var iorden, men nej. Jeg har Nykredit, og her er der ikke noget Java logo, når jeg åbner netbanken, dog kan jeg stadig ikke overføre penge. Jeg har prøvet at klikke en ekstra gang på det link du har sendt mig, hvor jeg kan verify Java, men jeg får altså den samme side op, som jeg har kopieret ind i foregående svar??? Kan der være tale om en installations fejl???
Isabel
 

Re: Java i Firefox i Ubuntu

Indlægaf Isabel » fre aug 20, 2010 8:23

Hov!!
Har lige opdaget, at inde i synaptic, er alle felter med grønt blevet fjernet. Dvs også dem jeg skulle installere? Jeg havde ellers nøje udvalgt dem, der skulle fjernes, og fik tilmed en oversigt over, hvad der blev slettet, inden jeg trykkede apply? Hvad gør jeg nu?
Isabel
 

Næste

Tilbage til Ubuntu Linux

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster

cron