Ud af dvale/hvile

Her kan du få hjælp til problemer med Linux-distributionen Ubuntu.

Ud af dvale/hvile

Indlægaf Di » tors okt 14, 2010 20:00

Jeg er ny Ubuntu- bruger med en ny HP Pavillion, jeg har dualboot.
Når jeg lukker låget på pc går den i dvale eller hvile, hvad er forskellen?
Hvordan vækker jeg den, for det kan jeg ikke, jeg må flå batteriet af iog starte forfra, og det er lidt klodset :lol:

Jeg håber Nogen kan hjælpe mig.
De bedste hilsner
Diana
Di
 

Re: Ud af dvale/hvile

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors okt 14, 2010 23:49

Jeg ved ikke, hvorfor du ikke kan vække den, men hvile/dvale er:

Hvile: Computeren er stadig tændt, men strømforbruget nedsættes til et minimum, bl.a. ved at skærm og harddisk slukkes. Hvis strømmes tages fra maskinen, mistes data i ikke-gemte filer.

Dvale: Alle data i computerens RAM-hukommelse gemmes på harddisken, og computeren slukkes på samme måde som fx et TV, dvs. den sættes på stand by i stedet for at blive slukket helt. Hvis strømmen tages fra maskinen, vil man ikke miste data i ikke-gemte filer.

Hvilken metode har du brugt (dvale eller hvile), og hvordan har du prøvet at vække den?

Du kan sikkert i strømstyringsindstillingerne se og vælge, om der bruges dvale eller hvile.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Ud af dvale/hvile

Indlægaf linux-abc.dk » fre okt 15, 2010 13:32

Jeg kan ikke se noget formål med "Dvale" for det tager lige så lang tid at vågne fra den som at boote forfra :( men bortset fra det, så på min bærbare - en Asus Pro5JI med Zorin installeret (en Ubuntu variant) - skal jeg bare bruge et lille tryk på on/off knappen for at vække den :)
Mvh. Uffe
Brugeravatar
linux-abc.dk
 
Indlæg: 225
Tilmeldt: man aug 03, 2009 21:13
Geografisk sted: Syddjurs

Re: Ud af dvale/hvile

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre okt 15, 2010 15:44

Hos mig går det noget hurtigere at starte fra dvale. Og så er der den fordel, at man starter, hvor man sluttede. Altså med de samme åbnede programmer og med ikke-gemte filer intakte. Jeg vækker også computeren med et tryk på startknappen.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Ud af dvale/hvile

Indlægaf Di » fre okt 22, 2010 9:30

Tak for svarene,
Jeg har prøvet både hvile og dvale, og kan vælge i strømstyringen hvilken af de to der skal aktiveres.
Tryk på tænd sluk, og alle andre knapper gør imidlertid ingen forskel, jeg kan ikke vække den. Men må slukke den, og hive batteriet af, før jeg kan starte igen, så jeg er holdt op med at klappe låget ned.. :?: :!:

/Diana
Di
 

Re: Ud af dvale/hvile

Indlægaf linux-abc.dk » fre okt 22, 2010 11:38

Diana, gider du ikke lige skrive hvad det er for en HP Pavilion du har og hvilken ubuntu du bruger (10.04 eller 10.10 og er det 32 eller 64 bit)
Mvh. Uffe
Brugeravatar
linux-abc.dk
 
Indlæg: 225
Tilmeldt: man aug 03, 2009 21:13
Geografisk sted: Syddjurs


Tilbage til Ubuntu Linux

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster

cron