Kompozer - afsnit og font

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Kompozer - afsnit og font

Indlægaf kriepigen » ons jan 10, 2007 17:43

Hmmm...Jeg kan ikke helt få min opstilling til at se ud, som jeg vil.

Når jeg vil lave afstand (lodret), hvordan er så den mest korrekte eller nemmeste måde at gøre det på? Man kan ikke altid regne med at det mellemrum man får ved 'Enter' er der, når man har overført til nettet (se nedenstående link).

Og så ved jeg ikke helt hvilke skrifttyper jeg skal vælge - f.eks. her:
http://www.litla-tunga.com/askja.html.
'Papyrus' synes jeg ser supergodt ud på denne side (eller? :? ), men det er jo ikke alle, som har den installeret.
Hvad gør jeg, hvis jeg vil have, at der vises en anden specifik font, hvis tilfældet er, at den man i første omgang vil vise ikke er installeret?

Mvh. Kathrine
kriepigen
 

Re: Kompozer - afsnit og font

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons jan 10, 2007 18:51

kriepigen skrev:Når jeg vil lave afstand (lodret), hvordan er så den mest korrekte eller nemmeste måde at gøre det på?


At lave en margin på et af elementerne. Hvis du lige fortæller mig, hvilken side du vil ændre en afstand på, og mellem hvilke elementer afstanden skal være, så kan jeg give dig opskriften.

kriepigen skrev:Og så ved jeg ikke helt hvilke skrifttyper jeg skal vælge - f.eks. her:
http://www.litla-tunga.com/askja.html.
'Papyrus' synes jeg ser supergodt ud på denne side (eller? :? ), men det er jo ikke alle, som har den installeret.


Det er nemlig et meget stort problem med skrifttyper. Jeg har den ikke, og jeg vil tro, det er forholdsvis få, der har den. Faktisk er det meget få skriftyper, som man kan være sikker på, at alle har. Og de er til gengæld alle sammen kedelige. Den mest udbredte af den lidt mere sprælske skrifttyper er nok Comic Sans MS.

Et alternativ kunne være at lave et billede med teksten, men det har nogle ulemper. Dels bliver teksten ikke set af søgemaskinerne, og dels kan brugeren måske ikke ændre størrelse på teksten. Hvis man endelig vil lege med den slags, bør man holde sig til overskrifter.

kriepigen skrev:Hvad gør jeg, hvis jeg vil have, at der vises en anden specifik font, hvis tilfældet er, at den man i første omgang vil vise ikke er installeret?


Det er der heldigvis en løsning på. Åbn siden i KompoZer, og åbn CSS-editoren. Marker den regel, du vil ændre skrifttype på, fx ".male". Klik på fanebladet Tekst. I øjeblikket har du angivet "tahoma" i feltet til valgfri skrifttype. Du angiver blot flere skrifttyper:
tahoma, "Comic Sans MS", times, arial - osv.
(er der mellemrum i navnet, skal det sættes i gåseøjne)
Du bør afslutte med en skrifttype-familie, fx "serif" eller "sans-serif" (som du kan se i det nedtonede felt under "foruddefineret"). Serif er skrifttyper med fødder, sans-serif er skrifttyper uden fødder. Kikser alle angivne skrifttyper, vælges den besøgendes standardskrifttype i den angivne skrifttypefamilie.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7155
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Kompozer - afsnit og font

Indlægaf kriepigen » ons jan 10, 2007 20:41

Jeg er ikke helt sikker på, om du forstår mig ret...

Det jeg mener med afstand (lodret) er fx. siden, jeg linkede til først (http://www.litla-tunga.com/askja.html), hvor jeg synes at 'kasserne' står ret tæt sammen. Det er imellem dem, jeg vil have mere lodret afstand/mellemrum.
'At lave en margin på et af elementerne', som du skriver, lyder stadig for mig lidt avanceret (oder?). Ville det være for amatør-agtigt at indsætte en tabel?

Ang. skrifttyper, så har jeg allerede lavet overskriften ("Askja frá...") som et billede på siden, jeg linker til herover.
'Comic Sans' synes jeg er upassende at bruge på en seriøs side, så hvis jeg vælger 'arial' går det vel ikke helt galt, selvom den er en smule almindelig. Er der mon andre bedre egnede / 'flottere'? (..ja, jeg spørger meget :oops: )

Kim Ludvigsen skrev:Åbn siden i KompoZer, og åbn CSS-editoren. Marker den regel, du vil ændre skrifttype på, fx ".male". Klik på fanebladet Tekst. I øjeblikket har du angivet "tahoma" i feltet til valgfri skrifttype. Du angiver blot flere skrifttyper:
tahoma, "Comic Sans MS", times, arial - osv.
(er der mellemrum i navnet, skal det sættes i gåseøjne)


...det kan jeg ikke helt greje. Hvad helt nøjagtig skal jeg gøre (har endnu ikke leget med css-editoren)?
kriepigen
 

Re: Kompozer - afsnit og font

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons jan 10, 2007 21:37

kriepigen skrev:'At lave en margin på et af elementerne', som du skriver, lyder stadig for mig lidt avanceret (oder?). Ville det være for amatør-agtigt at indsætte en tabel?


Det er såmænd ikke mere avanceret end at indsætte en tabel. En af de stærke funktioner med stilark er, at du meget bedre kan styre layoutet.

Åbn siden i KompoZer. Klik på knappen KaZcadeS, den med farvepaletten. Ude til ventre har du en oversigt over stilregler. Du har kun to i øjeblikket: .male og .female.

Vi opretter lige en ny stilregel. Klik på farvepaletten over oversigten. Et skrivefelt åbnes til højre, skriv: table og klik på Opret stilregel. Nu har du tre stilregler i oversigten, og table er markeret. Klik på fanebladet Boks. I rullemenuerne under Marginer kan du angive afstanden til de omkringliggende elementer på siden. Prøv at skrive 5px ud for Top. Klik på OK.

Klik på fanebladet Webvisning for at se, hvordan siden kommer til at se ud. Du kan prøve dig frem med forskellige afstande, til du finder den der passer dig bedst.

kriepigen skrev:så hvis jeg vælger 'arial' går det vel ikke helt galt, selvom den er en smule almindelig. Er der mon andre bedre egnede / 'flottere'? (..ja, jeg spørger meget :oops: )


Det er ikke det, jeg har mest forstand på, og det er jo først og fremmest en smagssag. Men Arial kan du være temmelig sikker på, at stort set alle kan se.

Nå, men til det største problem på siden: I øjeblikket har du angivet skrifttypen Tahoma på samtlige celler i dine tabeller. Det er slet ikke nødvendigt. Du kan nøjes med at angive den ét sted.

Hvis du vil ændre skrifttype, skal du sandsynligvis ind og rette en forfærdelig masse steder med risiko for at overse noget. Så hvis du vil ændre skrifttype, tror jeg, det rent faktisk vil være meget nemmere at starte forfra med tabellerne. Det vil sige, slet tabellerne, opret nogle nye tabeller og indsæt din tekst i dem - men lad være med at angive en skrifttype!

Hvis du gør dette, kan jeg bagefter fortælle dig, hvordan du angiver eller ændrer skrifttype, lige så nemt som med afstanden mellem tabellerne.

Hvis du starter forfra, kan du jo lige gemme en kopi af siden først, så du har den, hvis det viser sig at være for besværligt at starte forfra.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7155
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Kompozer - afsnit og font

Indlægaf kriepigen » tors jan 11, 2007 12:20

Kim Ludvigsen skrev:Vi opretter lige en ny stilregel. Klik på farvepaletten over oversigten. Et skrivefelt åbnes til højre, skriv: table og klik på Opret stilregel. Nu har du tre stilregler i oversigten, og table er markeret. Klik på fanebladet Boks. I rullemenuerne under Marginer kan du angive afstanden til de omkringliggende elementer på siden. Prøv at skrive 5px ud for Top. Klik på OK.


Så kunne jeg finde ud af det. Tak! Nu er det bare med at huske hvordan man gør.

Kim Ludvigsen skrev:Nå, men til det største problem på siden: I øjeblikket har du angivet skrifttypen Tahoma på samtlige celler i dine tabeller. Det er slet ikke nødvendigt. Du kan nøjes med at angive den ét sted.

Hvis du vil ændre skrifttype, skal du sandsynligvis ind og rette en forfærdelig masse steder med risiko for at overse noget. Så hvis du vil ændre skrifttype, tror jeg, det rent faktisk vil være meget nemmere at starte forfra med tabellerne. Det vil sige, slet tabellerne, opret nogle nye tabeller og indsæt din tekst i dem - men lad være med at angive en skrifttype!

Hvis du gør dette, kan jeg bagefter fortælle dig, hvordan du angiver eller ændrer skrifttype, lige så nemt som med afstanden mellem tabellerne.


Overse hvad?

Jeg vil rigtig gerne gøre det korrekt, men det tager virkelig tid at indsætte teksten, for der er ca. 17 andre heste, jeg også skal have lavet stamtavle for. :shock:

Foruden dét, så synes jeg også, jeg til tider har svært ved at 'styre' mine stamtavle-tabeller (håber du forstår, hvad der menes), og at de i første omgang - før jeg genindlæser siden - heller ikke altid vises med alle kanter synlige.
Hvordan laver jeg en tabel, som fuldstændig ser ud som dem jeg har, fra bunden, og som opfører sig som den skal?
Har vist 'snydt' mig lidt til dem...:oops:

Jeg vidste ikke det var noget 'problem' med alle de angivne skrifttyper i tabellen?
Jeg har vist bare markeret alle celler og så valgt skriftypen. Skulle man i stedet have gået ned i <table> -> højreklikket -> inline stil -> tekstegenskaber og så valgt den dér?
kriepigen
 

Re: Kompozer - afsnit og font

Indlægaf kriepigen » tors jan 11, 2007 13:04

Kim Ludvigsen skrev:
kriepigen skrev:Hvad gør jeg, hvis jeg vil have, at der vises en anden specifik font, hvis tilfældet er, at den man i første omgang vil vise ikke er installeret?


Det er der heldigvis en løsning på. Åbn siden i KompoZer, og åbn CSS-editoren. Marker den regel, du vil ændre skrifttype på, fx ".male". Klik på fanebladet Tekst. I øjeblikket har du angivet "tahoma" i feltet til valgfri skrifttype. Du angiver blot flere skrifttyper:
tahoma, "Comic Sans MS", times, arial - osv.
(er der mellemrum i navnet, skal det sættes i gåseøjne)
Du bør afslutte med en skrifttype-familie, fx "serif" eller "sans-serif" (som du kan se i det nedtonede felt under "foruddefineret"). Serif er skrifttyper med fødder, sans-serif er skrifttyper uden fødder. Kikser alle angivne skrifttyper, vælges den besøgendes standardskrifttype i den angivne skrifttypefamilie.


Det har jeg nu lige forsøgt.

Generelt så bruger jeg arial på siden, men der er enkelte overskrifter, jeg vil have i skrifttypen 'Papyrus'.
Skal jeg vælge '.male' eller '.female' i css-editoren, og hvad er forskellen?

Og når jeg har valgt enten .male/.female, skal jeg så ind under Tekst eller Generelt (hvis jeg vil angive flere typer til erstatning, for de der evt. ikke kan vises) og hvordan præciserer jeg, hvor jeg vil have f.eks. Papyrus, for det er jo ikke overalt på siden.

Indrømmet..jeg kan ikke helt gennemskue Cazcades og hvilke regler, der skal bruges hvornår og til hvad.
kriepigen
 

Re: Kompozer - afsnit og font

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors jan 11, 2007 13:12

kriepigen skrev:
Kim Ludvigsen skrev:Hvis du vil ændre skrifttype, skal du sandsynligvis ind og rette en forfærdelig masse steder med risiko for at overse noget.


Overse hvad?


En enkelt af skrifttyperne, så du ikke får ændret dem alle. Jeg ved ikke, om det er med vilje, men ellers er der et godt eksempel i øjeblikket:
Kengála frá Flugumýri IS1965257002
- men problemet er vist ikke så stort, jeg vidste ikke KompoZer kunne indsætte skrifttype på alle celler på den måde ved at markere tabellen. Ikke mindst fordi, det ikke er den mest optimale måde at gøre det på, rent kodemæssigt.

kriepigen skrev:Foruden dét, så synes jeg også, jeg til tider har svært ved at 'styre' mine stamtavle-tabeller (håber du forstår, hvad der menes), og at de i første omgang - før jeg genindlæser siden - heller ikke altid vises med alle kanter synlige.

Hvordan laver jeg en tabel, som fuldstændig ser ud som dem jeg har, fra bunden, og som opfører sig som den skal?
Har vist 'snydt' mig lidt til dem...:oops:


Jeg kan ikke se problemer med kanterne, så jeg tør ikke sige, hvad der går galt der. Tabellerne ser ikke ud til at fejle noget, det er kun det med skrifttypen, som virkede uhensigtsmæssigt.

kriepigen skrev:Jeg har vist bare markeret alle celler og så valgt skriftypen. Skulle man i stedet have gået ned i <table> -> højreklikket -> inline stil -> tekstegenskaber og så valgt den dér?


Nej, det ville give samme resultat, fordi koden så indsættes på hver enkelt celle.

Der er tre måder at lave css-koder på:
Internt med koder på de enkelte elementer. Det er det, der i øjeblikket er gjort med skrifttypen angivet på de enkelte celler. I KompoZer laver du den slags via brugerfladen (fx ved at markere en tekst og angive en skrifttype), eller via højreklikket i statuslinjen.

Internt stilark, der samler koderne i toppen af siden. Det er det, som du brugte, da du ændrede afstanden på tabellerne. Den slags laves i css-editoren. Fordelen er, at du kun har koden, fx skrifttypen stående ét sted på siden. Det gør det nemmere at ændre den, det gør koden mere overskuelig, og endelig betyder det, at siden fylder meget mindre.

Og så den allerbedste løsning, hvis man har flere end et par sider på hjemmesiden: et eksternt stilark. Det fungerer på samme måde som det interne stilark, men det ligger i en fil for sig. Det betyder, at flere sider kan deles om det samme stilark. Nu kan man rette mange sider ved blot at ændre i en enkelt fil, og da stilarket gemmes i browserens hukommelse, skal den besøgende kun hente det én gang, hvilket igen gør at siderne fylder mindre og bliver hurtigere at hente.

Jeg har fx lige ændret lidt i layoutet på min hjemmeside ved at gøre fed skrift lidt lysere. Brugte jeg den første metode skulle jeg ind på hver side og rette de mange tusinde steder, jeg bruger fed skrift. Brugte jeg metode nummer to, skulle jeg ind på over 200 sider og rette koden et enkelt sted på hver side. Begge dele ville tage meget lang tid. I stedet åbnede jeg en enkelt fil, rettede en enkelt kode, og vupti blev farven lidt lysere på samtlige sider.

Men det er sådan noget, som det er bedst at vide og planlægge ud fra i starten. Og som man kan sidde og bande over, at man ikke fik gjort, når hjemmesiden er vokset til 25 sider, og man nu oplever besværet med at ændre en skrifttype eller -farve.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7155
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Kompozer - afsnit og font

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors jan 11, 2007 13:39

kriepigen skrev:Generelt så bruger jeg arial på siden, men der er enkelte overskrifter, jeg vil have i skrifttypen 'Papyrus'.
Skal jeg vælge '.male' eller '.female' i css-editoren, og hvad er forskellen?


I øjeblikket er koden utrolig rodet til med skrifttyper. Og jeg tror faktisk ikke, du kan lave en let løsning, fordi du har skrifttyper angivet på alle elementer. For at få det til at virke med inline- eller eksternt stilark (css-editoren), skal skriftkoderne fjernes fra alle elementerne. Og det er uoverskueligt. Så det bedste vil nok være at fortsætte som hidtil på denne side eller starte helt forfra med teksten på siden (slet tabellerne, og opret dem igen).

Laver du en anden side, vil det være en god ide at bruge stilark (og helst eksternt, jf mit tidligere indlæg) helt fra starten.

kriepigen skrev:Og når jeg har valgt enten .male/.female, skal jeg så ind under Tekst eller Generelt ...

Indrømmet..jeg kan ikke helt gennemskue Cazcades og hvilke regler, der skal bruges hvornår og til hvad.


Det er heller ikke nemt, specielt ikke, hvis man ikke kender til html-koder.

Tjek denne side: http://kimludvigsen.dk/programmer-inter ... n-css.html

En kort forklaring:
Alle elementer på en side er omgivet af html-tags. Det er dem, du kan se nederst i statuslinjen, fx <body> Det er muligt at angive css-egenskaber på et tag, og bruger man css-editoren vil egenskaben virke på alle forekomster af det pågældende tag på siden. Det var det, du gjorde med table i editoren. Du satte en afstand på html-taggen <table> og du fik så afstanden på alle dine tabeller på siden.

Men du kan ikke kun benytte de almindelige html-tags til at påføre css-egenskaber, du kan oprette specielle klasser som fx male og female.

Da du oprettede table i css-editoren, skulle du blot skrive table. Hvis du skal oprette din egen klasse, skal navnet have et punktum foran, fx .male når du opretter det (KompoZer fungerer lidt anderledes her end beskrivelsen på ovennævnte side).

Du kan så ændre egenskaber på .male i css-editoren. Bagefter kan du påføre den nye klasse på de enkelte elementer på siden. Det er for voldsomt at prøve at forklare hvordan du gør i KompoZer, læs ovenstående side og tjek især siden med stiløvelsen.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7155
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49


Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster

cron