Thunderbird - default language/standardsprog

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Thunderbird - default language/standardsprog

Indlægaf Stegemüller » lør feb 11, 2023 19:42

Hej

Hvor er jeg glad for, at "Ludvigs hjørne" fortsat er i live, for jeg har også ledt efter det dansksprogede Thunderbird-forum gennem længere tid. Trykker man på den grønne knap, føres man til det engelsksprogede forum, og der er mine erfaringer desværre ikke lige så gode, som de var på det dansksprogede forum med Jørgen som den helt eminente tovholder!

Nåh, brok nok ... Jeg har to spørgsmål:

1) Hvad styrer hvor længe slettede mails forbliver i papirkurven?
Jeg har set alle indstillinger i Thunderbird igennem - og nej, jeg vælger ikke at tømme papirkurven ved afslutning (som man foreslog i det udenbyske forum ...).
Jeg har tjekket, om jeg skulle have en indstilling i cPanel, der skulle blande sig i sagen. Det har jeg heller ikke.

Baggrund: Jeg bryder mig ikke om at have en masse mails i indbakken, da jeg så ikke kan overskue min indbakke. Derfor sletter jeg dem, når de er besvarede/behandlede/uaktuelle. Det sker alligevel af og til, at jeg kunne tænke mig at finde noget i papirkurven. Men de mails findes ikke. Jeg synes, det ser ud som om, de ikke får lov at blive mere end ca. tre uger dernede.

Kan I evt. foreslå en anden lige-til løsning? Jeg tænker at jeg kunne lave en folder "Måske anvendelig" el.lign, som slettede mails går i, og som det er mig, der styrer, hvornår skal tømmes?

2) Jeg opdaterede Thunderbird til 102.7.2 (64-bit), og pludselig skal jeg vælge mailens sprog hver eneste gang
Det drejer sig ikke om programmets brugergrænseflade, men om mails jeg skriver. Hver gang, jeg vil skrive en ny mail, er standardsproget engelsk, men hvordan sætter jeg det tilbage til altid at være dansk?

Jeg har tre ordbøger (dansk, engelsk og tysk). Inden opdateringen var der intet problem. Der var mit sprog altid dansk. Og mit Windows sprog er (selvfølgelig) også dansk.

Jeg har søgt med Google men finder kun artikler fra 2020, som jeg ikke kan bruge til noget.

På forhånd mange tusind tak for hjælp.

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:109.0) Gecko/20100101 Firefox/109.0
Venlig hilsen

Hanne B. Stegemüller
Website her: https://stegemueller.dk
Facebook her: https://www.facebook.com/stegemueller
Brugeravatar
Stegemüller
 
Indlæg: 524
Tilmeldt: man aug 14, 2006 21:22
Geografisk sted: København

Re: Thunderbird - default language/standardsprog

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør feb 11, 2023 23:04

Hej Hanne

1) Hvis du bruger IMAP, så er det din mailudbyder, der styrer, hvor længe mailene ligger i papirkurven. Du kan prøve at logge på webmail og se, om du kan ændre perioden.

Alternativt kan du oprette din egen papirkurv, som du selv er inde på, du skal bare kalde den noget andet end Papirkurv, fx Slettet. Du kan i kontoindstillingerne ændre, så mailene flyttes til den pågældende mappe i stedet for papirkurven:
Opret mappen Slettet - eller hvad du nu vil kalde den.
Klik på menuknappen => Kontoindstillinger => Serverindstillinger.
Rul ned til indstillingen Når jeg sletter en meddelelse. Klik på rullemenuen ud for Flyt den til mappen Papirkurv, og du kan nu vælge mappen Slettet.
Herefter er det helt og holdent dig selv, der bestemmer, hvornår mailene skal slettes.

2) Er din Thunderbird dansk - eller kan det være en engelsk med en dansk sprogpakke?
Hos mig huskes valget af dansk. Men jeg har lige installeret ordbøgerne, jeg havde dem ikke i forvejen.
Jeg ved ikke, om der kan være gået kuk i ordbøgerne, da du opdaterede, du kan evt. prøve at slette ordbøgerne inde under håndtering af tilføjelser, og derefter installere dem igen.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Thunderbird - default language/standardsprog

Indlægaf Jørgen Rasmussen » lør feb 11, 2023 23:18

Hej Hanne og Kim

Thunderbird understøtter nu stavekontrol på flere sprog i samme mail. Jeg har en masse ordbøger installeret automatisk (i min Thunderbird 102.7.1, der kører Linux) + en ordbog, jeg selv har installeret. Prøv at vælge standardordbog under Indstillinger -> Redigering -> Stavning.
Når du åbner vinduet "Skriv", kan du vælge at få udført stavekontrol på andre og flere sprog. Det kan du gøre via rullemenuen på knappen "Stavekontrol" på maillinjen, via genvejsmenuen i mailen, du skriver, eller ved at klikke på sproget nederst i højre hjørne af vinduet.
Mvh Jørgen
Jørgen Rasmussen
 
Indlæg: 464
Tilmeldt: lør jul 26, 2008 12:03

Re: Thunderbird - default language/standardsprog

Indlægaf Stegemüller » søn feb 12, 2023 8:41

Hej Kim og Jørgen

Tusind tak for jeres fine bistand.

1) Jeg havde faktisk allerede lavet en "ny papirkurv", som jeg har kaldt "Gem måske", og når jeg nu kigger i den, så ser det faktisk ud til, at at der ikke er nogen/noget andre end mig, der styrer antallet af slettede mails. Der ligger faktisk flere slettede mails deri, end der gjorde, da det bare var "Papirkurv".

Jeg havde bare fået den tanke, at jeg ved at oprette "Gem måske"-mappen egl. bare havde givet papirkurven et nyt navn, men at dens funktionalitet var den samme.

Jeg tror, alt er i orden nu.

2) Jeg havde ikke været opmærksom på Indstillinger -> Redigering -> Stavning, der ganske rigtig/forkert var vinget af til Engelsk. Den skulle bare være Dansk.

Nu er alt i orden.

Tak igen - og god søndag.
Venlig hilsen

Hanne B. Stegemüller
Website her: https://stegemueller.dk
Facebook her: https://www.facebook.com/stegemueller
Brugeravatar
Stegemüller
 
Indlæg: 524
Tilmeldt: man aug 14, 2006 21:22
Geografisk sted: København

Re: Thunderbird - slettede mails forsvinder

Indlægaf Stegemüller » man mar 13, 2023 11:33

Hej Kim og Jørgen

Jeg er i dialog med min udbyder (cHosting), der siger, at det ikke er noget hos dem, der bevirker, at papirkurven - uanset navn - pludselig tømmes. De har ingen tips.

Jeg har fortalt dem, hvad I siger, nemlig at det helt og holdent er udbyders opsætning, der bestemmer, hvor længe slettede mails bevares.

De slettede mails bevares i længere tid, når papirkurven hedder fx "Gem - måske". Men pludselig var 6-700 slettede mails helt væk. Det er ikke opsætninger i TB, og det er ikke noget hos cHosting.

Jeg forstår det bare ikke, når der er tale om en IMAP-konto. Der må da være "et eller andet", der bevirker sletningerne?
Venlig hilsen

Hanne B. Stegemüller
Website her: https://stegemueller.dk
Facebook her: https://www.facebook.com/stegemueller
Brugeravatar
Stegemüller
 
Indlæg: 524
Tilmeldt: man aug 14, 2006 21:22
Geografisk sted: København

Re: Thunderbird - slettede mails forsvinder

Indlægaf Stegemüller » man mar 13, 2023 11:33

Hej Kim og Jørgen

Jeg er i dialog med min udbyder (cHosting), der siger, at det ikke er noget hos dem, der bevirker, at papirkurven - uanset navn - pludselig tømmes. De har ingen tips.

Jeg har fortalt dem, hvad I siger, nemlig at det helt og holdent er udbyders opsætning, der bestemmer, hvor længe slettede mails bevares.

De slettede mails bevares i længere tid, når papirkurven hedder fx "Gem - måske". Men pludselig var 6-700 slettede mails helt væk. Det er ikke opsætninger i TB, og det er ikke noget hos cHosting.

Jeg forstår det bare ikke, når der er tale om en IMAP-konto. Der må da være "et eller andet", der bevirker sletningerne?
Venlig hilsen

Hanne B. Stegemüller
Website her: https://stegemueller.dk
Facebook her: https://www.facebook.com/stegemueller
Brugeravatar
Stegemüller
 
Indlæg: 524
Tilmeldt: man aug 14, 2006 21:22
Geografisk sted: København

Re: Thunderbird - default language/standardsprog

Indlægaf Jørgen Rasmussen » man mar 13, 2023 12:07

Hej Hanne

Der er generelle indstillinger for opbevaring af mails for hver mailkonto i Thunderbird:
Du finder dem under Kontoindstillinger -> [Den pågældende mailkonto] -> Synkronisering & lager.

Der udover kan du finde indstillinger for enkelte mapper i mailkontoen (fx Papirkurv):
Højreklik på mappen i mapperuden -> Egenskaber -> Retningslinjer for opbevaring.

Det er også muligt at lave meddelelsesfiltre, som sletter meddelelser, der er ældre end et angivet antal dage.

Måske findes der udvidelser, der kan slette mails/tømme papirkurve.

Måske findes der tredjeparts-programmer, der kan tømme papirkurve.
Mvh Jørgen
Jørgen Rasmussen
 
Indlæg: 464
Tilmeldt: lør jul 26, 2008 12:03

Re: Thunderbird - default language/standardsprog

Indlægaf Stegemüller » man mar 13, 2023 16:41

Hej Jørgen

Mange tak for dit svar.

Undskyld mit sene svar. Jeg har været ude ...

A: Jeg vedhæfter to billeder. Af filnavnet fremgår, hvad jeg prøver at vise. "Synkroniser de seneste 10 år", er ganske vist noget, jeg lige har tilføjet (i desperation), men fluebenet i "Behold meddelelser i alle mapper for denne konto på denne computer" har været der, siden Ruder Konge var knægt. Jeg har tjekket under "Avanceret", at der er flueben i dem alle.

B: Der er ingen meddelelsesfiltre, der sletter e-mails, der er ingen udvidelser, der sletter e-mails og der er heller ingen tredjepartsprogrammer, der gør det. I hvert fald kan jeg ikke få øje på dem. Jeg vedhæfter billede af mine udvidelser.

Nåh, skal vi bare give op? Er det for bøvlet?

mappeegenskaber for gem-måske.JPG
udvidelser.JPG
synkronisering og lager.JPG
mappeegenskaber for gem-måske.JPG
Venlig hilsen

Hanne B. Stegemüller
Website her: https://stegemueller.dk
Facebook her: https://www.facebook.com/stegemueller
Brugeravatar
Stegemüller
 
Indlæg: 524
Tilmeldt: man aug 14, 2006 21:22
Geografisk sted: København

Re: Thunderbird - default language/standardsprog

Indlægaf Jørgen Rasmussen » man mar 13, 2023 18:50

Hej Hanne

Hvis du tilgår dine mails i et andet mailprogram, fx på din telefon, kan det måske være en indstilling dér, der tømmer papirkurven.
Ellers har jeg desværre ikke andre forslag.
Mvh Jørgen
Jørgen Rasmussen
 
Indlæg: 464
Tilmeldt: lør jul 26, 2008 12:03

Re: Thunderbird - default language/standardsprog

Indlægaf Gæst » man mar 13, 2023 21:31

Åh, ja - det har du ret i.

Det må jeg tjekke.
Gæst
 


Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 44 gæster

cron