Thunderbird ! Ominstallering Windows 10

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Thunderbird ! Ominstallering Windows 10

Indlægaf Berdi2411 » tirs maj 21, 2024 15:57

Hej Kim,
Jeg er ved at skulle ominstallere min Windows10 DK 64bit
Mit spørgsmål er: HVAD ER DEN BEDSTE MÅDE AT TAGE BACKUP AF THUNDERBIRD
OG INSTALLERE/OVERFØRE THUNDERBIRD til den nyinstallerede
Windows 10 DK 64bit

Så jeg får det hele med også arkiverede mails!

Mozilla/5.0 (Macintosh; Intel Mac OS X 10_15_7) AppleWebKit/605.1.15 (KHTML, like Gecko) Version/17.5 Safari/605.1.15
Berdi2411
 
Indlæg: 16
Tilmeldt: ons apr 19, 2023 18:07

Re: Thunderbird ! Ominstallering Windows 10

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs maj 21, 2024 16:13

Du kan finde en udførlig forklaring her, den kan også bruge til alle dine andre data, som du skal have overført:
https://support.mozilla.org/da/kb/flyt- ... y-computer

Jeg ved ikke, hvordan programmet Let overførsel i Windows virker, når der er tale om, at du ominstallerer på computeren, men hvis programmet ikke giver dig mulighed for at gemme Thunderbirds og de andre programmers data på en USB-stik eller et andet sted, så kan du altid flytte din Thunderbird-profil manuelt. Du finder en nærmere beskrivelse her:
https://support.mozilla.org/da/kb/profi ... hunderbird
Du skal ned til afsnittet Kopiér alle dine mails og indstillinger over på en ny computer
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7160
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Thunderbird ! Ominstallering Windows 10

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tirs maj 21, 2024 16:33

Hej

Hvis du bruger den nyeste version af Thunderbird, kan du bruge de indbyggede funktioner til eksport og import af din Thunderbird-profil. (Gælder, hvis din profil er mindre end 2GB).
Her er en artikel (på engelsk), der forklarer, hvordan du eksporterer din Thunderbird-profil: https://support.mozilla.org/en-US/kb/thunderbird-export
Her er en artikel (på engelsk), der forklarer, hvordan du importerer din Thunderbird-profil: https://support.mozilla.org/en-US/kb/thunderbird-import
Mvh Jørgen
Jørgen Rasmussen
 
Indlæg: 474
Tilmeldt: lør jul 26, 2008 12:03

Re: Thunderbird ! Ominstallering Windows 10

Indlægaf Berdi2411 » ons maj 22, 2024 17:24

Hej Kim,
Jeg har lige et tillægsspørgsmål!

Angående Thunderbird profilstørrelse, 2 du nævner Max 2GB STØRRELSE, for at anvende
den indbyggede mulighed, min profil fylder ca. 4,7 GB. Hvilken betydning har det at profil
er noget større end de nævnte 2 GB ?

Kan Thunderbird ikke håndtere mere end de 2 GB :

MVH.
Jørgen B. Nielsen
Berdi2411
 
Indlæg: 16
Tilmeldt: ons apr 19, 2023 18:07

Re: Thunderbird ! Ominstallering Windows 10

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons maj 22, 2024 17:52

Hej Jørgen

Det var nu den anden Jørgen, der skrev om de 2 GB. Men lad mig prøve at svare med et gæt: Jeg kan forestille mig, at den indbyggede funktion gemmer profilen i en enkelt fil, og det giver så et problem med størrelsen, fordi ikke alle styresystemer og filsystemer understøtter filer på over 2 GB.

Du bliver nødt til at benytte den manuelle metode til at kopiere din profil over på en USB-nøgle eller et andet medie, hvorfra du så kan overføre den tilbage efter formateringen. Her vil du sikkert ikke få problemer, fordi profilen består af mange filer, der sikkert alle er mindre end 2 GB.

Tilføjelse: Jeg kan se, at Thunderbird gemmer profilen i en zip-fil, og at det er Thunderbirds funktion, der ikke understøtter større filer end 2 GB.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7160
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Thunderbird ! Ominstallering Windows 10

Indlægaf Jørgen Rasmussen » ons maj 22, 2024 18:06

Hej Jørgen og Kim

Jeg sidder lige og tester en anden metode. Men af en eller anden grund beder Thunderbird efterfølgende om adgangskoder til mine mailkonti. Jeg kan ikke lige regne ud, hvorfor.
Mvh Jørgen
Jørgen Rasmussen
 
Indlæg: 474
Tilmeldt: lør jul 26, 2008 12:03

Re: Thunderbird ! Ominstallering Windows 10

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons maj 22, 2024 18:15

Hej Jørgen (Rasmussen)

Er det en udvidelse?

Forhåbentlig vil den kun have koden én gang? I så fald er det vel til at leve med, hvis ellers man er opmærksom på problemet og har skrevet koden ned. Måske filen med koder er blevet ødelagt i forbindelse med kopieringen?

Lidt langt ude, men det kan måske også tænkes, at Thunderbird benytter eksistensen af en tom fil til at huske, at der ikke skal bedes om kode? Der er en eller flere tomme filer i profilerne på Thunderbird og Firefox, og det driller visse komprimeringsprogrammer. Jeg kan i min Linux fx ikke bruge 7z til at gemme en kopi men skal i stedet bruge tar.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7160
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Thunderbird ! Ominstallering Windows 10

Indlægaf Jørgen Rasmussen » ons maj 22, 2024 18:42

Nu har jeg testet flere gange. Thunderbird importerer IKKE alle filerne fra sikkerhedskopien.

Jeg tog en manuel sikkerhedskopi af Thunderbird-profilen. Så slettede jeg profilen og startede Thunderbird for at efterligne en ny installation.
Derefter prøvede jeg et importere profilen igen ved hjælp af funktionen "Importer". Funktionen burde også kunne importere filerne, selvom de ikke er zippet.
Jeg kan heller ikke få det til at virke med at importere profilen som en Zip-fil.
Mails bliver importeret, men der mangler bl.a adgangskoder til alle konti.
Jeg ved ikke, om det er et generelt problem eller det bare er hos mig eller på det styresystem, jeg bruger.

Heldigt, at jeg testede inden jeg kom med opskriften.
Mvh Jørgen
Jørgen Rasmussen
 
Indlæg: 474
Tilmeldt: lør jul 26, 2008 12:03

Re: Thunderbird ! Ominstallering Windows 10

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons maj 22, 2024 18:54

Jørgen (Rasmussen):

Hvad er det du har testet med? Den indbyggede funktion eller en udvidelse?

Jørgen (Nielsen):
Benyt den manuelle metode som tidligere nævnt, den er sikker. Du skal blot være opmærksom på, at Thunderbird er lukket, når du kopierer filerne. Og du skal kopiere profilen over på samme placering efter formateringen før du installerer Thunderbird igen.

Lige en sidste ting, du skal være opmærksom på, og det er versionerne af Thunderbird. Hvis du ikke har den nyeste version, så opdater, før du laver en backup af profilen. Og sørg så for, at det er samme version, du installerer efter formateringen. Ellers kan det måske drille lidt.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7160
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Thunderbird ! Ominstallering Windows 10

Indlægaf Jørgen Rasmussen » ons maj 22, 2024 19:04

Hej Kim og Jørgen

Jeg har testet med den indbyggede funktion. Jeg regnede med, at den ville importere hele profilen.
Mvh Jørgen
Jørgen Rasmussen
 
Indlæg: 474
Tilmeldt: lør jul 26, 2008 12:03

Re: Thunderbird ! Ominstallering Windows 10

Indlægaf Jørgen Rasmussen » ons maj 22, 2024 19:55

Måske er det ikke meningen, at funktionen "Importer" skal importere hele profilen. Det troede jeg, at funktionen kunne - da funktionen ikke er specielt brugbar, hvis den kun importerer dele af profilen.
Mvh Jørgen
Jørgen Rasmussen
 
Indlæg: 474
Tilmeldt: lør jul 26, 2008 12:03


Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 54 gæster

cron