Sende mails

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Sende mails

Indlægaf jm3 » man sep 30, 2024 11:23

Hej
Jeg kan pt ikke sende mails via Thunderbird. Jeg bliver bedt om at logge på med adgangskode hver gang og uden held.

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/129.0.0.0 Safari/537.36 Edg/129.0.0.0
jm3

Re: Sende mails

Indlægaf jm3 » man sep 30, 2024 11:45

Og får flg. meddelelser
Vedhæftede filer
Udklip.JPG1.JPG
Udklip.JPG
jm3

Indlægaf jm3 » man sep 30, 2024 12:27

Microsoft spørger faktisk, om Thunderbird er opdateret
jm3

Indlægaf Jørgen Rasmussen » man sep 30, 2024 12:28

Jeg har også en Outlook-konto. Men den SMTP-server jeg bruger, ser ikke ud til at være den samme som den, du bruger.
Det er ikke sikkert, at du skal bruge de samme indstillinger, som jeg skal. Du kan finde de rigtige indstillinger ved at logge ind på din Outlook-konto med din browser. https://outlook.live.com/
Klik derefter på Indstillinger (Tandhjul) oppe til højre på websiden. Klik på "Mail". Klik på "Videresendelse og IMAP". Rul ned til bunden af vinduet. Klik på linket "Vis POP-, IMAP- og SMTP-indstillinger".
Det skulle åbne en side med de indstillinger, du skal bruge i Thunderbird.
Mvh Jørgen
Jørgen Rasmussen

Indlægaf jm3 » man sep 30, 2024 13:44

Hej Jørgen,

Jeg har intet ændret ift. de indstillinger jeg satte op via de råd du tidligere har givet mig. Pludseloig vil den så ikke sende. Jeg har forsøgt at sætte den op med en ny server adr. hvor 365 er fjernet (se vedh.), men der fremkommer muligheden for ny og sikker godkendelsesmedtode.
Vedhæftede filer
server1.JPG
server1.JPG (6.07 KiB) Vist 893 gange
server.JPG
server.JPG (6.36 KiB) Vist 893 gange
jm3

Indlægaf Gæst » man sep 30, 2024 18:14

Hej Jørgen,

Jeg har intet ændret ift. de indstillinger jeg satte op via de råd du tidligere har givet mig. Pludselig vil den så ikke sende.

Jeg har forsøgt at sætte den op med en ny server adr. hvor 365 er fjernet (se vedh.), men der fremkommer muligheden for ny og sikker godkendelsesmetode, ikke.
Gæst

Indlægaf Jørgen Rasmussen » man sep 30, 2024 19:52

Det er underligt.
Jeg har to computere, begge med Thunderbird + Outlook. I den ændrede jeg kontoindstillingerne/serverindstillingerne for længe siden. Den fungerer. Nu prøvede jeg så at bruge de samme kontoindstillinger på den anden computer.
Her kunne jeg ikke vælge "OAuth2" som godkendelsesmetode. Det lykkedes mig at fifle med indstillingerne, så jeg kunne vælge "OAuth2", men så kunne jeg ikke sende mails fra kontoen.
Jeg ved ikke, om problemet er Thunderbird eller kontoindstillingerne til Outlook, der er forkerte.
Men du kan prøve følgende, som af en eller anden grund virker hos mig pt:
Skift servernavn for den udgående server til smtp.office365.com
Mvh Jørgen
Jørgen Rasmussen

Indlægaf Gæst » man sep 30, 2024 20:33

Hej Jørgen,

Ja, det er underligt. Jeg kan se, ar jeg har fået en ny version 128.2,3 i dag. Jeg tror, at det er Thunderbird, der har lavet en fejl. Har været i kontakt med Microsoft flere gange, som også undrede sig. De foreslog, at jeg fjernede min Outlook mail på Thunderbird og gendannede den.

Så skulle problemet formodentlig løse sig. Jeg har nu ikke forsøgt det endnu. se link fra Microsoft

https://support.microsoft.com/da-dk/off ... 986499a90d
Gæst

Indlægaf Gæst » tirs okt 01, 2024 16:05

Hej igen Jørgen,
Har prøvet at fjerne konto og geninstallere den. Den vil stadig ikke sende mails.

PS hvordan er det lige jeg får Outlook til at stå først igen i Thunderbird.
Gæst

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tirs okt 01, 2024 16:16

Gæst skrev:PS hvordan er det lige jeg får Outlook til at stå først igen i Thunderbird.

Du kan ændre rækkefølgen af konti ved at trække og slippe en konto:
Åbn Kontoindstillinger. Klik og hold på den konto til venstre på siden, du vil flytte. Træk kontoen til den ønskede placering og slip. Det er kun rækkefølgen af konti, der kan ændres på den måde, ikke rækkefølgen af mapper.

Fik du prøvet med følgende kontoindstillinger for din Outlook-konto?
Servernavn: smtp.office365.com
Port: 587
Godkendelsesmetode: OAuth2
Forbindelsessikkerhed: STARTTLS
Mvh Jørgen
Jørgen Rasmussen

Indlægaf jm3 » tirs okt 01, 2024 16:33

Tak og det er den opsætning jeg har haft siden du skrev det til mig tidligere.

Problemet er, at når jeg vil sende, kommer fejlmeddelelse igen om brug af forkert udg. server. Se vedl.

Outlook hennviser til Thunderbird og siger det er derer fejl/område. Den har jo også fungeret fint i en månedstid.
Vedhæftede filer
server2.JPG
jm3

Indlægaf jm3 » tirs okt 01, 2024 16:35

Ups forkert klip
Vedhæftede filer
server.JPG
server.JPG (6.36 KiB) Vist 847 gange
jm3

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tirs okt 01, 2024 16:45

Microsoft har ændret på godkendelsemetoden, så man skal bruge "OAuth2". Men det ser ud til, at den udgående mailserver, du bruger, ikke understøtter "OAuth2".
Derfor bør du forsøge med an anden server. Fx smtp.office365.com.
Jeg ved godt, at supportsiden hos Microsoft siger noget andet, men det hjælper jo ikke noget, når det ikke virker.
Mvh Jørgen
Jørgen Rasmussen

Indlægaf jm3 » tirs okt 01, 2024 17:19

Hej Jørgen,

Som jeg skrev tidligere, er det den opsætning jeg har haft hele tiden siden du gav mig den for ca 1 måned siden. Thunderbird vælger selv at sende fra den anden server og så opstår fejlen jo. Du opdagede det jo selv gd. og kunne heller ikke sende
jm3

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tirs okt 01, 2024 17:30

jm3 skrev:Som jeg skrev tidligere, er det den opsætning jeg har haft hele tiden siden du gav mig den for ca 1 måned siden. Thunderbird vælger selv at sende fra den anden server og så opstår fejlen jo. Du opdagede det jo selv gd. og kunne heller ikke sende

Ja, men det var med en anden port og forbindelsessikkerhed.

Noget andet er, at der er en uoverensstemmelse mellem servernavnene i de to første skærmbilleder. Under "Detaljer for den valgte server", står der smtp.office365.com, men i fejlmeddelelsen står der smtp-mail.outlook.com.
Har du flere udgående servere til Outlook?
Mvh Jørgen
Jørgen Rasmussen

Næste

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne