Det kommer lidt an på, hvad du mener med popop. Du kan sagtens lave det så der åbnes et nyt vindue med billedet, når der klikkes på et link (fx på et billede i lille format). Det kan gøres på to måder: ved at linke direkte til billedet i stil med:
http://minserver.dk/billede.jpg, eller ved at lave en html-side, med billedet. Sidstnævnte giver dig mulighed for at lave lidt layout på siden, fx en midterstilling af billedet.
Jeg har tidligere åbnet skærmskud af programmer i et nyt vindue, men jeg er holdt op med det, fordi de fleste foretrækker at få vist billedet i det samme vindue i stedet for at skulle rode med flere forskellige vinduer. I disse fanebladstider kan du heller ikke være sikker på, om billedet åbnes i et nyt vindue eller på et nyt faneblad - uden at der nødvendigvis skiftes til det nye faneblad.
Så i langt de fleste tilfælde vil jeg fraråde, at billeder åbnes i et nyt vindue, men hvis du alligevel vil lege med det, så tjek vinduet Linkegenskaber. Sæt flueben ud for Link skal åbnes, og vælg I et nyt vindue i rullemenuen.
Der findes også andre former for popop, fx hvor et billede vises i et større format, når musemarkøren holdes over et link, og hvor billedet automatisk lukkes igen, når musemarkøren flyttes. Det laves med noget specielt JavaScript og kan ikke laves direkte i Nvu. Man skal i stedet indsætte koden manuelt i sidens kode.
Mvh.
Kim Ludvigsen