Nvu - billeder som pop-ups

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Nvu - billeder som pop-ups

Indlægaf kriepigen » man jul 23, 2007 21:07

Hej KL

Jeg har tænkt på om man i Nvu kan lave få billederne på ens hp, til at vises som pop-ups, som man så tit ser det?

Forsøgte engang at lave en helt tom side med kun billedet på, og så linke til det, for at få det vist i stort format, men det virkede ikke helt efter hensigten.

Mvh. Kathrine
kriepigen

Re: Nvu - billeder som pop-ups

Indlægaf Kim Ludvigsen » man jul 23, 2007 21:26

Det kommer lidt an på, hvad du mener med popop. Du kan sagtens lave det så der åbnes et nyt vindue med billedet, når der klikkes på et link (fx på et billede i lille format). Det kan gøres på to måder: ved at linke direkte til billedet i stil med: http://minserver.dk/billede.jpg, eller ved at lave en html-side, med billedet. Sidstnævnte giver dig mulighed for at lave lidt layout på siden, fx en midterstilling af billedet.

Jeg har tidligere åbnet skærmskud af programmer i et nyt vindue, men jeg er holdt op med det, fordi de fleste foretrækker at få vist billedet i det samme vindue i stedet for at skulle rode med flere forskellige vinduer. I disse fanebladstider kan du heller ikke være sikker på, om billedet åbnes i et nyt vindue eller på et nyt faneblad - uden at der nødvendigvis skiftes til det nye faneblad.

Så i langt de fleste tilfælde vil jeg fraråde, at billeder åbnes i et nyt vindue, men hvis du alligevel vil lege med det, så tjek vinduet Linkegenskaber. Sæt flueben ud for Link skal åbnes, og vælg I et nyt vindue i rullemenuen.

Der findes også andre former for popop, fx hvor et billede vises i et større format, når musemarkøren holdes over et link, og hvor billedet automatisk lukkes igen, når musemarkøren flyttes. Det laves med noget specielt JavaScript og kan ikke laves direkte i Nvu. Man skal i stedet indsætte koden manuelt i sidens kode.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf kriepigen » ons jul 25, 2007 13:30

Kim Ludvigsen skrev:Det kommer lidt an på, hvad du mener med popop. Du kan sagtens lave det så der åbnes et nyt vindue med billedet, når der klikkes på et link (fx på et billede i lille format). Det kan gøres på to måder: ved at linke direkte til billedet i stil med: http://minserver.dk/billede.jpg, eller ved at lave en html-side, med billedet. Sidstnævnte giver dig mulighed for at lave lidt layout på siden, fx en midterstilling af billedet.

Dit link virker ikke.
Jeg har billederne liggende online andetsteds allerede, men synes ikke det er optimalt.
Forsøgte dit sidste forslag og det virkede ikke for mig.

Kim Ludvigsen skrev:Der findes også andre former for popop, fx hvor et billede vises i et større format, når musemarkøren holdes over et link, og hvor billedet automatisk lukkes igen, når musemarkøren flyttes. Det laves med noget specielt JavaScript og kan ikke laves direkte i Nvu. Man skal i stedet indsætte koden manuelt i sidens kode.

Det er faktisk sådan, jeg gerne vil have det, men bare hvor man selv lukker "vinduet/pop-uppen", for java-script kan jeg sikkert ikke styre alligevel.

Enig med dig i, at nye åbnede faneblade/vinduer kan irritere, men jeg forestækker faktisk selv at der kommer en pop-up i fx. halv-kvart skærmstørrelse (hvad der nu er billedstørrelsen) end en ny side med et billede på en stor hvid baggrund.
kriepigen

Indlægaf kriepigen » ons jul 25, 2007 13:32

Forresten så bruger jeg Kompozer og IKKE Nvu, som jeg ved en fejl kom til at skrive i mit første indlæg/emne.
kriepigen

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons jul 25, 2007 14:20

kriepigen skrev:Dit link virker ikke.

Det er fordi, det var kun et eksempel på, hvordan et link til et billede skal se ud.

Kim Ludvigsen skrev:Der findes også andre former for popop, fx hvor et billede vises i et større format, når musemarkøren holdes over et link, og hvor billedet automatisk lukkes igen, når musemarkøren flyttes. Det laves med noget specielt JavaScript og kan ikke laves direkte i Nvu. Man skal i stedet indsætte koden manuelt i sidens kode.
kriepigen skrev:Det er faktisk sådan, jeg gerne vil have det, men bare hvor man selv lukker "vinduet/pop-uppen", for java-script kan jeg sikkert ikke styre alligevel.

Den automatiske åbning kan kun klares med JavaScript. Og det er faktisk ikke så svært at bruge JavaScript, men du er nødt til at indsætte det manuelt i koden. Prøv at tage et kig på denne side:
http://www.html.dk/artikler/00004/
Læg mærke til, at du kan åbne det nye vindue i en passende størrelse.

kriepigen skrev:Enig med dig i, at nye åbnede faneblade/vinduer kan irritere, men jeg forestækker faktisk selv at der kommer en pop-up i fx. halv-kvart skærmstørrelse (hvad der nu er billedstørrelsen) end en ny side med et billede på en stor hvid baggrund.

Det med den hvide baggrund kan man jo undgå ved at lave en side med billedet. Så kan man vælge en passende baggrundsfarve og fx skrive en billedtekst.

Vær opmærksom på, at JavaScriptet kun påvirker måden vinduet åbnes på, og hvordan vinduet ser ud (fx uden værktøjslinjer). Du skal stadig vælge enten at linke direkte til et billede eller til en side, hvor du har mulighed for at formatere og indsætte tekst.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf kriepigen » ons jul 25, 2007 14:33

Tak.

Jeg tror, jeg kigger lidt på det der java.
kriepigen

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne