Skabeloner i KompoZer

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Skabeloner i KompoZer

Indlægaf Rinna » tirs jul 24, 2007 21:28

Endelig er det lykkes mig at finde et hjemmesideprogram jeg kan finde ud af, tror jeg da, nemlig KompoZer, takket være denne Fremragende side.

Jeg havde egentlig først hentet Nvu, og var så opslugt at at lege med det, at jeg ikke i første omgang opdagede, at det ikke bliver opdateret mere, og at man derfor skulle bruge KompoZer i stedet.
Jeg hentede de 14 skabeloner, som man kunne indsætte i Nvu, og fik da også testet en af dem.

Nu vil jeg så bruge en af de samme skabeloner i Kompozer, men jeg kan ikke finde ud af det. Jeg mener at have læst et sted her på siden hvordan jeg indsatte skabeloner (Jeg havde aldrig selv fundet ud af det. :) ) men nu kan jeg ikke finde det.

Kan man slet ikke bruge de skabeloner i KompoZer? Under indsæt kan jeg se der står "Skabeloner" men 'knappen' er ikke i brug.

Jeg må erkende at jeg har brug for at få det skåret ud i pap. Jeg er helt grøn i det hjemmesidehalløj, og der skal ikke meget til før jeg ingenting fatter, og det hele går i kludder for mig. Dertil er jeg heller ikke verdens mest tilmodige menneske, hvad teknik angår. Desværre.

Hilsen Karina
Rinna

Re: Skabeloner i KompoZer

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs jul 24, 2007 22:04

Der står lidt om det på siden, hvor du har hentet skabelonerne:
http://kimludvigsen.dk/programmer-inter ... loner.html

Du skal blot åbne skabelonen i KompoZer ved at klikke på knappen Åbn og så finde den ønskede skabelon i åbn-boksen.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Rinna » tirs jul 24, 2007 23:18

Tak, det kan jeg godt huske nu du siger det. :D
Nu har jeg så et andet problem.
Jeg vil gerne ændre farverne i de der bokse i skabelonen, men jeg kan kun ændre baggrunden og skriftfarven. Jeg har læst om css, men jeg synes ikke jeg kan finde svar på hvordan jeg ændrer darverne på hele skabelonen?
Rinna

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs jul 24, 2007 23:37

Rinna skrev:Jeg vil gerne ændre farverne i de der bokse i skabelonen, men jeg kan kun ændre baggrunden og skriftfarven. Jeg har læst om css, men jeg synes ikke jeg kan finde svar på hvordan jeg ændrer darverne på hele skabelonen?

Den indstilling til baggrundsfarve og tekstfarve, du har fundet, er til hele siden. Og den er ikke den, du skal bruge her.

I stedet skal du ændre tekstfarve og baggrundsfarve i de enkelte bokse på siden, og det gøres i CSS-editoren.

Åbn CSS-editoren ved at klikke på knappen KaZcadeS eller klik på Funktioner => CSS-editor. Du kan nu se de forskellige stilregner i oversigten til venstre. Marker en af dem, fx ".logo". Du kan nu klikke på de forskellige faneblade til højre, fx det der hedder Baggrund. Her kan du vælge en anden baggrundsfarve.

Prøv dig frem med de forskellige muligheder, som du kan læse mere om på denne side:
http://kimludvigsen.dk/programmer-inter ... n-css.html
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Rinna » ons jul 25, 2007 0:27

Det er faktisk også den CSS Editort jeg har rodet med, men jeg kunne alligevel ikke finde ud af det.
Jeg må prøve igen i morgen, da jeg for længe siden har lukket programmet....

Mange tak for dit svar.
Rinna

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne