Nybegynder i iTunes mv.

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Nybegynder i iTunes mv.

Indlægaf ido » tors sep 27, 2007 17:59

Vi har taget de første forsigtige skridt ud i at overføre vores samling af CD'ere til computeren. Først forsøgte vi med Windows Mediaplayer, men gik så over til iTunes, da det virkede som det mest "fremtidssikre". Men hvilket format er det bedst at importen foregår i? Hvordan får man iTunes til at virke på XP med, i vores tilfælde, fire brugere? En CD importeret hos den ene bruger, kan ikke ses hos en anden bruger. Jeg har prøvet at rette stien ind under tilpasning, så den er den samme hos alle, men uden videre held... :lol:
ido

Re: Nybegynder i iTunes mv.

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre sep 28, 2007 11:54

ido skrev:Vi har taget de første forsigtige skridt ud i at overføre vores samling af CD'ere til computeren. Først forsøgte vi med Windows Mediaplayer, men gik så over til iTunes, da det virkede som det mest "fremtidssikre". Men hvilket format er det bedst at importen foregår i?

Det allermest fremtidssikre er nok wav-formatet, fordi der ikke er nogen komprimering af musikken. Fordelen er, at musikken er i samme kvalitet som på cd'en, og man kan altid senere omforme den til andre formater, som man skal bruge på diverse bærbare afspillere. Ulempen er, at musikken vil fylde forholdsvis meget, så det er et spørgsmål om, hvor mange cd'er og harddiskplads du har. I gamle dage var wav helt udelukket, men i dag er harddiskene jo pænt store, på 100GB kan der være cirka 2.000 cd'er.

Ellers vil jeg anbefale mp3, fordi det kan bruges på stort set alle afspillere. Men vælg en ordenlig kvalitet, fx 320 Kbps og i hvert fald ikke under 190 Kbps.

ido skrev:Hvordan får man iTunes til at virke på XP med, i vores tilfælde, fire brugere? En CD importeret hos den ene bruger, kan ikke ses hos en anden bruger. Jeg har prøvet at rette stien ind under tilpasning, så den er den samme hos alle, men uden videre held... :lol:

Jeg har ikke lige en opsætning, hvor jeg kan afprøve, men jeg vil gætte, at filerne gemmes som undermapper i Dokumenter-mappen, og derfor ikke kan ses hos de andre. Prøv i stedet at gemme musikken i mappen Delt musik.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Klattrup » fre sep 28, 2007 13:00

Kim Ludvigsen skrev: men i dag er harddiskene jo pænt store, på 100GB kan der være cirka 2.000 cd'er.

enten er din lommeregner gået i udu, eller også mangler du et 0 / har et 0 for meget
ca. 2 pr GB er ikke helt hen i vejret.

Ellers er der f.eks. et format som Flac, der komprimerer uden datattab, dog er komprimeringsgraden ikke så stor som ved mp3, men man kan godt få en cd til at fylde ca 60 % ved hjælp af Flac i forhold til wav

http://flac.sourceforge.net/
Brugeravatar
Klattrup

Geografisk sted: Rudkøbing

Indlægaf ido » fre sep 28, 2007 13:00

Jeg har siden læst om emnet og har fundet ud af, at en iPod er en mp3-afpiller (ja, jeg er ny på området). Dvs. at man lige så godt kan købe et andet mærke, der er billigere, men med samme kapacitet? Og så overføre f.eks. i WAV. Kan man så bruge iTunes, når man ikke har en iPod eller kan man bruge et andet program, f.eks. Windows Mediaplayer? Eller er der et andet/bedre program? :shock:
ido

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre sep 28, 2007 13:52

Klattrup skrev:
Kim Ludvigsen skrev: men i dag er harddiskene jo pænt store, på 100GB kan der være cirka 2.000 cd'er.

enten er din lommeregner gået i udu, eller også mangler du et 0 / har et 0 for meget
ca. 2 pr GB er ikke helt hen i vejret.

:oops: Jeg skrev cd'er, men jeg mente numre.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre sep 28, 2007 14:02

ido skrev:Jeg har siden læst om emnet og har fundet ud af, at en iPod er en mp3-afpiller (ja, jeg er ny på området). Dvs. at man lige så godt kan købe et andet mærke, der er billigere, men med samme kapacitet?

Jeg tror, at alle afspillere kan klare mp3-formatet. Nogle af dem har så også deres egne formater, men bruger man dem, risikerer man ikke at kunne spille sin musik, hvis man skifter til en anden afspiller.

ido skrev:Og så overføre f.eks. i WAV. Kan man så bruge iTunes, når man ikke har en iPod eller kan man bruge et andet program, f.eks. Windows Mediaplayer? Eller er der et andet/bedre program? :shock:

Wav er nok ikke så brugbart på de de bærbare afspillere, her er mp3 bedre (jeg kan desuden forestille mig, at mange afspillere ikke understøtter wav). Dels er der ikke så meget plads som på en harddisk, og dels kan man nøjes med en ringere lydkvalitet, fordi musikken høres via ørepropper i stedet for et hi-fi-anlæg.

Man kan sagtens bruge iTunes, selvom man ikke har en iPod, man skal i så fald blot holde sig til mp3 i stedet for Apples eget format.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf ido » fre sep 28, 2007 21:32

Netop som jeg troede at jeg havde fundet den dybere mening, kiggede jeg i det nye Bilka katalog. Og der var en Philips mp4! afspiller. Hvad er nu det? Jeg troede det stoppede ved mp3. Og til sidst: Kan andre mp3(4) afspillere tilsluttes et andet anlæg eller nogle højttalere, så den bruges som musikanlæg (vi er ikke interesseret i at bruge den med hovedtelefonerne/ørepropperne).
ido

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør sep 29, 2007 1:21

ido skrev:Netop som jeg troede at jeg havde fundet den dybere mening, kiggede jeg i det nye Bilka katalog. Og der var en Philips mp4! afspiller. Hvad er nu det? Jeg troede det stoppede ved mp3.

Mp4 er et format, der kan bruges til såvel lyd som video. Du kan læse lidt om det her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Mp4 (på engelsk)

ido skrev:Og til sidst: Kan andre mp3(4) afspillere tilsluttes et andet anlæg eller nogle højttalere, så den bruges som musikanlæg (vi er ikke interesseret i at bruge den med hovedtelefonerne/ørepropperne).

Hvis I vil høre musikken på anlægget, er der slet ingen grund til at købe en bærbar afspiller, så kan du sikkert nøjes med at købe en ledning og forbinde lydudgangen på computeren med lydindgangen på anlægget.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne