RSS FEED

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

RSS FEED

Indlægaf pkpedersen » fre sep 28, 2007 23:54

Hej.

Jeg ved ikke om det findes.

Men findes der et rss-feed system der automatisk opdaterer hvis man tilføjer noget på ens hjemmeside.
Mvh
Preben K. Pedersen
pkpedersen

Geografisk sted: Kerteminde (FYN)

Re: RSS FEED

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør sep 29, 2007 1:15

Det kræver noget serverside-teknologi (php, asp eller lignende) - og gerne sammen med en database.

http://ordforklaring.dk opdateres feedet helt automatisk, når jeg laver en ny ordforklaring. Det fungerer på den måde, at forklaringerne gemmes i en database. Når man henter feedet, laves der et opslag i databasen. De 15 nyeste forklaringer hentes, der laves en overskrift, og selve forklaringen forkortes til de første 150 tegn.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf pkpedersen » lør sep 29, 2007 18:25

Hej Kim.

Det skal helst laves i php, da min webserver ikke understøtter asp.
det system du har på ordforklaringen, er det noget du vil dele ud af. ?

Det er min mening at RSS skal dække alle mine sider, nåren side opdateres.
Mvh
Preben K. Pedersen
pkpedersen

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør sep 29, 2007 18:37

pkpedersen skrev:Det skal helst laves i php, da min webserver ikke understøtter asp.
det system du har på ordforklaringen, er det noget du vil dele ud af. ?

Bruger du en database til opbevaring af teksterne? I så fald kan du godt få den nødvendige kode fra ordforklaring.dk.

Hvis du ikke bruger en database, bliver det vist noget nørdet. Det må være noget med at tjekke alle filer på serveren, finde de nyeste og så udtrække den nødvendige tekst til rss'en.

Jeg kan hjælpe med behandlingen af teksten, fx formatering til rss-formatet og beskæring af teksten, men ikke med at finde filerne og udtrække teksterne. Det må du finde hjælp til andetsteds.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf pkpedersen » lør sep 29, 2007 18:42

Hvad tænker du på med at skrive teksterne i database.
Den tekst jeg har på siderne er skrevet i notepad.

Jeg bruger ikke database til at skrive al tekst i
Mvh
Preben K. Pedersen
pkpedersen

Indlægaf pkpedersen » lør sep 29, 2007 18:43

Er det et stort arbejde at oprette. ?
Mvh
Preben K. Pedersen
pkpedersen

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør sep 29, 2007 21:01

pkpedersen skrev:Er det et stort arbejde at oprette. ?

Ikke, hvis man har tjek på det, men ellers er der en del at lære. Jeg er ked af, at jeg ikke i sin tid fik gjort det med Ludvigs Hjørne. Som nævnt bruger jeg en database til ordforklaring.dk og mit nye site http://polimiken.dk bruger også en database.

Hvis du har tænkt dig at lave mange sider, så vil jeg klart anbefale dig at kigge nærmere på brugen af databaser. Du kan evt. købe et Libris-hæfte.

Jeg har ikke selv læst nogle af hæfterne, men har i stedet lært lidt hen ad vejen, efterhånden som jeg fik brug for forskellige ting. Det betyder desværre også, at der er mange ting, som jeg ikke kan, og at noget af det, jeg har lavet, kunne være bedre. Det er ganske givet bedre at starte fra bunden, fx via et hæfte eller to.

Du kan også prøve at søge lidt på nettet efter "mysql" og "begynder". MySQl er den mest udbredte database til hjemmesider, og understøttes vist af de fleste webhoteller, der bruger php.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør sep 29, 2007 21:14

pkpedersen skrev:Hvad tænker du på med at skrive teksterne i database.
Den tekst jeg har på siderne er skrevet i notepad.

Med en database kan man indsætte teksterne manuelt via en kommandolinje (evt. fra en txt-fil), men man kan også gøre det via en hjemmeside, hvor man opretter nogle formularfelter til fx overskrift, sidetitel, link og selve teksten.

Det kan fx se ud som følgende:
http://80.62.45.5/projekter/database.php
Kodefeltet er for at andre ikke kan bruge formularen til at ændre på siden.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne