Farver og overmalinger vanskeliggør / umuliggør læsning!

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Farver og overmalinger vanskeliggør / umuliggør læsning!

Indlægaf Charley » ons aug 26, 2015 14:34

Jeg må åbenbart være det eneste farveblinde menneske i dette land, eller hele verden, for snart sagt alt, hvad jeg forsøger at se på, eller anvende, er i den grad overmalet med farver i nuancer, der får det væsentlige - f.eks. indholdet - til at flyde ud i eet med grafiknørdernes totalt afsindige anvendelse af de farvelademuligheder it-teknologien nu engang muliggør.
Jeg har henvendt mig snart sagt alle vegne, også og især til offentlige myndigheder, fordi bla. brug af nøglekort til borgerservice, skat mm FOR MIG vanskelig- til umuliggøres af konstante overmalinger og farve / nuanceskift.
Eksempel: Diverse billeder i forbindelse med brug af nøglekort, fremtræder med varierende farveintensitet kombineret med skiftende baggrundsfarver, så jeg skal skifte lys og briller for at bare at logge ind - jeg har faktisk 10 10 på øjnene!
Senest har Firefox ændret farven på øverste bjælke, SÅ JEG NU IKKE KAN SE, OM JEG TRYKKER PÅ X FOR LUK, FIRKANT FOR + - STØRRELSE, ELLER - FOR BLOT DEN MIDLERTIDIGE LUKNING.
Behøver jeg at nævne, at jeg har forsøgt mere end adskillige muligheder for at få en læsbar linie tilbage ?
TV-avisen m.fl. har for vane at skrive undertekster i sort/hvis, og så supplere disse med linier ovenover, hvor farverne rød/hvid anvendes - (mine farve opfattelser er muligvis forkerte, men resultatet det samme) - hvilket medfører, at jeg ganske enkelt ALDRIG kan læse øverste linie.
Den øjentekniske grund skal jeg ikke besvære med, men blot illustrere det med, at alle øjne skal bruge tid på at omstille sig fra lys til mørke, og for farveblinde svarer effekten af narrestregerne netop hertil, så man ikke når at omstille kukkelaret, inden teksten forsvinder / skifter.
TV påstår naturligvis at jeg lyver - "Man bruger skam ikke 2 forskellige farvesammensætninger eller 2 linier over hinanden !!!!!!!!!!! JEG HAR DET FAKTISK PÅ SKRIFT!
Det var så beklaglelserne, MEN, hvad :!: :?: :idea: :mrgreen: gør jeg for at eliminere problemerne ?
Min papiravis er begyndt at forlyste sine læsere med samme teknik, incl. den forhenværende, når jeg af samme grund har svært ved, til slet ikke at kunne adskille bogstaverne fra overmalingsfarverne'1

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; WOW64; rv:40.0) Gecko/20100101 Firefox/40.0
Charley
 
Indlæg: 72
Tilmeldt: ons jul 28, 2010 18:25

Re: Farver og overmalinger vanskeliggør / umuliggør læsning!

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons aug 26, 2015 15:24

Jeg tror ikke, der er så meget at gøre ud over at henvende dig til de steder, hvor du oplever problemer, og så fortælle dem om problemerne. Hvis du er heldig vil de lave om på tingene, men det er nok en kamp op ad bakke.

Du kan evt. også henvende dig til en synsforening, fx Værn om synet, eller Ældre Sagen, hvor de måske har medlemmer med samme problemer. Hvis de kan overtales til at prøve at påvirke TV-stationer, diverse hjemmesider osv. er der måske lidt større håb om, at der sker noget.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Farver og overmalinger vanskeliggør / umuliggør læsning!

Indlægaf Charley » tors aug 27, 2015 9:10

Tak for kommentarer, og henvisningen til "Værn om synet", der nok er den eneste "institution" jeg endnu ikke har belemret med mine beklagelser.
Jeg har bl.a. illustreret mine henvendelser med diverse farveskift i teksten, for at [b]tydeliggøre/b] problemet.

Jeg har bl.a. illustreret mine henvendelser med diverse farveskift i teksten, for at [b]tydeliggøre/b] problemet.

Hvis nogen skulle være i tvivl! :wink:
Charley
 
Indlæg: 72
Tilmeldt: ons jul 28, 2010 18:25


Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 42 gæster

cron