Skrivebordet: Ændre hvid tekst under ikonerne til sort tekst

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Skrivebordet: Ændre hvid tekst under ikonerne til sort tekst

Indlægaf Berndt » lør okt 10, 2015 21:47

For nogen tid siden skrev jeg her om problemer med min pc og Windows Vista.
Jeg besluttede mig til sidst til at anskaffe mig en ny stationær pc med Windows 10.
Efter lidt eksperimenteren fik jeg ændret baggrundsfarven på skrivebordet, så den blev vissengrøn som på min gamle pc. Den passer godt til de ikoner jeg har på skrivebordet.
Men som sædvanligt løber man ind i problemer, når der foretages ureglementerede ændringer -> Teksterne under ikonerne er nu blevet hvide i stedet for sorte, hvilket bevirker, at skriften falder - næsten - sammen med min hjemmelavede vissengrønne baggrund, så jeg kun med besvær kan læse teksterne under ikonerne.
Jeg har fundet en del sider på nettet, hvor emnet er berørt, men der er ikke rigtig nogen af forslagene, som jeg har kunnet få noget ud af.

Er det slet ikke muligt at ændre skriften fra hvid til sort? - På forhånd tak.

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; WOW64; rv:41.0) Gecko/20100101 Firefox/41.0
Mvh.
Berndt
Berndt
 
Indlæg: 224
Tilmeldt: man okt 08, 2007 23:49
Geografisk sted: Sjælland

Re: Skrivebordet: Ændre hvid tekst under ikonerne til sort t

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons okt 21, 2015 11:01

Hej Berndt

Undskyld det meget sene svar. Består din hjemmelavede baggrund af et billede, eller af en farve du har valgt som baggrundsfarve? Hvis det er et billede, så prøv følgende:
Vælg en fast farve som baggrund i stedet for billedet. Vælg så en farve, hvor ikonteksten bliver sort i stedet for hvid - jeg vil tro, at en hvid eller meget lys baggrundsfarve vil give dig sort ikontekst. Skift nu tilbage til baggrundsbilledet, og ikonteksten skulle nu være sort.

Hvis du ikke bruger et billede i øjeblikket, kan du snyde Windows ved at lave et billede med den ønskede farve og så bruge det som baggrundsbillede. Dermed kan du ændre farven på ikonteksten som beskrevet ovenfor.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Skrivebordet: Ændre hvid tekst under ikonerne til sort t

Indlægaf Berndt » lør okt 24, 2015 18:17

Hej Kim.

Jeg har under Personlige indstillinger prøvet alle mulige kombinationer med selvkomponerede (grønne) farver - og de grønne farver fra farveplanchen i Personlig tilpasning - Farver.
Valg af en lysere farve indebærer desværre, at der omkring den hvide tekst kommer en skyggevirkning, som faktisk gør teksten mere utydelig.
Nu har jeg valgt den "lyseste" af de mørkegrønne farver. Den løsning kan jeg godt acceptere - den hvide tekst + den grønne baggrund er OK.

Du skal da ikke undskylde det sene svar. Det er jo ikke verdens undergang!
Jeg har fået mange gode tips her i forummet, som jeg takker for.
Mvh.
Berndt
Berndt
 
Indlæg: 224
Tilmeldt: man okt 08, 2007 23:49
Geografisk sted: Sjælland

Re: Skrivebordet: Ændre hvid tekst under ikonerne til sort t

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn okt 25, 2015 2:20

Hej Berndt

Prøvede du løsningen med at vælge et baggrundsbillede? Det er egentlig ikke så svært.

Vælg den farve, du helst vil have som baggrundsfarve. Lad være med at tænke på ikonteksten.
Tag et skærmbillede.
Klik et ensfarvet stykke ud af skærmbilledet, altså uden ikoner og mapper. Hvis du ikke selv kan finde ud af dette, så send skærmbilledet til mig eller upload det her.

Når du har det færdige billede med den grønne farve:
Vælg nu en hvid farve som baggrund, så ikonteksten bliver sort.
Vælg billedet som baggrundsbillede.

Du skulle nu gerne have den grønne farve som baggrund og sort ikontekst.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Skrivebordet: Ændre hvid tekst under ikonerne til sort t

Indlægaf Berndt » ons okt 28, 2015 17:28

Det vil åbenbart ikke lykkes for mig.
Jeg har tilføjet den selvkomponerede lysegrønne farve på oversigten over mulige farver = Personlig tilpasning, farver. Men når jeg så vælger en hvid farve som baggrund, bliver ikonteksten hvid med skygger, og når jeg derefter vender tilbage til min lysegrønne baggrundsfarve, er teksten stadig hvid med skygger.

Jeg kan heller ikke finde ud af at uploade skærmbilledet med den grønne farve og dermed måske komme videre :? - Men egentlig er jeg godt tilfreds med den lidt mørkere grønne baggrund, jeg nåede frem til. Kontrasten mellem tekst og baggrund er OK.
Der er ingen grund til at bruge mere tid på problemet.
Men mange tak for dit forsøg på at hjælpe mig.
Mvh.
Berndt
Berndt
 
Indlæg: 224
Tilmeldt: man okt 08, 2007 23:49
Geografisk sted: Sjælland


Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 43 gæster

cron