KompoZer (0.7.10)

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

KompoZer (0.7.10)

Indlægaf abc » ons nov 11, 2015 15:40

Hallo
Jeg har lavet en hjemmeside i KompoZer (version 0.7.10), som jeg vedligeholder og udbygger. Siden kan ses på http://dql.dk.
Siden fungerer perfekt på en computerskærm og en tablet, men for nylig er jeg blevet opmærksom på, at den kan få problemer på en smartphone-skærm.
Siden er snedkereret i tre spalter, hvoraf den midterste bruges til tekst og sidespalterne især til billeder. På en lille skærm sker der tilsyneladende det at skaleringen nedsætter linielængden. Den midterste spalte bliver derved længere og nu rykker billederne i sidespalterne højere op. Lyder rimeligt, men da billederne findes i hver sin boks og disse bokses bund- og topmargin kan stilles, skulle man tro at det er muligt at fixsere boksene fx. i forhold til sidebunden. Jeg har gennemprøvet et hav af muligheder uden held. Hvordan indstiller man stilarket så sådanne problemer minimeres?

NB. 1000, 1000 tak til Kim Ludvigsen for at have gjort KompoZer tilgængeligt for alle.

Vh. abc




eupåkalgligt

Mozilla/5.0 (Windows NT 6.3; WOW64; Trident/7.0; rv:11.0) like Gecko
abc
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: ons nov 11, 2015 14:43

Re: KompoZer (0.7.10)

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons nov 11, 2015 17:31

Der er ikke nogen nem løsning. Det skal lige siges, at jeg ikke ser problemet, som du beskriver det - eller også misforstår jeg beskrivelsen.

Jeg kan se siden og zoome ind/ud på den, og jeg kan dobbelttrykke på teksten, så den tilpasses skærmens bredde. Der skal så rulles sidelæns for at se de to sidespalter. Siden kan altså sagtens bruges, men det er ikke helt nemt og ikke så kønt/praktisk.

Det havde været nemmere, hvis du ikke havde en undermenu til venstre. I så fald kunne du skjule venstre og højre spalte på mobiler og samtidig gøre den midterste spalte dynamisk, så den tilpasser sig skærmens bredde. Menuen i toppen skulle så også gøres dynamisk. Dette er nok det nemmeste, hvis der skal ændres noget. Det meste af det kan gøres i stilarket.

Du kan reelt også ændre på rækkefølgen af sidens elementer, så du fx øverst har menuen, så kommer menuen i venstre spalte, så kommer teksten, og så kommer indholdet i højrespalte. Altså så det hele vises i en lang spalte.

Der er flere andre muligheder, men fælles for dem er, at det er et forholdsvist stort arbejde. Du kan sikkert lave det hele i KompoZer, men det kræver så, at du ved, hvad du skal gøre.

Google har for øvrigt lavet et værktøj til at tjekke, om ens side er velegnet til små skærme. der kan man også se, hvordan siden ser ud:
https://www.google.com/webmasters/tools ... Fdql.dk%2F
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7148
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49


Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 22 gæster

cron