mails

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

mails

Indlægaf anelisbeth » søn mar 13, 2016 14:53

Bliver ved med at ha' problemer med ny Pc. Har nu erfaret at min mistanke er begrundet angående dette: Der bliver sendt mails til mig ,som ikke går igennem.Ingen problemer når jeg sender .Har kørt TDC reparations program -grønt flag- så skulle det vel være ok?,men noget som sendes går igennem og andet ikke ????
Under kontoindstillinger er udgående port 587
Jeg leder efter indgående ,men der er ingen???
men der står servertype port 995standard
så er der noget om forsendelsessikkerhed der står SS/TLS
HJÆLP :shock:

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; WOW64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/48.0.2564.116 Safari/537.36
anelisbeth
 
Indlæg: 45
Tilmeldt: tirs jan 26, 2016 14:10

Re: mails

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn mar 13, 2016 15:09

Hej Anelisbeth

Afsendelse og hentning af mails er to forskellige ting, så man kan sagtens risikere, at den ene ikke virker, mens den anden gør.

Hvis du modtager nogle mails, men ikke alle, er det sandsynligvis et spamfilter eller et andet filter, der driller. Hvis du slet ikke modtager mails, er det sandsynligvis en firewall eller forkerte indstillinger, der driller. Så vi er nødt til lige at vide, hvor vi skal lede, så derfor:
Modtager du slet ingen mails?
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7151
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: mails

Indlægaf anelisbeth » søn mar 13, 2016 15:31

Jo jeg modtager mails ,men åbenbart ikke fra alle som har sendt bl.a. min bank,men også vilkårlige personer.
Jeg benytter nu crome og har w10 hvis det er en nødvendig oplysning .Har haft TB også på min gl Pc ,der havde jeg Iternet Ex.
anelisbeth
 
Indlæg: 45
Tilmeldt: tirs jan 26, 2016 14:10

Re: mails

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn mar 13, 2016 15:48

Hvis du modtager nogle mails, er det som sagt sandsynligvis et filter, der frasorterer de andre. Prøv at tjekke, om de ligger i mappen Spam i Thunderbird. Log derefter ind på TDC's webmail, og tjek, om de ligger der - enten i indbakken eller i TDC's spammappe.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7151
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: mails

Indlægaf anelisbeth » søn mar 13, 2016 16:35

Jeg har tjekket. Der sker ingenting når jeg trykker på spammappen på TB
I TDC spammappen var to ,som jeg ikke kan nikke genkendende til ,så det må være spam og ellers var der intet.
Nu er jeg på herrens mark :?
P.s Har lige set at den ikon som hedder -lynfilter -var markeret .Kan det være en årsag?
anelisbeth
 
Indlæg: 45
Tilmeldt: tirs jan 26, 2016 14:10

Re: mails

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn mar 13, 2016 17:06

Du kan prøve dette:
Få en af dem, hvis mails ikke kommer frem, til at sende en test-mail til dig. Sørg for, at Thunderbird er lukket, og tjek i stedet, om mailen kommer frem på TDC's webmail (tjek både indbox og spammappe). Dermed kan du se, om fejlen ligger i Thunderbird eller på vejen til TDC.

E-mails fungerer på den måde, at hvis en mail ikke modtages af modtagerens mailserver - i dette tilfælde af TDC's mailserver - vil afsenderen få en mail med en meddelelse om, at mailen ikke nåede frem. Og meddelelsen vil typisk også indeholde en forklaring på, hvad der gik galt. Hvis afsenderen ikke modtager sådan en meddelelse, så er mailen kommet frem til TDC's server.

Det er dog muligt at fejlmeddelelsen havner i afsenderens spammappe, så hvis du prøver ovenstående, og mailen ikke kommer frem, og afsenderen ikke modtager en fejlmeddelelse, så bed afsenderen tjekke sin spammappe. Der kan gå nogle timer, før mailen med fejlmeddelelsen sendes.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7151
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: mails

Indlægaf anelisbeth » søn mar 13, 2016 17:46

Tak for det .Jeg prøver nu dette -en lille klokke ringer ,fordi jeg ved der i øjeblikket er mange fejl hosTDC.Jeg vender tilbage hvis der er nyt.
anelisbeth
 
Indlæg: 45
Tilmeldt: tirs jan 26, 2016 14:10

Re: mails

Indlægaf anelisbeth » man mar 14, 2016 9:57

Jeg har kontaktet tdc ,som siger det er Tb som sletter mine mails i det øjeblik de går fra dem til mit mailprogram. Det sker ,oplyser de ,ofte når man har skiftet til w10-og det har jeg.
De anbefaler andet mailprogram. :Jeg er glad for TB. Hvad gør jeg nu ????
De giver det råd at jeg på TB finder et sted hvor der står noget i retning af.....slet på server-
Det kan jeg ikke se ,Kan du hjælpe? :cry:
anelisbeth
 
Indlæg: 45
Tilmeldt: tirs jan 26, 2016 14:10

Re: mails

Indlægaf Kim Ludvigsen » man mar 14, 2016 10:08

Jeg tror, TDC misforstår problemet. Det er korrekt, at Thunderbird (og alle andre mailprogrammer) som standard sletter mails fra serveren, når mailene er hentet, hvis man benytter POP. Men det er ikke dit problem.

Prøv det, jeg foreslog med en testmail fra en af dem, hvis mails ikke når frem. Når du skal sørge for, at Thunderbird er lukket, er det netop for at undgå, at Thunderbird henter og sletter mailen fra TDC. I stedet skal du som sagt logge ind på TDC's webmail, og tjekke, om mailen er kommet frem.

Er mailen kommet frem til webmail, ligger problemet i Thunderbird eller på vej fra TDC til Thunderbird. Hvis mailen ikke kommer frem til webmail, ligger problemet hos TDC eller på vejen til TDC.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7151
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: mails

Indlægaf anelisbeth » man mar 14, 2016 10:39

Det er så testet. TB lukket
testmail ankommer til webmail korrekt
Hvad nu ,jeg vil så gerne beholde TB? Har haft det i mange år uden problemer og kan det virkelig ikke tilpasses w10?
anelisbeth
 
Indlæg: 45
Tilmeldt: tirs jan 26, 2016 14:10

Re: mails

Indlægaf Kim Ludvigsen » man mar 14, 2016 11:15

Fint, så er vi lidt nærmere på at finde årsagen. Der er desværre flere ting, der kan drille, så kan være nødvendigt med flere testmails.

Åbn kontoindstillingerne (menuknap => musemarkør over Indstillinger => klik på Kontoindstillinger)
Klik på Spam-indstillinger til venstre.
Har du flueben ud for Flyt nye spam-meddelelser til, og i så fald, hvad er der valgt herunder?

Luk Kontoindstillinger. Klik på menuknappen, og klik så på Meddelelsesfiltre.
Vælg kontoen i rullemenuen øverst i vinduet Meddelelsesfiltre.
Har du nogle filtre på oversigten over filtre?

Lynfilter, som du tidligere nævnte, er et ekstra søgefelt. Hvis du ikke har skrevet noget i det, har det ingen betydning, men du kan evt. lukke feltet ved at klikke på knappen Lynfilter, så ikonen ikke er markeret.

Hvilket sikkerhedsprogram benytter du? Det kan være, programmet indeholder et spamfilter, og at det er det, som fanger mailene, inden de når frem til Thunderbird. Tjek indstillingerne i sikkerhedsprogrammet, og se, om du kan slå et spamfilter fra. Tjek også, om der er en mappe til spammails i sikkerhedsprogrammet. Hvis du kan slå et spamfilter fra i sikkerhedsprogrammet, så prøv at få sendt en ny testmail. Denne gang skal Thunderbird være åben.

Problemet har sandsynligvis ikke noget med Windows 10 at gøre.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7151
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: mails

Indlægaf anelisbeth » man mar 14, 2016 12:05

Tusinde tak fordi du stadig svarer og så hurtigt.

Svar på meddelsesfilter. På fanen står blot filter for -og så min mailadr. det står øverst
i selve tekstfladen står til venstre filternavn og i højre side, aktiveret, yderst til højre står NY

I flyt nye spam.....ingen flueben her. Men flueben i aktiver evalueringsfilter

Lynfilter er ikke markeret

Jeg har TDC's sikkerhedsmappe og der er flueben i -Mark spam with(SPAM ) in e-mail subjekt.

Håber jeg har fået det hele med .....Og så en nyhed .Inden for den sidste halve time er der kommet 6 mails ,mere end jeg har modtaget i mange dage .
Kan man forestille sig TDC support mand har pillet ved et ellerandet og ikke sagt noget.????
anelisbeth
 
Indlæg: 45
Tilmeldt: tirs jan 26, 2016 14:10

Re: mails

Indlægaf Kim Ludvigsen » man mar 14, 2016 13:48

Jeg tror ikke, TDC har pillet ved noget. Men der kan jo have været en midlertidig fejl på deres system. Er de ankomne mails nogle af dem, du savnede?

Hvis der har været midlertidige problemer hos TDC, så vil mailen ikke kunne modtages, og så vil afsenderens mailserver prøve at sende dem igen senere. De fleste mailservere prøver vist at aflevere en mail flere gange i op til tre dage, før de giver op. Undervejs vil afsenderen af mailen, som tidligere skrevet, få en eller flere fejlmeddelelser fra mailserveren.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7151
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: mails

Indlægaf anelisbeth » man mar 14, 2016 14:22

På TDC webmail er kun mails afsendt samme dag.
De mail jeg har modtaget er fra idag og ingen af dem jeg har manglet.
Så vidt jeg ved har ingen fået en meddelelse om at jeg ikke har modtaget.
Problemet med min mail har stået på siden ca 1feb.,men først da en skriver, hvorfor jeg ikke svarer, bliver jeg klar over det stadig står på , jeg modtager nogle,mens andre forsvinder.
Det var TDC der sagde at TB slettede mails og at problemerne typisk opstod i forbindelse med at man fik W10 ,som jeg jo har ,præsis på det tidspunkt.

Jeg har sammenlignet TB på gammel PC( som ikke er skrottet)og det på nye pC
Forskelle jeg kan se:Port 995 hed port110 på gl.
Under kopier og mapper: andet er aktiveret
Mappen spam:på den gl. står lokale mapper -på den nye min mailadr.
ER DER NOGLE AF DISSE FORSKELLE DER GI*R ANLEDNING TIL PROBLEMET
anelisbeth
 
Indlæg: 45
Tilmeldt: tirs jan 26, 2016 14:10

Re: mails

Indlægaf Kim Ludvigsen » man mar 14, 2016 15:22

Dine indstillinger er forkerte i henhold til det der er noteret her:
https://support.mozilla.org/da/kb/konto ... dere#w_tdc

Men hvis indstillingerne er forkerte, skulle du ikke kunne hente mails overhovedet, og du kan jo netop godt hente nogle mails. Det er for øvrigt ikke kun port-nummeret, der er forskellig fra ovenstående side, godkendelsen er også anderledes.

Det er som sagt helt normalt, at Thunderbird sletter mails på serveren. Det gør alle mailprogrammer som standard, når der er tale om en POP-konto. Det foregår på den måde, at mailen hentes, hvorefter den slettes på serveren. Mailen ligger altså efterfølgende på brugerens (altså din) computer - medmindre, der er noget andet, der driller.

Og apropos POP, måske det vil hjælpe med et skærmbillede:
Menuknap => hold musemarkøren over Indstillinger => klik på Kontoindstillinger.
Klik på Serverindstillinger til venstre.
Tag et skærmbillede og indsæt det her af hele skærmen/programmet - eller hvis du har tjek på den slags: blot indholdet til højre i Kontoindstillinger.
Hvis du ikke ved, hvordan du tager og indsætter et skærmbillede, så læs her:
http://wiki.mozilladanmark.dk/wiki/Hvor ... et_billede
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7151
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Næste

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 30 gæster