Svindel ? Robot.txt

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Svindel ? Robot.txt

Indlægaf Charley » ons sep 21, 2016 20:04

Ved søgning i Gmail.com, på grund af en SMS-henvendelse på en salgsannonce jeg har kørende, hvor afsender kun vistes med adressen "[email protected]", fik jeg nedenstående resultat:
En robots.txt er en fil i roden af dit website, der angiver de dele af dit website, som du ikke vil have, søgemaskinens webcrawlere får adgang til. Filen anvender Robots Exclusion Standard, som er en protokol med et lille sæt kommandoer, der kan anvendes til at angive adgang til dit website efter sektion og efter specifikke typer webcrawlere (som f.eks. mobilcrawlere og computercrawlere).

Derfor har jeg ikke svaret på mailen, da det var ikke muligt at besvare den modtagne SMS.
Jeg regner derfor med, at det er endnu en svindler der er i gang, men MIT spørgsmål er: Kunne min computer blive inficeret ved blot at BESVARE mailen, uden at påregne åbning af evt. svar herpå?

P.t. får jeg den type henvendelser næsten hver gang jeg har en annonce i diverse annonceblade, og jeg har konsekvent ikke besvaret andre end dem, der modtaget direkte via bladets webside.

mvh Charley

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; WOW64; rv:48.0) Gecko/20100101 Firefox/48.0
Charley
 
Indlæg: 72
Tilmeldt: ons jul 28, 2010 18:25

Re: Svindel ? Robot.txt

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons sep 21, 2016 20:10

Nu skriver du ikke, hvad der stod i SMS-henvendelsen, eller hvilken søgeterm du brugte i Google, men umiddelbart så virker det som spam.

Der kan ikke ske noget slemt ved at svare på mailen, ud over at du risikerer mere spam, og ud over hvis du er godtroende nok til at hoppe på vedkommendes numre. Generelt, så lad være med at svare på den slags.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Svindel ? Robot.txt

Indlægaf Charley » tors sep 22, 2016 20:32

Helt enig i ikke at beskæftige sig med sådanne, men det begynder at blive lidt svært at sortere.
SMS-en til mig var en lakonisk forespørgsel om yderligere oplysninger om den annoncerede vare, der så kunne skrives til en anført mailadresse, MEN da jeg ikke kunne besvare selve SMS-en (skjult nr.) undlod jeg at reagere, og jeg håber blot at flere læser dette emne, for denne metode - kombinationen SMS- Mailsvar - til at lokke beskedmodtageren til at begynde en "måske" vandgang, var i hvert fald ny for mig.
Og så noget helt andet: Du skulle vel ikke tilfældigvis stå og mangle en dejlig, handy kvalitetsharmonika ? Det var nemlig det annoncen drejede sig om :?: :lol: :wink:
mvh Kenneth
Charley
 
Indlæg: 72
Tilmeldt: ons jul 28, 2010 18:25

Re: Svindel ? Robot.txt

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors sep 22, 2016 20:51

Jeg tror mine naboer ville klage, hvis jeg prøvede at spille på harmonika. :shock:

Nu fortæller du lidt mere om selve SMS'en. Det behøver ikke at være snyd, det kan være, han bare ikke ønsker sit telefonnummer kendt, eller det kan være, han har benyttet en SMS-tjeneste på nettet (fx hvis du kun har opgivet kontakt via SMS, og han ikke selv kan sende SMS'er). Jeg ville nok have svaret, men jeg ville samtidig have alle advarselslamper tændte for at undgå, at vedkommende skulle kunne fuppe mig.

Jeg er nysgerrig over, hvordan du fandt frem til noget om robots.txt ved at søge på hans svar. Robots.txt er en fil, man kan placere på sit websted til Google og andre søgetjenesters søgebotter, og det har ikke meget med mundharmonikaer.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Svindel ? Robot.txt

Indlægaf Charley » søn sep 25, 2016 4:57

Jeg er ret sikker på, at jeg søgte mailadressen via Google. Muligvis anførte jeg også ordet rpbpt. men jeg har i mellemtiden slettet alt vedrørende henvendelsen.
Det der fra starten gør mig mistænksom er, at afsender ikke benytter annoncens svarmulighed, hvilket jo var noget lettere, end den benhyttede posting.php?mode=reply&f=2&t=6826563&sid=ad430d6b8720a21c5b6262e48f5ada6e#fremgangsmåde :D
mvh Charley
Charley
 
Indlæg: 72
Tilmeldt: ons jul 28, 2010 18:25

Re: Svindel ? Robot.txt

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn sep 25, 2016 8:21

Ok, det er jo normalt også bedre at være for forsigtig end for lidt forsigtig.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49


Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster

cron