For mange mapper

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

For mange mapper

Indlægaf shogun » tirs okt 09, 2018 19:59

Hej Kim
Efter have installeret Thunderbird og G mail har jeg fået mange mapper , bl.a. 3 papirkurve og jeg vil gerne have hjælp til at fjerne flere hvordan gør jeg det og jeg skal jo også fjerne de rigtige, og man kan vel også omdøbe nogle af dem til mit brug


Hendes G mail adresse
indbakke

papirkurv
-G mail
kladder
sendte mails
alle E-mails
Spam

-papirkurv
Arbejde
kvitteringer
personlig
transport
Trash
stjernemarkerede
vigtigt

lokale mapper
papirkurv
udbakke

Desuden er det ligesom at mail bliver slettet af sig selv , det er ret iriterende , håber at du har et godt råd.

Jeg var desværre nødt til at slette den nye computer og installere det hel igen på en frisk, jeg fik en computermand til hjælp og var også inde på google og få en godkendelse af hendes mailadresse og Thunderbird , det har hjulpet lidt men bekræftigelsesundtagelsen dukker stadigvæk op ind imellem.

med venlig hilsen
Kaj

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/64.0.3282.140 Safari/537.36 Edge/17.17134
shogun
 
Indlæg: 41
Tilmeldt: fre aug 31, 2012 12:25

Re: For mange mapper

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons okt 10, 2018 4:44

Hej Kaj

Lad mig starte nedefra: Lokale mapper har sådan set ikke noget med kontoen at gøre, det er lokale mapper, som fungerer lokalt på computeren, og som er uafhængige af de forskellige mailkonti, man opretter. Fordelen ved at have lokale mapper er størst, hvis man har flere forskellige konti, fordi de kan være et bindeled mellem kontiene. Den kan også bruges til at opbevare mails, man ellers sletter fra en mailkonto, fx hvis man ikke har mere plads på mailkonten - der er dog normalt ikke et problem med pladsen hos Gmail.

Hvis jeg forstår dig ret, så har du en række undermapper under Papirkurv. Det er i så fald mapper, der er blevet slettet. De vil forsvinde, når papirkurven tømmes. Du kan kontrollere, om de indholder mails, som I ikke har andre steder, og hvis det kun er kopier, kan du vælge at tømme papirkurven.

Jeg har også to sæt papirkurve under min Gmail-konto. Den i mappen Gmail er oprettet af Gmail, mens den anden er oprettet af Thunderbird. Jeg har lige prøvet at slette Thunderbirds papirkurv, og den bliver ikke gendannet efter en genstart af Thunderbird, men jeg ved ikke, om det kan have utilsigtede effekter.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: For mange mapper

Indlægaf shogun » ons okt 10, 2018 6:37

God morgen Kim
Tak for dit hurtige svar
Jeg spurgte også om hvorfor mailene bliver slettet automatisk når jeg lægger dem bl.a. i papirkurven , det er lidt upraktisk fordi jeg jo nogle gange skal bruge dem igen.
Har du også et godt råd til det .

med venlig hilsen

Kaj
shogun
 
Indlæg: 41
Tilmeldt: fre aug 31, 2012 12:25

Re: For mange mapper

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons okt 10, 2018 6:43

Nå ja, det glemte jeg at svare på.

Det kan være en indstilling, der sletter mails fra papirkurven efter et bestemt antal dage. Indstillingen kan enten være i Thunderbird eller hos Gmail. Men den rigtige løsning er ikke at ændre på indstillingen, men derimod, at du lader være med at slette mails, som du måske skal bruge senere. Hvis du ikke vil have mailene liggende i indbakken, så opret i stedet en anden mappe, som du kan flytte dem over i, når de er læst. Du kan også bruge Thunderbirds arkiv-funktion, der arkiverer mails i særlige arkiveringsmapper.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: For mange mapper

Indlægaf shogun » ons okt 10, 2018 6:54

Hej Kim
Du har helt ret jeg tror godt jeg ved hvad jeg har gjort forkert , så vidt jeg husker

I en pop up meddelelse gav jeg tilladelse til sletning af meddelser og at man ikke behøvede at spørge hver gang. Det drejer sig nok kun om et flueben men hvor ??? håber at du forstår hvad jeg mener.

med venlig hilsen

kaj
shogun
 
Indlæg: 41
Tilmeldt: fre aug 31, 2012 12:25

Re: For mange mapper

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons okt 10, 2018 8:52

Jeg tror, det har været en meddelelse om, hvorvidt du ville optimere dine mapper automatisk. Det har ingen indvirkning på indholdet i papirkurven. Du kan ændre hvor lang tid, mails skal blive i papirkurven, men det er ikke den optimale løsning. Det optimale er at lade være med at slette ting, du måske får brug for senere. Du står vel heller ikke med jævne mellemrum og gennemroder din almindelige skraldespand for mellem kaffegrums, madrester m.m. at finde det brev, du modtog sidste uge?
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: For mange mapper

Indlægaf shogun » tirs okt 16, 2018 11:30

Det er virkelig godt at jeg har jer , for er der ikke det ene så er der noget andet.

Jeg har lige skiftet fra en tdcadsl konto til en G mail konto til min Thunderbirdkonto.. Jeg har også lige oprettet en del mapper under G mail og flyttet alle mail over i G mail fra alle lokal mapperne i tdcadsl, bare sådan for at forklare.

I dag oplevede jeg så det at jeg var inde og skulle redigere i en mail som lå en mappe der hed/hedder Bornfiber , at da jeg markerede tre ord som skulle slettes , blev hele mailen slettet/forsvandt.
Jeg forsøgte igen med en test .Jeg gik i indbakke og åbnede en videresendt mail fra en af mine venner, jeg havde skrevet til ham og han svarede mig ved at sende en svarmail til mig hvor også min mail lå. Jeg gik ind i hans svar for at redigere / slette tre ord igen , jeg markerede tre ord igen--- slet--og hele hans mail til mig forsvandt , men efter ca 20 minutter dukkede begge mails op igen ,nu lå de begge i papirkurven. Har i et godt råd/forklaring ??

Det som jeg er lidt nervøs for er jo når jeg stopper hos Yousee og skifter til Bornfiber , forsvinder deres lokale mapper vel med deres tdcadsl.dk og derfor har jeg oprettet mapper med de samme navne indeholdende de samme mails nu som undermapper i min nye G mail

med venlig hilsen
Kaj
shogun
 
Indlæg: 41
Tilmeldt: fre aug 31, 2012 12:25

Re: For mange mapper

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs okt 16, 2018 15:14

Hej Kaj

Du kan ikke slette noget i en mail, du har modtaget. Hvis du trykker på Delete, mens en modtaget mail har fokus, så slettes mailen, sådan som du også har oplevet det. Hvis du derimod svarer på en mail og mailen vises som citeret i kompositionsruden, så kan du godt slette ord i mailen.

Mapperne fra Yousee forsvinder ikke som sådan fra Thunderbird, medmindre du selv sletter kontoen i Thunderbird. Du kan blot ikke hente sende/mails via kontoen, efter du skifter til Bornfiber. Men det er selvfølgelig en fordel at have de mails, du vil gemme, under den aktive konto (din nye Gmail-konto), så det er helt rigtigt at kopiere mailene over under Gmail-kontoen.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: For mange mapper

Indlægaf shogun » ons okt 17, 2018 9:49

Hej Kim
Tak for dit venlige svar.
For at forstå hvorfor at jeg er lidt nervøs vedr. sletning af mapper og mails i forhold til Yousee og derfor har oprettet en Gmail, har jeg indsat et klip lige neden under

Vigtigt, at du giver os besked – hvis du vil undgå at miste din mail.
Vil du beholde din mailkonto, skal du give os besked via knappen herunder. Hører vi ikke fra dig senest den 31. oktober 2018, må vi desværre lukke din mailkonto og slette alle mails.


Jeg har en gammel tdcadsl.dk mailadresse og den vil de slette hvis jeg ikke tilknytter den til mit abonnement og det har jeg gjort. Troede jeg for nu har jeg fået to bekymringsmail fra Yousee hvor de tilbyder mig et bredbånds abonnement og et godt tilbud til vores to mobiler. Nu har jeg haft TDC-Yousee i over 3o år og bredbåndsforbindelse i over 20 år, men jeg undrer mig noget da jeg altid har betalt og vores mobiler og computere virker da stadigvæk, når jeg logger mig ind på Yousee er der ingen problemer, det samme siger de i telefonen og i deres butik her på Bornholm hvor de for et par dage siden tilbød mig et godt tilbud på en tv pakke , men alligevel skriver de stadigvæk at jeg ikke har bredbåndsforbindelse og mobilerne hos dem. Meget irriterende og bekymrende at Yousee ikke har mere styr på det´, og det er derfor at jeg har været lidt nervøs vedr. alle mine mails .

med venlig hilsen
Kaj
shogun
 
Indlæg: 41
Tilmeldt: fre aug 31, 2012 12:25

Re: For mange mapper

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons okt 17, 2018 15:15

Hej Kaj

Men du skifter jo til Bornfiber i stedet for Yousee. Jeg ved ikke, hvornår du skifter/har skiftet, men efter et skift, vil din mailadresse hos Yousee (TDC) ikke længere virke - på samme måde som COOP's dividende ikke kan bruges i Netto.

TDC tilbyder så i nogle tilfælde (vist mod betaling), at man alligevel kan beholde sin mailkonto. Hvis man har mange familiemedlemmer og venner, kan det måske være en fordel at beholde den gamle adresse, så de ikke alle skal rette til en ny adresse. Men reelt er det ikke værre, end at du kan skrive til dem alle og fortælle, hvad din nye adresse er.

Når du har oprettet en ny adresse (din nye Gmail-adresse), så kan du se begge konti i din Thunderbird, og du kan nu trække alle mails fra TDC-kontoen over under Gmail-kontoen. På den måde mister du ikke nogle mails. Vær opmærksom på, at en Google-konto normalt er en IMAP-konto, det vil sige, at alle mails, som flyttes over i Gmail-kontoen, uploades til Googles server. Dette kan tage lidt tid, til gengæld vil du derefter altid have en backup af mailene.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49


Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 15 gæster