Meddelelse om uønsket mail

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Meddelelse om uønsket mail

Indlægaf jm3 » man apr 17, 2023 11:08

Har Thunderbird mulighed for at give en meddelelse om en uønsket mail i spammappe som Outlook gør.

I deres "uønsket mail" kan man se, at der rent faktisk ligger en mail, som måske ikke er uønsket.

Har tjekket lidt, men kan ikke se muligheden under sikkerhed. Man kan nemt glemme at tjekke spam regelmæssigt.

PS Vil det ændre/rette sig, hvis jeg omdøber spam mappe til uønsket. Hvis ikke kan jeg måske tilføje en "uønsket" mappe.

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/112.0.0.0 Safari/537.36 Edg/112.0.1722.48
jm3
 
Indlæg: 15
Tilmeldt: ons sep 21, 2016 15:54

Re: Meddelelse om uønsket mail

Indlægaf Kim Ludvigsen » man apr 17, 2023 11:27

Jeg kan ikke huske, hvordan Outlook gør det, men ud fra din beskrivelse, lyder det som om, det er samme funktion, men at mappen bare har et andet navn.

Thunderbird skulle gerne advare dig om indhold i spam-mappen ved at angive antallet af mails i mappen i en parantes efter mappenavnet, altså fx Spam (3).
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7148
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Meddelelse om uønsket mail

Indlægaf jm3 » man apr 17, 2023 15:46

Hej Kim,

Desværre er der ingen advarsler om mails i spam mappe. Det var tilfældigt, at jeg lagde mærke til det for nyligt, da jeg tjekkede på Outlook og så en uønsket (1), men ingen i Thunderbird spam. Det er lidt øv.

Nu er det heldigvis ikke mange, der ryger i uønsket.

Og kan jeg bare omdøbe spam mappe til uønsket mail uden den forsvinder?
jm3
 
Indlæg: 15
Tilmeldt: ons sep 21, 2016 15:54

Re: Meddelelse om uønsket mail

Indlægaf Kim Ludvigsen » man apr 17, 2023 16:01

En omdøbning vil ikke hjælpe, men problemet skyldes måske, at du ikke får synkroniseret spammappen. Prøv dette:

Højreklik på spammappen, og vælg Egenskaber.
Tjek, at der er flueben ud for Kontroller denne mappe for nye meddelelser på fanebladet Generel information.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7148
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Meddelelse om uønsket mail

Indlægaf Gæst » man apr 17, 2023 17:53

Hej Kim,
Done, flueben sat - håber det var det virker og tak for hjælpen :D
Gæst
 

Re: Meddelelse om uønsket mail

Indlægaf jm3 » ons apr 26, 2023 12:55

Hej igen Kim,

Har lige fået en "uønsket mail" - (altså en ukendt mailadresse) som kunne ses i Outlook (1), men desværre ikke fremgik i Thunderbird spam mappe med (1). Først når du selv tjekker i mappen, fremkommer den. Øv
jm3
 
Indlæg: 15
Tilmeldt: ons sep 21, 2016 15:54

Re: Meddelelse om uønsket mail

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons apr 26, 2023 13:30

Der er en indstilling mere, du kan prøve, men jeg tror dog, at den kun gælder for mails, du manuelt markerer som spam:
Indstillinger => Privatliv & Sikkerhed => rul ned til afsnittet Spam
Fjern fluebenet ud for Marker spam-meddelelser som læste.

Jeg får fint vist antallet af nye spam på alle mine mailkonti, også selvom jeg har flueben ud for ovennævnte indstilling.

En sidste mulighed, men det lyder ikke som om, det kan være det, der driller hos dig:
Har du opsat filtre? Et filter kan opsættes til at markere en meddelelse som læst, og så vil den ikke blive talt med/vist i parantesen.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7148
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Meddelelse om uønsket mail

Indlægaf Gæst » ons apr 26, 2023 20:39

Hej Kim,

Har nu fjernet flueben, så vi må se. Og ja, jeg har en del filtre, da jeg i en periode fik div spam mails. Det jeg gjorde dengang, var at kopiere spam adressen og indsatte den i filtret. Jeg får - heldigvis ikke den slags spam mere, så måske jeg skulle slette filtrene?
Mvh
Gæst
 

Re: Meddelelse om uønsket mail

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons apr 26, 2023 21:07

Jeg håber, det hjælper. Prøv lige at tjekke, om dine filtre er opsat til at markere de fangne meddelelser som læste - måske den seneste spammail er fanget af et filter og så blevet markeret som læst.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7148
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Meddelelse om uønsket mail

Indlægaf Gæst » tors apr 27, 2023 13:19

Hej Kim,
Hmm og øh, hvordan tjekker jeg lige det?
Gæst
 

Re: Meddelelse om uønsket mail

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors apr 27, 2023 13:48

Åbn filtervinduet: Menuknappen => Funktioner => Meddelelsesfiltre
Du kan nu se de opsatte filtre for dine konti. Bemærk, hvis du har flere konti opsat, skal du vælge de enkelte konti i rullemenuen øverst for at se filtrene til hver konto.
Dobbeltklik på et filter for at åbne redigeringsvinduet.
I feltet Udfør disse handlinger kan du se, om filtret markerer meddelelsen som læst, hvis det er tilfældet, kan du evt. slette handlingen ved at klikke på minusknappen ud for den.
Men vurder lige, om du gerne vil have en fanget meddelelse markeret som læst. Det kan fx være en fordel, hvis du er helt sikker på, at det pågældende filter ikke fanger uskyldige mails, og du ikke gider at få vist den i optællingen i spammappen.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7148
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Meddelelse om uønsket mail

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors apr 27, 2023 13:53

Jeg kan for øvrigt lige tilføje, at før denne tråd havde jeg samme problem som dig med, at antallet af spammails ikke blev vist, før jeg åbnede mappen. Det irriterede mig lidt, men ikke nok til at jeg gjorde noget ved det. Det fik du mig så til.
Efter at jeg satte flueben ud for Kontroller denne mappe for nye meddelelser, som beskrevet i svar nummer to, virker det helt fint her.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7148
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Meddelelse om uønsket mail

Indlægaf Gæst » tors apr 27, 2023 18:55

Hej Kim,

Ha, ha, - sådan er det tit, men så fik du da i det mindste noget ud af det. :D

Nu har jeg sat det til "marker som læst". Det stod til "slet meddelelse".

Du hører nærmere om outcome
Gæst
 

Re: Meddelelse om uønsket mail

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors apr 27, 2023 19:03

Nej nej, det var omvendt. Du skulle undgå at have marker som læst. Det er helt fint at have slet meddelelse - forudsat at du er helt sikker på, at de pågældende meddelelser er spam.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7148
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Meddelelse om uønsket mail

Indlægaf Gæst » fre apr 28, 2023 10:39

Jeg var også i tvivl selv, men hvis det hele tiden har stået på "slet meddelelse" og "ikke" virket, er der vel, desværre ikke så meget mere at gøre?
Mvh
Gæst
 

Næste

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster

cron