Thunderbird mappestruktur borte

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Thunderbird mappestruktur borte

Indlægaf Pensionist1933 » lør maj 06, 2023 19:22

Forleden ville jeg donere et lille beløb til Thunderbird. Det resulterede i, at jeg blev tvunget til at oprette en ny konto, hvilket jeg gjorde. Resultatet var, at hele min eksisterende mappeprofil forsvandt med mange års systematiseret arkiv m.v.
Jeg tror ikke det er tabt, men jeg ved ikke, hvordan jeg finder det frem igen. Kan du hjælpe? Jeg tør ikke lukke den nye konto, hvor mit øjeblikkelige e-mail behov dækkes.
Hilsen Pensionisten.

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:109.0) Gecko/20100101 Firefox/112.0
Pensionist1933
 

Re: Thunderbird mappestruktur borte

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør maj 06, 2023 19:38

Du er sikkert kommet til at oprette en ny profil i stedet for bare en ny konto, og i så fald bør det være muligt at finde dine mails igen. Men hvor besværligt det bliver afhænger bl.a. af, hvilken kontotype den gamle konto var: Kan du kuske, om det var en POP3-konto eller en IMAP-konto?
Har du adgang til mailene fra andre enheder end computeren? Altså fx en mobiltelefon?
Har du adgang til webmail på kontoen?

Jørgen Rasmussen er nok bedre klædt på end mig til dette, så han dukker forhåbentlig op.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7148
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Thunderbird mappestruktur borte

Indlægaf Pensionist1933 » søn maj 07, 2023 11:36

Tak for din reaktion.
Det gamle system er IMAP
Jeg har adgang til web mail via mit domæne, men ikke på mobilen.
Jeg afventer nærmere.
Hilsen Pensionist1933
Pensionist1933
 

Re: Thunderbird mappestruktur borte

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn maj 07, 2023 13:19

Når det er IMAP, bliver det hele meget nemmere!

Hvis jeg gætter rigtigt, at du har fået oprettet en ny profil, så skal du blot opsætte din gamle konto igen - men nu i den nye profil. Alle mailene bør ligge på serveren, og de vil så automatisk blive hentet igen fra serveren, når kontoen er oprettet.

Men hvis du har gemt nogle mails lokalt og slettet dem på serveren, så bliver det mere besværligt at få genskabt dem. Det er et problem, hvis du har benyttet Thunderbirds arkiv-funktion, eller du har flyttet mails til kontoen Lokale mapper. Hvis dette er tilfældet må du lige vende tilbage.

For at oprette din gamle IMAP-konto igen:
Klik på menuknappen med de tre streger.
Klik på Ny, og klik så på Eksisterende mailkonto.
Udfyld med dit navn, mailadresse og adgangskoden, og klik så på Fortsæt.
Thunderbird vil nu prøve at finde den rigtige opsætning hos din mailudbyder. Lykkedes det, vil du sikkert kunne vælge mellem IMAP eller POP3 - vælg IMAP, og klik på Opret konto.

Du kan også finde vejledningen her:
https://support.mozilla.org/da/kb/autom ... n-af-konto
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7148
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Thunderbird mappestruktur borte

Indlægaf Pensionist1933 » søn maj 07, 2023 16:46

Jeg har nu gjort som beskrevet, men får tilbagemeldingen: "Indgående server allerede oprettet" . Hvordan kommer jeg videre herfra?
Hilsen pensionist 1933
Pensionist1933
 

Re: Thunderbird mappestruktur borte

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn maj 07, 2023 17:11

Så gættede jeg forkert - du har ikke fået oprettet en ny profil.

Prøv lige følgende:
Klik på menuknappen => Vis => Mapper
Er Alle valgt? Ellers prøv at vælge Alle.

Hvis det ikke gør nogen forskel, skal vi nok have Jørgen på banen.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7148
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Thunderbird mappestruktur borte

Indlægaf Jørgen Rasmussen » søn maj 07, 2023 17:45

Hej pensionist 1933

Hvis Kims forslag ikke løser problemet, så prøv følgende:
Klik på menuknappen og kontrollér, at der er flueben ud for Vis => Layout => Mapperude.
Hvis mapperuden vises, men er tom, kan det skyldes, at en eller flere filer er beskadigede. Du kan slette de beskadigede filer. Thunderbird vil oprette filerne igen med standardindhold.

Klik på menuknappen, klik på Hjælp, og klik så på Mere teknisk information.
Det åbner siden Teknisk information. Klik på knappen Åbn mappe ud for Profilmappe i afsnittet Programinfo.
Afslut Thunderbird.
Slet filerne session.json og foldertree.json i mappen, du lige åbnede.
Start Thunderbird.
Mvh Jørgen
Jørgen Rasmussen
 
Indlæg: 464
Tilmeldt: lør jul 26, 2008 12:03

Re: Thunderbird mappestruktur borte

Indlægaf Pensionist1933 » søn maj 07, 2023 19:48

Hej Jørgen.

Det hjalp! Nu har jeg alle mine mails fra indbakke på skærmen i datoorden. :D
Men jeg mangler min mappeoversigt til venstre, hvor jeg har adskillige mapper med forskellige navne og formål.
Er det muligt at genetablere dette?
Men foreløbig tak for hjælpen.
Pensionist 1933
Pensionist1933
 

Re: Thunderbird mappestruktur borte

Indlægaf Jørgen Rasmussen » man maj 08, 2023 10:54

Jeg regnede med, at sletning af de to filer, ville løse dit problem.
Gentag sletningen af de to filer. Slet også filerne session.json.backup og xulstore.json denne gang.
Husk at Thunderbird skal være afsluttet, når du sletter filerne.
Mvh Jørgen
Jørgen Rasmussen
 
Indlæg: 464
Tilmeldt: lør jul 26, 2008 12:03

Re: Thunderbird mappestruktur borte

Indlægaf Pensionist1933 » tirs maj 09, 2023 14:56

Hej igen.
Filen: session.json.backup findes ikke i oversigten. Thunderbird slukket og øvrige filer er slettet. Tb åbnet igen. Ingen forskel fra tidligere - min gamle mappe oversigt stadig borte - det samme gælder min gamle Lighting kalender med alle data.
Kan du hjælpe mig videre?
Hilsen Pensionist 1933
Pensionist1933
 

Re: Thunderbird mappestruktur borte

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tirs maj 09, 2023 19:20

Når du har flere problemer med brugerfladen, kan det skyldes en udvidelse, der ikke er kompatibel med den version af Thunderbird, du har installeret. Du kan starte Thunderbird i fejlsøgnings-tilstand, og se, om det får mappestrukturen og kalenderen tilbage.
Klik på menuknappen i Thunderbird, klik på Hjælp, og klik så på Fejlsøgnings-tilstand. Klik på Genstart. Klik på Fortsæt i fejlsøgnings-tilstand.
Hvis problemerne forsvinder i fejlsøgnings-tilstand, har du installeret en udvidelse i Thunderbird, der er skyld i problemerne. Du kan undersøge, om der er en opdatering til udvidelsen. Ellers må du deaktivere udvidelsen, der er skyld i problemet.
Mvh Jørgen
Jørgen Rasmussen
 
Indlæg: 464
Tilmeldt: lør jul 26, 2008 12:03

Re: Thunderbird mappestruktur borte

Indlægaf Pensionist1933 » tirs maj 09, 2023 21:24

Hej Jørgen.

Jeg har gjort helt som beskrevet i seneste vejledning, men der skete intet.
Herefter slog jeg fejlsøgningstilstand fra lukke Tb og genstartede Tb - intet skete.
Jeg kan læse 5.139 mails i datoorden men de tilhørende mapper som er slået til fremkommer ikke.
Pensionist1933
 

Re: Thunderbird mappestruktur borte

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs maj 09, 2023 21:35

Jeg ved ikke, om Jørgen har styr på, hvordan din Thunderbird ser ud, men jeg vil mægtig gerne se et skærmbillede - det kan måske hjælpe mig (os) med at forstå, hvad der går galt.

Har du mulighed for at tage et skærmbillede? Hvis der er private oplysninger på billedet, skal du selvfølgelig ikke uploade det her, men du kan i stedet sende det til mig på [email protected], jeg kan så videresende det til Jørgen.

Beskriv gerne samtidig, hvor på billedet du plejer at have mappestrukturen.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7148
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Thunderbird mappestruktur borte

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons maj 10, 2023 12:25

Jeg har modtaget skærmbilledet.

Prøv lige at klikke på pilen nedad ud for kontonavnet, og tjek, om Alle er valgt.

Ligger alle dine mails, som før lå i særskilte mapper, nu i mappen Indbakke?
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7148
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Thunderbird mappestruktur borte

Indlægaf Jørgen Rasmussen » ons maj 10, 2023 13:49

Måske er der gået noget galt under den seneste opdatering. Da kalenderen er en del af Thunderbird, burde den være tilgængelig i Thunderbird.
Kontrollér hvilken version du bruger, og om det er 32-bit- eller 64-bit-versionen:
Klik på menuknappen i Thunderbird, klik på Hjælp, og klik så på Om Thunderbird.

Under menuen Vis -> Mapper, skal der kun være flueben ud for Alle.
Mvh Jørgen
Jørgen Rasmussen
 
Indlæg: 464
Tilmeldt: lør jul 26, 2008 12:03

Næste

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 18 gæster

cron