Kopiering af Kompozer til ny computer

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Kopiering af Kompozer til ny computer

Indlægaf abc » fre jul 05, 2024 12:34

Hjælp en gammel mand, please.
OBS: Jeg har selvfølgelig læst hvad KL skriver om emnet og har også forgæves afsøgt Hjørnet for svar.
Jeg vedligeholder et lille site med Kompozer 07.10, og det vil jeg gerne vedblive med at gøre på en ny computer med Win 11.
Der er nu tilsyneladende kun et nogenlunde troværdigt sted på nettet at downloade kompozer fra, nemlig sourceforge.net, men programmet er mistænkelig stort: 6,5 GB. Jeg har valgt at forsøge mig med at kopiere programmet (og sitemappen, selvfølgelig) fra gammel til ny computer. Da jeg kan klare mig uden dansk sprogpakke og ordbog, volder det umiddelbart ingen problemer. Jeg forestiller mig, at jeg sikkert kan tilrette den kopierede version ved systematisk sammenligning mellem gammel og ny, men jeg kan ikke finde ud at få vist sitemappens indhold i kompozers sitmanager på den ny computer..Hvor skriver jeg hvad for at indholdet i sitemappen dukker op?
Vh. abc (- som sidst fik hjælp i dette forum i 2015)

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/126.0.0.0 Safari/537.36 Edg/126.0.0.0
abc

Re: Kopiering af Kompozer til ny computer

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre jul 05, 2024 12:58

Vær opmærksom på, at KompoZer er stærkt forældet. Den største ulempe i den forbindelse er, at dine sider ikke vil være optimale at se på en mobiltelefon eller andre små skærme. Og selvom jeg ikke selv fatter det (jeg vil surfe på en STOR skærm), så er det omkring 75 procent af de besøgende på mine hjemmesider, der ser på dem på en mobiltelefon. Og det samme gælder vist stort set også alle hjemmesider på nettet.

Hvis du vil investere tid i at opdatere din hjemmeside til noget mere tidssvarende, så findes der flere gratis løsninger. De mest kendte er Wordpress og Drupal. Dit webhotel tilbyder måske nem installation af et af dem, eller det har måske sit eget system, du kan bruge. De vil alle være nemmere at bruge end KompoZer, og de vil ganske givet også fungere optimalt på en lille skærm.

Når det er sagt, og hvis du vil holde fast i KompoZer, så tror jeg, du har læst forkert på downloadsiden. Kompozer fylder ikke 6,5 GB, men så utroligt lidt som 7,9 MB, i hvert fald på denne side:
https://sourceforge.net/projects/kompoz ... nt/0.7.10/

Jeg har desværre ikke nogen løsning på dit problem med sitemappen, jeg har ikke længere KompoZer installeret. Men jeg kan huske, at der altid har været problemer med at bruge KompoZers sitemap-/upload-funktion, og det er måske det, som du så er rendt ind i på den nye computer.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Re: Kopiering af Kompozer til ny computer

Indlægaf abc » søn jul 07, 2024 10:20

Tak for ekspres svar fra KL. Imponerende at han stadig holder liv i hele dette nyttige board.
Faktisk fungerer mit lille site ganske udmærket på en lille skærm, hvis den benyttes i landskabsposition.
Jeg har valgt at forsætte med Kompozer. Man kan jo fint klare sig uden en sitemanager. Jeg tænker at WordPress også vil være forældet inden jeg får lært at bruge det.
Vh. abs
abc

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne