Stoppe import af mails fra Gmail

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Stoppe import af mails fra Gmail

Indlægaf traco » fre sep 27, 2024 10:47

Hej
Jeg er kommet til at indstille Thunderbird så den importerer alle mails fra gmail. Jeg vil gerne have det stoppet, så det kører særskilt som før, men ved ikke hvordan. Og hvis jeg sletter mails i Thunderbird vil jeg gerne undgå de også ryger i Gmail.
Tak for svar.

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/128.0.0.0 Safari/537.36 Edg/128.0.0.0
traco

Re: Stoppe import af mails fra Gmail

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre sep 27, 2024 11:12

Det lyder som om, du før har brugt POP3 til at hente mails, og at du nu bruger IMAP.

POP3 er den gammeldags metode til mails, hvor mailene hentes fra serveren - normalt vil de dog så blive slettet fra serveren, når de er hentet, hvad de så ikke er blevet i dit tilfælde.

IMAP synkroniserer mailene mellem serveren og Thunderbird, så sletter du ét sted, slettes de også det andet sted. En af fordelene ved IMAP er, at du har de samme mails på alle dine enheder, PC, mobiltelefon, webmail - både i indbakken og i sendte mails.

Den bedste løsning vil sikkert være, at du ikke sletter mails i din Thunderbird, hvis du gerne vil bevare dem på din Gmail. Du kan evt. oprette en undermappe i Thunderbird, du kan fx kalde den Gemte mails. I stedet for at slette mailen skal du så blot flytte den over i Gemte mails. Undermappen vil automatisk blive oprettet i Gmail, og du vil så kunne finde de flyttede mails i Gemte mails på din Gmail.

Jeg er vist ikke tidligere stødt på nogle, som vil skifte tilbage til POP3, så jeg er ikke helt sikker på processen. Du skal sikkert slette kontoen, oprette en ny konto, og så have den nye konto opsat til ikke at slette mails fra serveren, når du henter nye mails. Jørgen Rasmussen har måske en bedre metode eller en vejledning, så vent lige og se, om han melder sig på banen.

Hvis altså, du ikke i stedet vil benytte metoden med en ny undermappe. Du kan evt. prøve metoden med en undermappe først for at se, om du kan bruge den løsning.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne