Musik

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Musik

Indlægaf mostermis » ons okt 14, 2015 9:17

Jeg vil gerne overføre mine cd’er til min NAS myCloud (gennem iTunes – ver. 12.3.0.44) for at kunne afspille dem i en Denon Ceol. Kan bare ikke finde ud af det. Lyden er rigtig god, men musiknumrene kommer ikke i den ”rigtige” rækkefølge. Efter sigende mangler nogle ID-tags. Kan nogen give en fremgangsmåde?

Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; rv:41.0) Gecko/20100101 Firefox/41.0
mostermis

Re: Musik

Indlægaf Regmos » fre okt 16, 2015 13:28

mostermis skrev:...overføre mine cd’er til min NAS myCloud (gennem iTunes....Efter sigende mangler nogle ID-tags...

Skal det absolut foregå gennem iTunes :?:

iTunes henter oplysninger (tags) om CD'en i deres eget online mediebibliotek, og det kunne tyde på at tagget <track> (nummer/placering på CD'en) ikke kommer med. Der findes andre gratis programmer, der bruger en mere omfattende database.

En anden mulighed, hvis du fortsætter med iTunes, er at omdøbe filerne, når du har rippet en CD. Arranger filerne i det rigtige rækkefølge, og tilføj et nummer (01, 02...,11, 12...) før titlen. Der findes også gratis programmer, der klarer dette i et snuptag.

Uddyber gerne, hvis det bliver aktuelt.
Senest rettet af Regmos fre okt 16, 2015 17:49, rettet i alt 1 gang.
Mvh. Regmos
Panda Free Antivirus, HitmanPro/HitmanPro.Alert, Windows Firewall Control og Norton Connectsafe
Brugeravatar
Regmos

Indlægaf mostermis » fre okt 16, 2015 15:42

Tak for svar.

Nej, det behøver ikke være iTunes!
Jeg har forsøgt mig med andre programmer (FreeRIP MP3 Converter og Exact Audio Copy - samt Mp3tag), men kunne ikke få det til at fungere.
Har du mon et godt forslag?
mostermis

Indlægaf Regmos » fre okt 16, 2015 17:48

Prøv fre:ac Portable: http://portableapps.com/apps/music_video/freac_portable

Den fungerer fint, og så er den portable. D.v.s. at installationsfilen ikke "installerer" noget, men blot pakker programmet ud til en mappe.
Den åbner du, og starter programmet ved at dobbeltklikke på freacPortable.exe
Kan du ikke lide programmet, så sletter du blot mappen, og så er det sporløst forsvundet igen.

Første gang du starter Freac, er der lige et par indstillinger der skal rettes til. Gå til menuen Indstillinger => Generelle indstillinger

Under fanen Kodere vælger du dit foretrukne format (LAME MP3...) og nede ved Filnavn mønster skriver du (kopier herfra): <track>_<title>
Så kommer resultatet f.eks. til at hedde 03_MitNummer.mp3

Hvis programmet ikke snakker dansk, kan det vælges under sprogfanen. Afslut med at klikke OK

Tilbage i hovedvinduet, kan du vælge en Ud mappe (nederst) og sætte en CD i drevet. Hvis den ikke indlæses automatisk, så klik på Indlæs lyd CD ikonet.

Vent til den er indlæst, og se om Freac selv har hentet alle oplysningerne (IDtags). Hvis ikke, så klik menuen Database => Forespørg CDDB databasen eller sæt [X] nederst ved automatisk. Så skulle alt være klart.

Start evt. med at fjerne alle kryds på listen, sæt et enkelt igen og klik Start/Kod (pilen). Så kan du ganske hurtigt konstatere om lydkvalitet, navn etc. er som du ønsker det. Standardindstillingerne plejer at være ok, men ellers er der talrige muligheder for at opnå et bedre resultet. Ulempen er at filen fylder mere, men jeg tvivler på du mangler plads.
Mvh. Regmos
Panda Free Antivirus, HitmanPro/HitmanPro.Alert, Windows Firewall Control og Norton Connectsafe
Brugeravatar
Regmos

Tilbage til Hjælp til alt