Mailprogrammer m.m.

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Mailprogrammer m.m.

Indlægaf Gæst » tirs aug 09, 2022 10:00

Hej Ludvigs Hjørne

To spørgsmål.
1)Jeg overvejer at skifte min internetudbyder ud med en anden. I min nuværende udbyder er der en mailboks med i prisen. Det er der ikke i den udbyder, jeg har tænkt på at skifte til. Jeg vil derfor høre jer om, der er nogle mailprogrammer som er nemme at gå til. Jeg vil gerne betale for et mailprogram, bare det er nemt at bruge.

2)Når man får en ny internetudbyder, så skal jeg vel også skifte den såkaldte netværksnøgle ud i mine forskellige enheder (min pc og min iPad) eller er det ikke nødvendigt. Og hvor finder jeg det sted, hvis altså nødvendigt, på pcén og iPadén, hvor jeg kan indtaste denne nøgle?
På forhånd tak for hjælp.

Mvh
Lisbeth

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:103.0) Gecko/20100101 Firefox/103.0
Gæst
 

Re: Mailprogrammer m.m.

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs aug 09, 2022 16:06

Hej Lisbeth

1) Du blander to ting sammen: mailadresse (mailboks) og mailprogram. Hvis du er vant til at læse din mail på en hjemmeside, så vil det nemmeste nok være at skifte til en udbyder, som fx Gmail, der er helt gratis. Du kan oprette en mailadresse hos Gmail, allerede inden du skifter udbyder, og du kan så sandsynligvis importere alle dine gamle mails, så du ikke mister dem. Læs mere om oprettelse af en gratis mailadresse på https://mail.google.com.

Hvis du bruger et selvstændigt mailprogram - som fx Thunderbird eller Windows Live Mail - kan du fortsat bruge det, du skal så bare have opsat den nye konto - og det kan sagtens også være en Gmail-konto.

2) Tingene skulle gerne gå helt af sig selv. Der er muligvis enkelte udbydere, der kræver, at man logger ind på forbindelsen. Skulle du havne hos sådan en, er der dog ingen grund til panik, det skal blot gøres en enkelt gang, og udbyderen forsyner dig med brugernavn og kode.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Mailprogrammer m.m.

Indlægaf Gæst » ons aug 10, 2022 8:18

Hej Kim

Mange tak for din tilbagemelding.
Du skriver:
"Hvis du bruger et selvstændigt mailprogram - som fx Thunderbird eller Windows Live Mail - kan du fortsat bruge det, du skal så bare have opsat den nye konto - og det kan sagtens også være en Gmail-konto."
Og her er der et par ting, jeg ikke forstår.
Jeg vil meget gerne beholde min nuværende mailadresse, der ser sådan her ud: [email protected] Det er selvfølgelig fordi, jeg i alle mulige sammenhænge( offentlige og private) har oplyst den mailadresse.
Og så må jeg nok også hellere oplyse, at min nuværende internetudbyder er TDC - eller som de nu kalder sig YouSee - og det er her, jeg har ovennævnte mailadresse med i mit abonnement.
Endnu en ting - du skriver, at jeg fx kan bruge Windows Live Mail. Det program har jeg faktisk brugt i mere end 25 år, men af en eller anden grund holdt programmet op med at virke for et halvt år siden, og jeg har desværre ikke kunnet få det til at fungere igen.
Men altså - hvordan kan jeg beholde min nuværende mailadresse ved et mailprogram-skifte?
Lad mig også lige fortælle, at jeg er fuldstændig uden forudsætninger indenfor edb og det er derfor jeg skrev, at jeg godt vil betale for et "købe-program", bare det er let at gå til.
Har Microsoft i øvrigt lanceret et program a la Windows Live Mail.

Venlig hilsen
Lisbeth
Gæst
 

Re: Mailprogrammer m.m.

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons aug 10, 2022 9:01

Hej Lisbeth

OK, nu er jeg ved at være med på din situation. Problemet er, at din mailadresse tilhører TDC (Yousee). Du kan rent faktisk godt få lov at beholde den, selvom du skifter udbyder, men det koster kassen - så vidt jeg ved 59 kroner om måneden. Det er en form for røveri ved højlys dag, fordi det er stort set gratis for dem, at lade dig have adressen. Men de ved, at de kan tillade sig at tage en høj pris, fordi de fleste gerne vil beholde en adresse, de har haft i lang tid. Hvis du vil beholde adressen, skal du kontakte kundeservice hos Yousee om det, når du opsiger dit abonnement.

Spørgsmålet er, om du skal bide i det sure æble, og skifte til en gratis adresse med det besvær, der følger med at skulle oplyse alle om den nye adresse. Det er jo ikke så anderledes, end hvis man flytter fysisk adresse og skal oplyse alle om det. Det er så op til dig selv, om du synes, det er nemmere at betale for at beholde adressen.

Da jeg skrev "Windows Live Mail", så er det fordi, jeg ikke har fulgt med i diverse ændringer hos Microsoft. Programmet er erstattet af appen Windows Mail, der vist følger med i Windows 10. Som selvstændigt mailprogram vil jeg dog klart anbefale Thunderbird, der er et gratis program, der er lavet af dem, der også laver Firefox. De vil gerne have donationer, men det er helt frivilligt, om man vil betale noget. Du kan læse mere om Thunderbird og hente programmet her:
https://www.thunderbird.net/da/
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Mailprogrammer m.m.

Indlægaf Gæst » ons aug 10, 2022 10:37

Hej Kim

Igen mange tak for din hjælp.
"Røveri" skriver du. Det er netop derfor jeg vil skifte udbyder. Deres priser er helt hen i vejret, og der kommer jævnligt prisstigninger på en tyver, som de ikke annoncerer det mindste om.
Og at de også vil kræve gebyr for at man kan beholde sin mailadresse uden at det koster selskabet noget, det er blot endnu en grund til at skifte.
Jeg har været abonnent hos TDC i over 40 år, men nu må det være slut.
Jeg prøver at kigge på Thunderbird.
Mvh
Lisbeth
Gæst
 

Re: Mailprogrammer m.m.

Indlægaf Gæst » ons aug 10, 2022 18:19

Hej igen

Lige en ting mere apropos til forige mails.
Jeg opsiger først mit abonnement hos YouSee om en måned, men jeg vil gerne øve mig på Thunderbird inden.
Vil en installation af Thunderbird på min pc medføre, at jeg ikke kan bruge min TDC-mail?

Mvh
Lisbeth
Gæst
 

Re: Mailprogrammer m.m.

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons aug 10, 2022 20:21

Hej Lisbeth

Det afhænger lidt af, hvordan du tjekker mails i øjeblikket, og hvordan Thunderbird opsættes.

Nu bliver jeg lidt teknisk:
Der findes to metoder til at modtage mails, den gammeldags metode hedder POP, og her slettes mailene på serveren, når de er blevet hentet af mailprogrammet. Den nye metode hedder IMAP, og her bliver mailene liggende på serveren, indtil man selv sletter dem. Hvis du i øjeblikket benytter IMAP, og du opsætter Thunderbird til at benytte IMAP, så kan du sagtens bruge Thunderbird sideløbende med din nuværende metode.

Så et vigtigt spørgsmål er, hvordan du i øjeblikket tjekker din mail. Ser du mailene i Firefox - altså på en hjemmeside? I så fald benytter du i øjeblikket IMAP. Og så skal Thunderbird også bare opsættes til at bruge IMAP - det er ret nemt, men meld lige først tilbage, hvordan du tjekker mails i øjeblikket.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Mailprogrammer m.m.

Indlægaf Gæst » tors aug 11, 2022 16:28

Hej igen Kim

Jeg bruger Firefox som browser.
På skrivebordet har jeg oprettet en genvej til min YouSee-mail, og når jeg trykker på den åbner en dialogboks, hvor jeg skal indtaste min adgangskode. Når dette er gjort
åbner et "dialogfelt", hvor jeg skal trykke på hvilken mailboks jeg vil åbne. Jeg har to mailadresser, men bruger kun den ene af dem.
Jeg har forsøgt at finde ud af, hvorvidt det er IMAR eller POP (som jeg i øvrigt ikke ved hvad er) men det lykkedes ikke.
Jeg håber denne info kan hjælpe dig på vej til en opklaring :-)

Mvh
Lisbeth
Gæst
 

Re: Mailprogrammer m.m.

Indlægaf Gæst » tors aug 11, 2022 16:47

Hej igen, igen

Måske kan det hjælpe med at finde ud af IMAP eller POP.
Jeg kan nemlig også åbne min yousee-mail på min Android mobil.

Mvh
Lisbeth
Gæst
 

Re: Mailprogrammer m.m.

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors aug 11, 2022 17:33

Hej Lisbeth

Fint, så bruger du IMAP - ellers ville du ikke kunne tilgå din mail to forskellige steder.

Du skal først hente og installere Thunderbird:
https://www.thunderbird.net/da/
Under installationen vil du blive spurgt om at oprette en mailkonto, det skal du sige nej til. Du ender så med at få åbnet et "tomt" program, altså uden en mailkonto.

Du skal nu hente TDCs opsætningsprogram:
https://kundeservice.yousee.dk/mail/ops ... pport-tool
Start programmet, og så skulle resten vist gå af sig selv. Hvis du undervejs får mulighed for at vælge mellem POP (eller POP3) og IMAP, så skal du endelig sørge for at vælge IMAP.

Bliver du i tvivl om noget undervejs, så vent med at fortsætte og vend tilbage.

Har du beslutte dig for, om du vil fortsætte med din gamle mailadresse, selvom det koster penge?
Hvis du ikke vil fortsætte med den, men i stedet skifte til en gratis adresse, så skal du have gemt alle dine gamle mails, inden dit abonnement hos TDC stoppes. Det kan du vende tilbage med - men gør det i god tid.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Mailprogrammer m.m.

Indlægaf Gæst » fre aug 12, 2022 16:05

Hej Kim

Tusind tak for al din hjælp.
Men hvis jeg lige må spørge igen. Hvorfor skal jeg hente TDC´s opsætningsprogram. Jeg troede, at jeg ville slippe helt fri af TDC!

Mvh
Lisbeth
Gæst
 

Re: Mailprogrammer m.m.

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre aug 12, 2022 17:46

Hej Lisbeth

Opsætningsprogrammet et til at opsætte din TDC-mailadresse, så du kan bruge den i Thunderbird, mens du stadig har TDC som internetudbyder. Hvis du skifter væk fra TDC's mailadresse, kan kontoen slettes i Thunderbird, og du kan oprette en ny konto med din nye mailadresse.

Der er desuden den fordel ved at bruge Thunderbird med TDC-kontoen, at du kan få overført alle dine gamle mails til en ny mailadresse. Det kan jeg hjælpe dig med, når du kommer så langt - det skal gøres, inden du mister mailadressen hos TDC.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Mailprogrammer m.m.

Indlægaf Gæst » fre sep 02, 2022 19:13

Hej igen

Jeg har dags dato (2.9.22) prøvet at installere Thunderbird, men jeg måtte afbryde installationen, da jeg fik en meddelelse om at POP3 ikke var sikker.
Jeg valgte "IMAP" under feltet protokol, som du skrev jeg skulle, men jeg fik som skrevet en advarsel.
Jeg har taget to skærmdump af mit installationsforsøg. Kan jeg sende dem til dig som vedhæftede jpg-filer. Det kan måske forklare, hvad der ikke virker.
Jeg vil også lige indskyde, at jeg ikke synes programmet er så let at installere som du skriver i vores korrespondence.

Mvh
Lisbeth
Gæst
 

Re: Mailprogrammer m.m.

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre sep 02, 2022 21:34

Hej Lisbeth

Var det da du brugte TDC's program, du fik en advarsel?

Du kan uploade skærmbilleder her, men du er også velkommen til at sende dem til mig på [email protected]
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Mailprogrammer m.m.

Indlægaf Gæst » lør sep 03, 2022 9:46

Hej Kim
Nej - jeg lukkede alle andre programmer som Thunderbird anbefalede under installationen.
Jeg sender dig lige mine to skærmdump, der forhåbentlig kan hjælpe med en opklaring.
Jeg turde ganske enkelt ikke fortsætte installationen, da jeg ikke aner noget som helt og hvilken port etc.
Mvh
Lisbeth
Gæst
 

Næste

Tilbage til Hjælp til alt

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 31 gæster

cron