Webkatalog

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Webkatalog

Indlægaf ersten » man aug 07, 2006 21:21

Hvad er egentlig et webkatalog?
Når jeg søger oplysninger på et "Folkebibliotek" fremkommer der 10 poster ud af x-antal sider, når jeg så søger på næste side springes den over og "side 3" kommer så frem. På Internet Explorer sker dette ikke; kun på Firefox. Jeg har spurgt en bibliotekar, der svarer at på webkataloget er der i hans Firefox ingen problemer. Men hvad er egentlig et webkatalog; og er det knyttet til f.eks. det enkelte bibliotek eller er det et generelt katalog.
Erik J
ersten
 
Indlæg: 38
Tilmeldt: man jun 12, 2006 0:49

Re: Webkatalog

Indlægaf Kim Ludvigsen » man aug 07, 2006 22:10

erik skrev:Hvad er egentlig et webkatalog?


Det er vel bare et udtryk for en database med alle bøger på biblioteket/bibliotekerne? Ligesom nogle siger e-mail og andre siger e-post.

erik skrev:Når jeg søger oplysninger på et "Folkebibliotek" fremkommer der 10 poster ud af x-antal sider, når jeg så søger på næste side springes den over og "side 3" kommer så frem.


Hvis du giver os et link, kan vi tjekke, om det virker hos os andre, og hvad der eventuelt kan være galt
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7156
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

webkatalog mv.

Indlægaf ersten » man aug 07, 2006 22:40

Jeg søger på Bornholmske Biblioteker - www.brk.dk/ - går ind på søg og bestil og i feltet skriv ord, skriver jeg et forfatternavn, f.eks. Ib Michael, der ialt viser 152 poster. På side 1 vises posterne 1 - 10, når jeg så på Firefox taster på næste side vises posterne 21 - 30 og altså ikke de poster der findes på 2. siden.
Jeg har indtryk af, at det i det hele taget kun er hver anden side der vises.
I IE er der ikke nogen problemer med dette.
Endvidere var netop svaret fra bibliotekaren, at i hans webkatalog havde han ikke dette problem - ej heller i Firefox.
Og så skyldes det hele måske en eller anden fejlindstilling hos mig.
Erik J
ersten
 
Indlæg: 38
Tilmeldt: man jun 12, 2006 0:49

Re: webkatalog mv.

Indlægaf Kim Ludvigsen » man aug 07, 2006 22:52

erik skrev:Jeg søger på Bornholmske Biblioteker - www.brk.dk


Det er Bornholms Regionskommune. Jeg kan ikke umiddelbart finde bibliotekets søgeside derinde.

erik skrev:Og så skyldes det hele måske en eller anden fejlindstilling hos mig.


Jeg kan ikke forestille mig en indstilling, der skulle kunne få søgningen til at springe over hveranden side. Det lyder i hvert fald meget specielt.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7156
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: webkatalog mv.

Indlægaf Klattrup » tirs aug 08, 2006 0:13

Kim Ludvigsen skrev:eg kan ikke umiddelbart finde bibliotekets søgeside derinde.


Bornholms biblioteks søgeside og jeg får samme fejl i Firefox som erik, men ingen fejl i IE
Brugeravatar
Klattrup
 
Indlæg: 487
Tilmeldt: fre jun 09, 2006 10:21
Geografisk sted: Rudkøbing

webkatalog

Indlægaf ersten » tirs aug 08, 2006 0:22

Det lyder både glædeligt og mystisk, at Klattrup også har den fejl - eller hvad det er.
Det svar jeg fik fra bibliotekaren var:
"Min firefox opfører sig ordentligt mod vores webkatalog".
Hvis også andre forsøger sig og får den samme fejl vil jeg meddele vores bibliotek dette. Så må der vel være fejl hos dem. Eller hvad?
Erik J
ersten
 
Indlæg: 38
Tilmeldt: man jun 12, 2006 0:49

Re: webkatalog

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs aug 08, 2006 0:52

erik skrev:Hvis også andre forsøger sig og får den samme fejl vil jeg meddele vores bibliotek dette. Så må der vel være fejl hos dem. Eller hvad?


Det er helt klart en fejl hos dem. Jeg kan bekræfte, at det samme sker her. Noget sjovt: Prøv at lave en søgning i et faneblad, fx på Ib Michael. Åbn et nyt faneblad, foretag samme søgning, og klik frem til resultat 101 eller deromkring. Skift så til det første faneblad, og klik på Næste side ;-)

De benytter en eller andet huskefunktion (session-cookie?), og den aflæser den nuværende side forkert, så der springes en side over. Jeg har faktisk kunnet få det til at fungere korrekt i nogle af mine forsøg, men spørg mig ikke, hvad forskellen har været.

Jeg skal måske lige nævne, at jeg har højreklikket i resultatrammen og valgt kun at få vist den for at kunne se url'en i adressefeltet. Jeg har så højreklikket på Næste-ikonen og kopieret dens url, og derefter indsat den i adressefeltet - gentagne gange.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7156
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49


Tilbage til Hjælp til alt

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 59 gæster

cron