Upload af Kompozer hjemmeside - tidl. Frontpage

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Upload af Kompozer hjemmeside - tidl. Frontpage

Indlægaf Lisbeth Schrøder » søn apr 24, 2011 19:29

Kære Kim
Ved det er Påske og dejligt vejr. Må sikkert vente på svar. Men jeg er lidt bange for at uploade min Kompozer hjemmeside, da jeg stadig har siden udført med Frontpage på Internet Explorer. Grunden til overgang til Kompozer var, at min hjemmeside blev ødelagt, når man brugte Firefox. I den tid, jeg har brugt med at skrive alt om, få det ok-valideret og checket på forskellige browsere, har jeg været ude for forskellige overraskelser, og er lidt bange for at miste den side, jeg har, hvis jeg så ikke får uploaded Kompozer-siden rigtigt.

Jeg bruger Windows 7, men går ud fra, de fleste ting i Windows Vista også fungerer i Windows 7. Jeg har en FTP-konto hos Network IT Aps. Min hjemmeside er http://www.arbejdsophold.dk - og jeg skal bruge samme konto til den nye hjemmeside. Skal jeg så fjerne den tidligere først, eller indtager den nye side blot nævnte konto?

Af 'overraskelser' har jeg bl.a. testet den nye side på Google Chrome browseren. Et af mine links med '&'-tegnet (Kost & Logi) bryder linket lige efter '&'-tegnet - d.v.s. resten af linkene går ned på næste linie. Men siden fungerer fint på både Firefox og Internet Explorer 8. Endnu en overraskelse var så, da jeg downlowdede Internet Explorer 9 - da blev min gamle Frontpage hjemmeside helt splittet op. Jeg fjernede IE9 omgående, men der er helt sikkert andre, der har downloaded den og får så et helt forkert resultat. Er nu lidt nervøs, hvis det samme sker med Kompozeren !!!??

Hvis jeg anvender det, du skriver i din bog om Windows Vista i Overførsel af hjemmesiden, bliver jeg først og fremmest bedt om et drev, siden skal køre på. Herefter en delt brugerdefineret netværksplacering. Men jeg har jo allerede en netværksplacering med den gamle frontpage side - skal jeg bruge den eller lave en ny placering?

Er ret forvirret, som du nok kan høre. Kan du hjælpe endnu engang?
Mvh, Lisbeth
Lisbeth Schrøder

Geografisk sted: Frederiksberg

Re: Upload af Kompozer hjemmeside - tidl. Frontpage

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn apr 24, 2011 20:16

Lisbeth Schrøder skrev:Skal jeg så fjerne den tidligere først, eller indtager den nye side blot nævnte konto?

Hvis sidernes filnavne er de samme, vil de nye sider blot overskrive de gamle. Hvis det er forskellige navne, vil de gamle sider blive liggende - hvilket måske ikke er ønskeligt.

Lisbeth Schrøder skrev:Af 'overraskelser' har jeg bl.a. testet den nye side på Google Chrome browseren. Et af mine links med '&'-tegnet (Kost & Logi) bryder linket lige efter '&'-tegnet - d.v.s. resten af linkene går ned på næste linie.

Det er muligt at undgå den slags med en kode, der indsætter et mellemrum uden at opdele til en ny linje. Men hvis Chrome opdeler, må det vel være fordi, der ikke er plads på linjen, og så vil den pågældende kode måske i stedet give problemer. Lad os vende tilbage til dette, når siden er på plads, så jeg kan tjekke problemet på den færdige side.

Lisbeth Schrøder skrev:Men siden fungerer fint på både Firefox og Internet Explorer 8. Endnu en overraskelse var så, da jeg downlowdede Internet Explorer 9 - da blev min gamle Frontpage hjemmeside helt splittet op. Jeg fjernede IE9 omgående, men der er helt sikkert andre, der har downloaded den og får så et helt forkert resultat. Er nu lidt nervøs, hvis det samme sker med Kompozeren !!!??

Problemet er sikkert, at Microsoft er begyndt at arbejde hårdt på at følge standarderne. Det betyder nogle gange, at gamle sider holder op med at virke i nye udgaver af Internet Explorer - der vi i så fald normalt også være problemer med andre browsere som fx Firefox og Chrome. Browserne nærmer sig nemlig hinanden, så det får mindre og mindre betydning, hvilken man bruger - bare man følger standarderne for webkodning. Og eftersom KompoZer netop følger standarderne, bør du slipper for den slags overraskelser i fremtiden.

Du kan roligt installere IE9 igen - faktisk bør du installere den, da den både er mere sikker og har flere funktioner.

Lisbeth Schrøder skrev:Hvis jeg anvender det, du skriver i din bog om Windows Vista i Overførsel af hjemmesiden, bliver jeg først og fremmest bedt om et drev, siden skal køre på. Herefter en delt brugerdefineret netværksplacering. Men jeg har jo allerede en netværksplacering med den gamle frontpage side - skal jeg bruge den eller lave en ny placering?

Her er jeg ikke helt med. Jeg forstår ikke, hvad der sker med, at du bliver bedt om et drev, siden skal køre på. Men det er for så vidt også underordnet, for hvis du allerede har en netværksplacering med Frontpage-siden, kan du bare bruge den.

Hvis du er bange for, at der skal ske fejl, så lav en backup af alle Frontpage-filerne, før du overskriver dem med de nye filer. Så kan du altid gendanne backuppen, hvis noget går galt.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Lisbeth Schrøder » man apr 25, 2011 13:47

Hej igen,
Vil lige sige mange tak for svar midt i Påsken. Jeg vil prøve det, du siger - og krydser fingre.
Mvh, Lisbeth
Lisbeth Schrøder

Indlægaf Lisbeth Schrøder » man apr 25, 2011 17:02

Lisbeth Schrøder skrev:Hej igen,
Vil lige sige mange tak for svar midt i Påsken. Jeg vil prøve det, du siger - og krydser fingre.
Mvh, Lisbeth

Hej Kim,
Det lykkedes slet ikke. Jeg bliver ved med at få min gamle Frontpage side op istedet for den nye lavet med KompoZer. Nu har jeg taget en backup på dvd af Frontpage versionen - og jeg har indtil flere kopier af KompoZer versionen. Jeg har en netværksplacering som er anført som mappegenvej - er det forkert? Jeg har fjernet netværksplaceringen for Frontpage versionen - har dog stadig det hele på skrivebordet. Jeg har også været igennem netværksplaceringen igen, men hver gang laver den bare endnu en mappegenvej - kalder den f.eks. nr. 2, fordi det jo er det samme navn, jeg anvender. Hvordan mon jeg får den til at overskrive det gamle website.
Mvh, Lisbeth
Lisbeth Schrøder

Indlægaf Kim Ludvigsen » man apr 25, 2011 18:16

Viser netværksmappen mappen på webhotellet?

Hvis netværksmappen viser indholdet på webserveren (og det bør den gøre), så skulle du meget gerne kunne erstatte de gamle filer bare ved at trække de nye filer over i mappen. Du kan evt. prøve at slette de gamle filer først - men kun, hvis mappen viser indholdet på webserveren og ikke en mappe på din egen computer.

Hvad hedder forsiden i de gamle Frontpage-filer, og hvad hedder den i de nye filer?

Hedder de begge index.html?
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Lisbeth Schrøder » man apr 25, 2011 18:33

Kim Ludvigsen skrev:Viser netværksmappen mappen på webhotellet?

Hvis netværksmappen viser indholdet på webserveren (og det bør den gøre), så skulle du meget gerne kunne erstatte de gamle filer bare ved at trække de nye filer over i mappen. Du kan evt. prøve at slette de gamle filer først - men kun, hvis mappen viser indholdet på webserveren og ikke en mappe på din egen computer.

Hvad hedder forsiden i de gamle Frontpage-filer, og hvad hedder den i de nye filer?

Hedder de begge index.html?

Der er både en index.html og en index.htm på den gamle side. Jeg har jo forsøgt at få den til at fungere med html-kode.

Det kører en lille smule rundt nu, når du skriver WEBSERVEREN, mener du så den mappe, jeg har, der hedder MINE WEBSIDER? Mon ikke, jeg blot skal fjerne dem helt?

Den mappe, jeg har på Netværksplaceringerne er en MAPPEGENVEJ, og det er heri de 5 hrml.filer er sat ind (dem, der er lavet på Kompozeren).

PUHA, jeg føler mig rigtig dum. Ganske vist er jeg ingen nørd, men jeg har immervæk siddet nogle år på computeren - såååh....
Mvh, Lisbeth
Lisbeth Schrøder

Indlægaf Kim Ludvigsen » man apr 25, 2011 18:56

Du skal endelig ikke slette noget, medmindre du har helt styr på, hvad du sletter.

Der er to slags mapper. Almindelige mapper, som ligger på din egen computer.

Et netværkssted vises som en almindelig mappe, men den viser indhold, der ligger på netværket - i dette tilfælde din mappe på webhotellet på internettet. Det er i hvert fald meningen med netværksmappen. Men du kan måske være kommet til at oprette en almindelig mappe som en netværksmappe, derfor er jeg lidt forbeholden for, hvad du bør slette.

Svar lige først på disse spørgsmål:

Hvad er adressen på din hjemmeside?
Hvad er forskellen på den gamle hjemmeside og den nye? Prøv at beskrive mindst en tydelig forskel, så jeg kan vide, hvilken side som er den nye og hvilken som er den gamle, når jeg ser dem.
Ved du hvad den nye side i KompoZer hedder? Hedder den index.htm eller index.html? Og ved du, hvad den gamle fra Frontpage hedder?
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Lisbeth » tirs apr 26, 2011 12:33

Kim Ludvigsen skrev:Du skal endelig ikke slette noget, medmindre du har helt styr på, hvad du sletter.

Der er to slags mapper. Almindelige mapper, som ligger på din egen computer.

Et netværkssted vises som en almindelig mappe, men den viser indhold, der ligger på netværket - i dette tilfælde din mappe på webhotellet på internettet. Det er i hvert fald meningen med netværksmappen. Men du kan måske være kommet til at oprette en almindelig mappe som en netværksmappe, derfor er jeg lidt forbeholden for, hvad du bør slette.

Svar lige først på disse spørgsmål:

Hvad er adressen på din hjemmeside?
Hvad er forskellen på den gamle hjemmeside og den nye? Prøv at beskrive mindst en tydelig forskel, så jeg kan vide, hvilken side som er den nye og hvilken som er den gamle, når jeg ser dem.
Ved du hvad den nye side i KompoZer hedder? Hedder den index.htm eller index.html? Og ved du, hvad den gamle fra Frontpage hedder?

Hej igen,
Måtte holde lidt pause igår - men har nu været inde og lure påny. Jeg har IKKE fjernet noget overhovedet. Men jeg har checket de forskellige sider på Frontpage, da der både er htm- og htlm-filer på den. Som sagt forsøgte jeg at indsætte Doctype HTML på disse sider i håb om, siden så kunne ses på Firefox. Imidlertid ser det ud til, at på både Index.htm og Index.htlm kun er påført <DOCTYPE html> - resten af linien mangler. På de andre sider er hele linien påført: <DOCTYPE html PUBLIC ..... sluttende med strict.dtd.

I Kompozer er hele linien med på alle siderne - og dermed valideret korrekt. Jeg har aldrig valideret Frontpage udgaven.

Min webadresse er: http://www.arbejdsophold.dk. Jeg mener ikke, der er 2 sider på nettet - kun Frontpage-udgaven.

Udover nogle tekstændringer er der ikke anden forskel på Frontpage og Kompozer end baggrundsfarven. Frontpage udgaven er beige - og Kompozer udgaven er grøn.

Er lidt usikker mht. netværksplaceringen. Der er nemlig ikke en netværksplacering for Frontpage, men det kan skyldes, at jeg fik hele min gamle harddisk overført, da jeg skiftede computer ud for et års tid siden. Der er dog 1 netværksplacering foruden den mappegenvej jeg har kaldt http://www.arbejdsophold.dk - det er en MSN mappegenvej, som kun indeholder spil og anden underholdning, jeg dårligt kender til. Det er måske rigtigt, det er en mappe på computeren, men jeg kan ikke finde den blandt dokumenterne med navnet http://www.arbejdsophold.dk.

Du spurgte også om navnet på hhv. Frontpage og Kompozer - og de hedder begge to Index.html (og Frontpage har så også Index.htm i oversigten). Og det er jo Index-filen, der trækker alle siderne med.

Den store forskel på Frontpage og Kompozer er vel, at Frontpage først og fremmest har alle buttons og billeder listet op udover websiderne. I kompozer er det jo stilarket, der styrer det hele, og man ser ingen billeder på siderne (det er nu en stor lettelse). Men på Frontpage er det også muligt at gå til fjernwebstedet, hvor man kan udgive lokal til fjern - fjern til lokal samt synkroniserer de rettelser, man laver. Da jeg havde lavet frontpage udgaven, fik jeg en IT-mand til at råde mig mht. netplaceringen. Mit domæne er registreret hos DK-hosting (koster kun 57,50 årligt) - og min ftp-server er Network IT, som er gratis - han sørger for at videresende den mail, jeg får på websiden til min private mailadresse.

Håber, jeg har dækket alt nu.
Mvh, Lisbeth

PS: jeg husker svagt et sted i din bog, hvor du omtaler en 'bjælke', som er en dødsynd. Når jeg åbner den ene side (af 5) i Internet Explorer kommer der en hvid bjælke - som dog forsvinder med det samme. Hvordan kommer jeg af med den? Der fremkommer ikke en bjælke, når jeg åbner i Firefox.
Lisbeth

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs apr 26, 2011 21:54

Lisbeth skrev:Som sagt forsøgte jeg at indsætte Doctype HTML på disse sider i håb om, siden så kunne ses på Firefox. Imidlertid ser det ud til, at på både Index.htm og Index.htlm kun er påført <DOCTYPE html> - resten af linien mangler. På de andre sider er hele linien påført: <DOCTYPE html PUBLIC ..... sluttende med strict.dtd.

Jeg tror, du roder gevaldigt rundt i begreberne, og hvad du skal gøre. Du skal ikke prøve at redigere i de gamle Frontpage-filer, hvis du har lavet nye udgaver med KompoZer. I så fald skal du bare have fundet ud af at få udskiftet de gamle filer på webhotellet med de nye filer.

Og der er ikke noget der hedder en netværksplacering for Frontpage eller KompoZer. Netværksplaceringen er en mappe på en anden computer end din egen. Den har intet med hverken Frontpage eller KompoZer at gøre, det er bare en mappe.

Ved du, hvordan man bruger et FTP-program til at overføre filer?

Den bjælke, jeg har omtalt er sikkert en vandret rullebjælke. Sådan en får jeg i øjeblikket på din hjemmeside, når jeg ser siden i Firefox.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Lisbeth Schrøder » ons apr 27, 2011 19:24

Kim Ludvigsen skrev:
Lisbeth skrev:Som sagt forsøgte jeg at indsætte Doctype HTML på disse sider i håb om, siden så kunne ses på Firefox. Imidlertid ser det ud til, at på både Index.htm og Index.htlm kun er påført <DOCTYPE html> - resten af linien mangler. På de andre sider er hele linien påført: <DOCTYPE html PUBLIC ..... sluttende med strict.dtd.

Jeg tror, du roder gevaldigt rundt i begreberne, og hvad du skal gøre. Du skal ikke prøve at redigere i de gamle Frontpage-filer, hvis du har lavet nye udgaver med KompoZer. I så fald skal du bare have fundet ud af at få udskiftet de gamle filer på webhotellet med de nye filer.

Og der er ikke noget der hedder en netværksplacering for Frontpage eller KompoZer. Netværksplaceringen er en mappe på en anden computer end din egen. Den har intet med hverken Frontpage eller KompoZer at gøre, det er bare en mappe.

Ved du, hvordan man bruger et FTP-program til at overføre filer?

Den bjælke, jeg har omtalt er sikkert en vandret rullebjælke. Sådan en får jeg i øjeblikket på din hjemmeside, når jeg ser siden i Firefox.

Hej igen,
Vil ile med at sige, at siden er nu kommet op på Internet Explorer - med stor hjælp fra min server. Fakta var, at det ikke var så nemt, omend jeg mener, jeg korrekt brugte FTP-programmet til at overføre filer. Man kunne ikke overføre Indeks.html for sig selv - og jeg har ikke en såkaldt samlet mappe for alle siderne (måske det er forkert!??) - vi måtte overføre hver enkelt side hver for sig - ialt 5 sider, og indbyrdes fungerer de fint. DESVÆRRE er siden så stadig HELT forkert på Firefox, selvom jeg har testet den dér indtil flere gange. Og da en ændring på Firefax var den egentlige årsag til ændringen, er det lidt ærgerligt. Men den fungerer på Internet Explorer 8 - tør slet ikke prøve den på 9'eren, når den stadig ikke fungerer på Firefox. Firefox viser stadig den gamle Frontpage version, når jeg søger http://www.arbejdsophold.dk. Er ked af alt dette, men må ærligt sige, jeg fatter det ikke - det gjorde 'min server' heller ikke.

Mvh, Lisbeth
Lisbeth Schrøder

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons apr 27, 2011 19:49

Du har fået gjort det rigtigt denne gang!

Åbn siden i Firefox, tryk på tasterne Ctrl + F5. Det vil gennemtvinge en genopfriskning af siden. Problemet er, at du får vist en kopi af den gamle side fra Firefox' hukommelse.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Lisbeth Schrøder » tors apr 28, 2011 3:43

Kim Ludvigsen skrev:Du har fået gjort det rigtigt denne gang!

Åbn siden i Firefox, tryk på tasterne Ctrl + F5. Det vil gennemtvinge en genopfriskning af siden. Problemet er, at du får vist en kopi af den gamle side fra Firefox' hukommelse.

Desværre er det ikke rigtigt. Den genopfrisker teksten, men opsætningen er helt forkert - og baggrunden er ikke grøn men gul. Den er korrekt på Internet Explorer.
Mvh, Lisbeth
Lisbeth Schrøder

Indlægaf Klattrup » tors apr 28, 2011 4:47

ie.png

syntes det ser ens ud i IE og Firefox, billedet viser hvordan det ser ud i IE9
Brugeravatar
Klattrup

Geografisk sted: Rudkøbing

Indlægaf Lisbeth » tors apr 28, 2011 16:28

Klattrup skrev:
ie.png

syntes det ser ens ud i IE og Firefox, billedet viser hvordan det ser ud i IE9

Så er de begge forkerte. Jeg har ikke uploaded IE9 endnu, fordi den ødelagde min oprindelige Frontpage version. Det billede, du har kopieret er den side med VIS ALLE TAGS, som er på KompoZeren - ikke det egentlige website. Jeg har forsøgt at lave et kopi af mit index.html - men det kom ikke ud med det baggrundsbillede, jeg har. Jeg har gjort noget helt forkert m.h.t. baggrundsfarven, fordi den automatisk kom ind på Kompozerens NORMAL side - hvergang, jeg åbner for en ny side, er det med det rigtige baggrundsbillede. Baggrundsbilledet er imidlertid IKKE noteret som baggrund, når jeg åbner for SIDENS FARVER OG BAGGRUND. Men den figurerer korrekt i Kildekoden. Det forstår jeg slet ikke!

Det er lidt svært at forklare dette - men det er tydeligt, at det Firefox og IE9 får op, er TAGS-siden. Links fremstår ikke som knapper osv. Jeg må indrømme, jeg har svært ved at greje dette, men vil gå tilbage til min server, som forhåbentlig kan forklare, hvad det er der er sket. Som sagt - alle 5 sider figurere helt korrekt på IE8.
Mvh, Lisbeth
Lisbeth

Indlægaf Klattrup » tors apr 28, 2011 17:50

Jeg har lige kigget lidt i kildekoden som ser sådan her ud

Kode: Vælg alt
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<html lang="da"><head>
<meta content="text/html; charset=ISO-8859-1" http-equiv="content-type"><title>Arbejdsophold i England og Spanien</title>

<meta content="Lisbeth Schrøder" name="author">
<link rel="stylesheet" href="Stilark.web" type="text/css"><meta content="Arbejde i England og Spanien med forudgående sprogundervisning" name="description"></head>
<body style="color: rgb(0, 0, 0); background-color: rgb(237, 218, 144); background-image: url(file:///C:/Users/Lisbeth/Desktop/baggrund/Texture_green_015.jpg); direction: ltr;">

den nederste linje " background-image: url(file:///C:/Users/Lisbeth/Desktop/baggrund/Texture_green_015.jpg) " refererer til noget lokalt på din computer med mindre jeg tager meget fejl
Brugeravatar
Klattrup

Geografisk sted: Rudkøbing

Næste

Tilbage til Hjælp til alt