Skærm

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Skærm

Indlægaf Kirsten » lør nov 11, 2006 10:41

Vi har lige udskiftet vores gamle skærm med en ny fladskærm - og har problemer med at få teksten til at stå ordentlig. Den er "ulden" eller pixeleret. Billeder som ligger på harddisken i forvejen står udmærket, men jeg har problemer med nye billeder som jeg lægger ind - de ser også pixelerede ud.

Hvad kan vi gøre ??
Kirsten
Kirsten
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: lør nov 11, 2006 10:30

Re: Skærm

Indlægaf meretejo » lør nov 11, 2006 12:26

Kirsten skrev:Vi har lige udskiftet vores gamle skærm med en ny fladskærm - og har problemer med at få teksten til at stå ordentlig. Den er "ulden" eller pixeleret. Billeder som ligger på harddisken i forvejen står udmærket, men jeg har problemer med nye billeder som jeg lægger ind - de ser også pixelerede ud.

Hvad kan vi gøre ??


Er du sikker på, du har den korrekte størrelse på din skærm?

Prøv at højreklikke på din skærm og vælg "skærmtilstande". Så får du en lille menu, som du skal lade markøren glide ned over. Så kan du der vælge evt. at ændre størrelsen til en anden, end den du har. Du kan jo prøve med forskellige størrelser og se om det ændrer noget.

mvh
meretejo :)
meretejo
meretejo
 
Indlæg: 86
Tilmeldt: tirs nov 07, 2006 13:24

Re: Skærm

Indlægaf meretejo » lør nov 11, 2006 12:57

meretejo skrev:
Kirsten skrev:Vi har lige udskiftet vores gamle skærm med en ny fladskærm - og har problemer med at få teksten til at stå ordentlig. Den er "ulden" eller pixeleret. Billeder som ligger på harddisken i forvejen står udmærket, men jeg har problemer med nye billeder som jeg lægger ind - de ser også pixelerede ud.

Hvad kan vi gøre ??


Er du sikker på, du har den korrekte størrelse på din skærm?

Prøv at højreklikke på din skærm og vælg "skærmtilstande". Så får du en lille menu, som du skal lade markøren glide ned over. Så kan du der vælge evt. at ændre størrelsen til en anden, end den du har. Du kan jo prøve med forskellige størrelser og se om det ændrer noget.

mvh
meretejo :)


Du kan evt. også igen højre klikke på skærmen og så se i grafikindstillinger og grafikegenskaber , om der er noget du kan rette til der.
mvh
meretejo
meretejo
meretejo
 
Indlæg: 86
Tilmeldt: tirs nov 07, 2006 13:24

Re: Skærm

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør nov 11, 2006 13:03

Som meretejo skriver, kan det være opløsningen, der driller. Fladskærme er ofte optimeret til en bestemt opløsning, og bruger man en anden, risikerer man, at tingene fremstår slørede. Løsningen her er at skifte opløsning - det er dog ikke sikkert, du har den menu, som meretejo nævner, den afhænger af ens skærmkort. Hvis du ikke har den, så højreklik på skærmen, og vælg Egenskaber. Klik på fanebladet Indstillinger, og brug skydeknappen til at skife til en anden opløsning. Tjek evt. skærmens manual for den optimale opløsning.

En anden mulig årsag til slørigen kan være ClearType. Det er en teknologi, der er beregnet til at gøre tekst pænere på en fladskærm, men hvis Clear Type er indstillet forkert, kan resultatet være en mere utydelig tekst. Du kan optimere Clear Type her:
http://www.microsoft.com/typography/cle ... Step1.aspx

Nogle bryder sig slet ikke om Clear Type, og synes det altid virker slørende, hvis det er tilfældet for dig, kan du slå den helt fra:
Højreklik på skrivebordet, og vælg Egenskaber. Klik på fanebladet Udseende, klik på knappen Effekter, sæt flueben ud for Brug følgende metode... og vælg Standard i rullemenuen nedenunder.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49


Tilbage til Hjælp til alt

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 27 gæster

cron