Trojansk hest

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Trojansk hest

Indlægaf Jan » søn nov 19, 2006 10:15

Jeg har heldigvis fulgt mange af rådene her fra Hjørnet. Et af dem var at installere AVG (antivirus) i dag fandt den en Trojansk hest, som den angivelig slettede. I den forbindelse har jeg et par spørgsmål:

1. Skal jeg nu foretage mig yderligere, eller bare regne med at alt er ok?

2. Hvordan kan jeg have pådraget mig denne. Jeg har ikke hverken åbnet mail eller installeret noget det sidste døgn. Egentlig troede jeg kun man kunne får den slags ved at åbne vedhæftede filer.
Jan
 

Re: Trojansk hest

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn nov 19, 2006 11:21

Jan skrev:1. Skal jeg nu foretage mig yderligere, eller bare regne med at alt er ok?


Reelt set kan man aldrig regne med, at noget er ok, hvis man først har haft snavs inde på computeren. En sikkerhedsnørd ville sandsynligvis straks formatere harddisken, geninstallere Windows og genindslæse alle data fra den seneste backup.

Men det er heldigvis sjældendt nødvendigt at gå så drastisk til værks. Det er jo slet ikke sikkert, snavset har været aktiveret, eller at det er direkte skadeligt. Jeg ville være ekstra opmærksom på, om alt virker, som det skal i de nærmeste dage. Du skal selvfølgelig sikre dig, AVG ikke finder mere snavs, og det kunne være en god ide at få scannet computeren med en online scanner som Kapersky: http://www.kaspersky.com/virusscanner
Scanningen skal foretages via Internet Explorer, da den benytter ActiveX.

Jan skrev:2. Hvordan kan jeg have pådraget mig denne. Jeg har ikke hverken åbnet mail eller installeret noget det sidste døgn. Egentlig troede jeg kun man kunne får den slags ved at åbne vedhæftede filer.


Man kan også få snavs ind, når man selv henter og installerer programmer. Trojanske heste gemmer sig netop ofte i andre programmer. Og AVG kan vist også opdage dem, selvom man endnu ikke har installeret det program, de kom med.

Hvis AVG har fortalt dig, hvor den har fundet den trojanske hest, kan det måske være en ledetråd til, hvordan du har fået den ind.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Indlægaf Jan » søn nov 19, 2006 11:50

Mange tak for svaret. Ja AGV skrev, hvor på computeren den fandt krikken. pc\lokale indstillinger\Temporary internet files\contentIE5\F7DL30QB\virtualdub-1.6.10[1]\dub.exe
Men det har jeg intet begreb om hvad betyder.
Jan
 

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn nov 19, 2006 12:17

Jan skrev:Mange tak for svaret. Ja AGV skrev, hvor på computeren den fandt krikken. pc\lokale indstillinger\Temporary internet files\contentIE5\F7DL30QB\virtualdub-1.6.10[1]\dub.exe
Men det har jeg intet begreb om hvad betyder.


Så vidt jeg kan regne ud, så er filen er hentet via en hjemmeside, som du har besøgt med Internet Explorer. Hvis du ikke bevidst har hentet filen, kan du overveje at skifte til Firefox, så får du ikke hentet programfiler, du ikke selv beder om.

VirtualDub er et program til at redigere videofilm, men de steder, jeg lige har tjekket, leveres det i en zip-fil og ikke som en exe-fil. Og udpakket hedder selve programfilen normalt virdualdub.exe og ikke dub.exe. Så enten kan de have skiftet filnavn, eller det kan være nogen som forsøger at ligne VirtualDub. Har du hentet eller været inde og se på programmer til videoredigering?

Det skal lige nævnes, at antivirusprogrammer kan tage fejl. Jeg tror ikke, det er tilfældet her, men det kan du måske bedre bedømme ud fra, om du selv har hentet VirtualDub, og i så fald hvorfra.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Indlægaf Jan » søn nov 19, 2006 12:31

Ja jeg har både været inde og kigge på programmer til at redigere med, og har også downloaded nogle enkelte. Men jeg har absolut ikke været i nærheden af VirtualDub, og i øvrigt er det omkring en måned siden jeg kiggede i den retning. Så hvis jeg har pådraget mig noget derfra, har det lagt i dvale. Og samtidig gemt sig for AVG for den scanner daglig.
Jan
 

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn nov 19, 2006 12:35

Jan skrev:Ja jeg har både været inde og kigge på programmer til at redigere med, og har også downloaded nogle enkelte. Men jeg har absolut ikke været i nærheden af VirtualDub, og i øvrigt er det omkring en måned siden jeg kiggede i den retning.


Ok, så kan vi nok konkludere, at det har været et slemt program, der har forsøgt at udgive sig for at være VirtualDub.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49


Tilbage til Hjælp til alt

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster

cron