Klokken på to styresystemer

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Klokken på to styresystemer

Indlægaf Jan Krag » ons maj 16, 2007 16:45

Jeg bruger mest Linux på min computer, men har en gammel windows i dual-boot.
Jeg prøvede så at starte windows op, og opdagede at klokken ikke passede, den var 2 ½ time bagefter, hvordan kan det lade sig gøre ?
Er klokken ikke bestemt i Bios, eller et andet sted på bundkortet ?
Klokken passer altså i Linux, og så troede jeg at den også ville passe i windows.
Venlig Hilsen Jan
Jan Krag
 
Indlæg: 508
Tilmeldt: søn jun 11, 2006 21:29

Re: Klokken på to styresystemer

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons maj 16, 2007 16:50

Den burde være det samme i begge styresystemer. Der er dog en ting, der kan snyde: sommertid. Første gang du booter i Windows efter skift til sommertid, vil tiden blive ændret, også selvom tiden måske allerede er ændret i Linux. Men med 2½ times forskel lyder det ikke som om, det er der årsagen til dit problem ligger.

Passer tiden, når du atter booter op i Linux?
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7155
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Indlægaf Jan Krag » ons maj 16, 2007 17:06

Tak for svaret, ja jeg startede Linux op med det samme, og tiden passede, derefter gik jeg tilbage til Windows, som stadig var 2 ½ time bagud.
Jeg stillede så klokken i Windows, så den også passede, derefter startede jeg Linux op igen, hvor klokken stadig passede.
Jeg troede, at systemet - computeren havde et fælles ur.
Venlig Hilsen Jan
Jan Krag
 
Indlæg: 508
Tilmeldt: søn jun 11, 2006 21:29

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons maj 16, 2007 17:16

Jan Krag skrev:Jeg troede, at systemet - computeren havde et fælles ur.


Det har det også. Jeg tør ikke sige, hvad der sker, men det må næsten være et eller andet program, der ligger og driller ved at ændre tiden. Jeg er aldrig stødt på et lignende problem.

Jeg har selv kørt med dual-boot i mange år, og det nærmeste jeg er kommet dit problem er den nævnte ændring i forbindelse med sommertid.

Hvis problemet opstår igen, kan du evt. prøve at boote ind i BIOS'en og tjekke tiden der.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7155
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Indlægaf Jan Krag » ons maj 16, 2007 17:42

Tak for svarene, nu er jeg på Windows, og alle 3 ure passer, Bios - Windows - Linux.
Jeg synes stadig, at det er mærkeligt, at de ikke følges ad.
Venlig Hilsen Jan
Jan Krag
 
Indlæg: 508
Tilmeldt: søn jun 11, 2006 21:29


Tilbage til Hjælp til alt

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster

cron