Thunderbird - mærkelige problemer

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Re: Thunderbird - mærkelige problemer

Indlægaf Stegemüller » søn feb 16, 2014 23:18

Hej Kim

De sendte mails bevares overhovedet ikke, kun en gang imellem. Jeg kan ikke finde et system i hvilke der gemmes og hvilke, der ikke gemmes. Hver gang fortæller programmet (man kan lige nå at se det) at den udgående mails gemmes i en mappe, men når jeg så tjekker mappen er mailen der ikke.

Kan du komme med flere gode råd, for jeg savner virkelig de mails, da jeg er jobsøgende og har behov for at kunne dokumentere, at jeg sender ansøgninger mv.

Vil det evt. hjælpe at tage en backup, slette Thunderbird og installere forfra og indlæse backuppen på ny?
Venlig hilsen

Hanne B. Stegemüller
Website her: https://stegemueller.dk
Facebook her: https://www.facebook.com/stegemueller
Brugeravatar
Stegemüller
 
Indlæg: 524
Tilmeldt: man aug 14, 2006 21:22
Geografisk sted: København

Re: Thunderbird - mærkelige problemer

Indlægaf Kim Ludvigsen » man feb 17, 2014 5:00

En geninstallation vil ikke gøre nogen forskel, fordi den ikke berører dine data. Prøv som tidligere foreslået at bruge søgefunktionen til at finde en af de forsvundne mails.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Thunderbird - mærkelige problemer

Indlægaf Stegemüller » man feb 17, 2014 17:35

Hej Kim

Nu har jeg så prøvet at søge på en afsendt mail. Jeg tog med vilje en, hvor teksten ikke findes i andre mails nemlig "internetaktivitet", og computeren fandt kun en mail, og det var den indgående, som jeg svarede på.
Venlig hilsen

Hanne B. Stegemüller
Website her: https://stegemueller.dk
Facebook her: https://www.facebook.com/stegemueller
Brugeravatar
Stegemüller
 
Indlæg: 524
Tilmeldt: man aug 14, 2006 21:22
Geografisk sted: København

Re: Thunderbird - mærkelige problemer

Indlægaf Kim Ludvigsen » man feb 17, 2014 17:57

Det lyder ikke godt. Thunderbird har et vindue, hvor du kan se, hvad der sker i programmet. Her vil der stå, hvad der sker, når du sender en mail. Men det er ikke sikkert, du kan nå at se, hvad der står, hos mig går det i hvert fald meget hurtigt. Klik på Værktøjer => Aktivitet for at få åbnet vinduet. Vinduet viser kun ny aktivitet, så prøv at sende en testmail.

Jørgen, læser du med? Har du ideer?
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Thunderbird - mærkelige problemer

Indlægaf Stegemüller » man feb 17, 2014 18:11

Hej igen Kim

Allerførst: Tak fordi du hjælper mig!

Så vidt jeg kan nå at se - for det går hurtigt - melder programmet, at det placerer mailen i Indbakken, hvis det er den, jeg svarer fra.

Jeg har ikke en knap/menu, der hedder Værktøjer eller en, der hedder aktivitet. Jeg bruger version 24.3.0
Venlig hilsen

Hanne B. Stegemüller
Website her: https://stegemueller.dk
Facebook her: https://www.facebook.com/stegemueller
Brugeravatar
Stegemüller
 
Indlæg: 524
Tilmeldt: man aug 14, 2006 21:22
Geografisk sted: København

Re: Thunderbird - mærkelige problemer

Indlægaf Stegemüller » man feb 17, 2014 18:15

Hej igen

Jeg kiggede lige menuerne igennem igen for at være sikker på at jeg ikke havde overset noget. Jeg fandt noget, der hedder mappeegeneskaber, og her står fx "Placering: imap://post%[email protected] ... r.dk/INBOX"

Kan det have nogen betydning?
Venlig hilsen

Hanne B. Stegemüller
Website her: https://stegemueller.dk
Facebook her: https://www.facebook.com/stegemueller
Brugeravatar
Stegemüller
 
Indlæg: 524
Tilmeldt: man aug 14, 2006 21:22
Geografisk sted: København

Re: Thunderbird - mærkelige problemer

Indlægaf Jørgen Rasmussen » man feb 17, 2014 20:46

Klik på Værktøjer => Aktivitet for at få åbnet vinduet. Vinduet viser kun ny aktivitet, så prøv at sende en testmail.

Jørgen, læser du med? Har du ideer?

Det er menuen Funktioner -> Aktivitet. Man kan desværre ikke se alle aktiviteter i det vindue.
Mvh Jørgen
Jørgen Rasmussen
 
Indlæg: 464
Tilmeldt: lør jul 26, 2008 12:03

Re: Thunderbird - mærkelige problemer

Indlægaf Stegemüller » man feb 17, 2014 21:01

Hej

Det ser ud som vedlagte. Lige inden jeg tog dette screenshot sendte jeg mig selv en test-mail, og den vises ikke, så vidt jeg da kan se.
Vedhæftede filer
2014-02-17_20-58-53.jpg
Venlig hilsen

Hanne B. Stegemüller
Website her: https://stegemueller.dk
Facebook her: https://www.facebook.com/stegemueller
Brugeravatar
Stegemüller
 
Indlæg: 524
Tilmeldt: man aug 14, 2006 21:22
Geografisk sted: København

Re: Thunderbird - mærkelige problemer

Indlægaf Stegemüller » man feb 17, 2014 21:02

Jeg har også prøvet at rydde op og slette alle de gamle mails, jeg alligevel ikke behøvede at gemme i håb om, at det måske kan hjælpe.
Venlig hilsen

Hanne B. Stegemüller
Website her: https://stegemueller.dk
Facebook her: https://www.facebook.com/stegemueller
Brugeravatar
Stegemüller
 
Indlæg: 524
Tilmeldt: man aug 14, 2006 21:22
Geografisk sted: København

Re: Thunderbird - mærkelige problemer

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs feb 18, 2014 7:19

Hej Hanne

Jeg sidder med en engelsk Thunderbird, og i stedet for at tænke mig om, oversatte jeg menupunktet direkte til "Værktøj". Som Jørgen skrev, hedder det "Funktioner". Når mailen kopieres vises det meget kortvarigt i vinduet. Når mailen er kopieret, forsvinder teksten igen. Ligesom i statuslinjen, men mit håb var, at det ville være nemmere at nå at se, hvad der står i vinduet Aktivitet.

Det begynder at knibe med inspiration til mulige løsninger. Men prøv dette:
I stedet for at vælge "Mappen Sendt på ...", så markér "Andet" og vælg så mappen Sendt den vej. Tjek, om det virker ved at sende en mail. Hvis det ikke virker, så prøv at genstarte Thunderbird og tjek så med en ny mail igen.

Hvis det stadig ikke virker, så prøv at oprette en ny mappe som du fx kan kalde "Sendte mails", og prøv så at vælge den via "Andre". Tjek som ovenfor.

Prøv også at fjerne fluebenet ud for "Anbring svar i samme mappe ...", og tjek så, om kopien af en besvaret mail ryger i mappen Sendt (eller Sendte mails). Det er trods alt bedre, den ligger der, end at den slet ikke bliver gemt. Prøv også her med en genstart, hvis det ikke virker i første omgang.

Når/hvis det virker, kan du evt. prøve at sætte flueben igen ud for "Anbring svar i samme mappe ...". Også her kan du prøve med en genstart, hvis det ikke umiddelbart virker.

Normalt skulle det ikke være nødvendigt at genstarte Thunderbird, men dit tilfælde her er ikke normalt, så det er mere for at se, om det kan gøre nogen forskel.

Med hensyn til de mails, du allerede har besvaret, så er der desværre nok ikke meget håb om at finde dem igen, når en søgning ikke finder dem. De burde ikke bare kunne forsvinde, for hvis kopieringen ikke lykkes, burde du få en fejlmeddelelse. Men de er så åbenbart alligevel forsvundet i dit tilfælde.

Meld meget gerne tilbage med, hvad der lykkes eller ikke lykkes, så vi ved det, hvis andre skulle rende ind i samme problem.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Thunderbird - mærkelige problemer

Indlægaf Stegemüller » tirs feb 18, 2014 8:28

Hej igen Kim (og Jørgen)

Det begynder at knibe med inspiration til mulige løsninger. Men prøv dette:
I stedet for at vælge "Mappen Sendt på ...", så markér "Andet" og vælg så mappen Sendt den vej. Tjek, om det virker ved at sende en mail. Hvis det ikke virker, så prøv at genstarte Thunderbird og tjek så med en ny mail igen.

Denne har jeg allerede kørt med i et par dage, og det har desværre ingen effekt

Hvis det stadig ikke virker, så prøv at oprette en ny mappe som du fx kan kalde "Sendte mails", og prøv så at vælge den via "Andre". Tjek som ovenfor.

Det prøver jeg. Den første mail gik godt.

Prøv også at fjerne fluebenet ud for "Anbring svar i samme mappe ...", og tjek så, om kopien af en besvaret mail ryger i mappen Sendt (eller Sendte mails). Det er trods alt bedre, den ligger der, end at den slet ikke bliver gemt. Prøv også her med en genstart, hvis det ikke virker i første omgang.

Den første mail, hvor jeg besvarede en e-mail fra og til mig selv gik godt

Når/hvis det virker, kan du evt. prøve at sætte flueben igen ud for "Anbring svar i samme mappe ...". Også her kan du prøve med en genstart, hvis det ikke umiddelbart virker.

Den først e-mail gik godt efter at jeg atter har sat "Anbring svar i samme mappe ...". til.

Nu holder jeg lige øje med det i dag, og så skal jeg nok vende tilbage med svar om hvorvidt det stadig går godt.
Venlig hilsen

Hanne B. Stegemüller
Website her: https://stegemueller.dk
Facebook her: https://www.facebook.com/stegemueller
Brugeravatar
Stegemüller
 
Indlæg: 524
Tilmeldt: man aug 14, 2006 21:22
Geografisk sted: København

Re: Thunderbird - mærkelige problemer

Indlægaf Stegemüller » ons mar 05, 2014 1:35

Hej Kim

Som følge af problemerne med Thunderbird er jeg desværre nødt til at skifte til Outlook.

Jeg har fået eksporteret alle min mine mails og importeret dem igen. Det gik godt.

Nu er mit spørgsmål: Hvordan danner jeg en CSV-fil med kontaktpersoner så jeg kan eksportere dem? Jeg kan ikke finde en eksportmetode i Thunderbird Eller der en bedre metode end vejen via CSV?
Venlig hilsen

Hanne B. Stegemüller
Website her: https://stegemueller.dk
Facebook her: https://www.facebook.com/stegemueller
Brugeravatar
Stegemüller
 
Indlæg: 524
Tilmeldt: man aug 14, 2006 21:22
Geografisk sted: København

Re: Thunderbird - mærkelige problemer

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons mar 05, 2014 5:00

Trist at høre, at problemerne blev ved med at forfølge dig. Det kunne have været rart at vide, hvorfor din Thunderbird opfører sig så underligt, men det finder vi jo så nok aldrig ud af.

Du kan eksportere dine kontakter i forskellige formater:
Åbn adressebogen (Ctrl+Skift+B)
Klik på menuen Funktioner (i adressebogen)
Vælg Eksporter
Du kan vælge mellem tre formater i rullemenuen nederst: kommasepareret, tabulatorsepareret og LDIF.

Jeg ved ikke, hvad Outlook understøtter, omend kommasepareret bør være understøttet. Felterne kan være placeret forskelligt, så måske du skal omkring et regneark for at få flyttet rundt på dem.

En alternativ mulighed er udvidelsen MoreFunctionsForAddressBook, der gør det muligt at eksportere i formaterne mab, vCard og VCF. Hvis Outlook kan importere fra disse, kan du muligvis slippe for problemet med at skulle flytte rundt på felterne.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Thunderbird - mærkelige problemer

Indlægaf Stegemüller » ons mar 05, 2014 12:29

Hej Kim

Mange tak for dit svar.

Jeg vil naturligvis helst blive på Thunderbird, som jeg har brugt i mange år efterhånden, og som passer godt til mit behov for at styre min kommunikation.

Har du evt. nogle yderligere forslag til, hvad vi kan gøre for at komme problemerne til livs? Kunne det evt. hjælpe at rette henvendelse til udviklerteamet?
Venlig hilsen

Hanne B. Stegemüller
Website her: https://stegemueller.dk
Facebook her: https://www.facebook.com/stegemueller
Brugeravatar
Stegemüller
 
Indlæg: 524
Tilmeldt: man aug 14, 2006 21:22
Geografisk sted: København

Re: Thunderbird - mærkelige problemer

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors mar 06, 2014 17:50

En henvendelse til udviklerne vil kræve, at vi har mere styr på problemet, så det er desværre ikke så aktuelt.

Spørgsmålet er, hvor meget tid du vil bruge for at prøve at komme problemet til livs. Det er muligt at starte helt forfra, og så kopiere de gamle mails over i en ny profil. Hvor mange mapper har du i din Thunderbird? Jo flere mapper, jo mere besværligt vil det være.

Reelt set er brugen af mapper lidt forældet. I stedet for at bruge forskellige mapper, så kan du arbejde med mærkater - det er faktisk en meget bedre metode, fordi du kan bruge flere mærkater på de enkelte mails. I stedet for at placere mailene i forskellige mapper, så giver man dem mærkater, og arkiverer dem så. Søgefunktionen gør det nemt at finde dem, og man kan desuden lave virtuelle mapper ud fra mærkaterne, hvor den enkelte mail så kan ligge i flere forskellige mapper, alt efter hvilke mærkater den har.

Brugen af mærkater har reelt ikke noget med dit problem at gøre, det er blot en ny måde at arbejde på. Det kan dog måske være med til at forhindre problemet, fordi du bare kan lade Thunderbird kopiere mailene til standardmappen i stedet for andre mapper. Jeg har skrevet lidt om brugen af mærkater og virtuelle mapper her:
http://kimludvigsen.dk/programmer-inter ... #maerkater

En anden mulighed - som også kan bruges sammen med mærkater: Kan du benytte IMAP (webmail) hos din mailudbyder? Det giver endnu flere muligheder - både med hensyn til at starte forfra og i den daglige brug.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

ForegåendeNæste

Tilbage til Hjælp til alt

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 23 gæster

cron