hvilke programmer kan fjernes fra ny pc?

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

hvilke programmer kan fjernes fra ny pc?

Indlægaf KrisCph » tirs jun 23, 2015 10:25

Hej. Jeg har lige købt ny PC med Windows 8.1.
Som mange anbefaler, vil jeg gerne fjerne overflødige programmer.
Men de fleste navne kender jeg ikke. Der er bla. en masse Acerting som nok kan fjernes. Men hvordan kan jeg være sikker?
Ting som Potify og Google toolbar kender jeg og fjerner.
Dette er første nye PC i mange år. Apps er ukendt for mig. Der er rigtig mange på Pc'en. Belaster de mange apps pc'ens ydeevne? Kan jeg bare gå i gang med at fjerne dem?
Undskyld, disse emner har sikkert været belyst før, men det er lidt svært at finde de rette søgeord.
På forhånd tak for hjælp.

Mozilla/5.0 (Windows NT 6.3; WOW64; rv:38.0) Gecko/20100101 Firefox/38.0
KrisCph
 
Indlæg: 61
Tilmeldt: fre apr 04, 2008 14:45
Geografisk sted: København

Re: hvilke programmer kan fjernes fra ny pc?

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs jun 23, 2015 11:05

Jeg kender ikke så meget til Windows 8.1, så jeg svarer mere generelt.

Normalt kan du fjerne alle programmer, som ikke er en del af Windows. Det vil sige alle dem, du kan finde i funktionen til at fjerne programmer. De fleste programmer vil ikke påvirke computerens, udover at de fylder lidt på harddisken, men harddiskplads er ikke just en mangelvare i vore dage, så der er normalt ingen grund til at fjerne programmer af den grund.

Nogle programmer startes dog sammen med Windows - enten som et program eller som en tjeneste - og de ligger så og kører i baggrunden. De tager lidt af computerens processorkraft, men på en ny computer vil det som regel være så lidt, at man ikke mærker det. Det kan nok mærkes lidt mere på en bærbar end på en stationær computer. Overordnet vil jeg sige, at der ikke er nogen grund til at fjerne programmer, medmindre computeren føles langsom, eller hvis du er sikker på, at det er et program, du ikke vil bruge.

Hvis computeren er langsom, kan du undersøge, hvilke programmer og tjenester som startes sammen med Windows, og så slå dem fra, som du ikke vil bruge. Hvis du er i tvivl om et program/tjeneste, så lad det være, eller vær forberedt på, at det kan være nødvendigt at slå det til igen. Du kan bruge msconfig til at undgå at programmer og tjenester startes automatisk. Læs mere her:
http://windows.microsoft.com/da-dk/wind ... =windows-8
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7151
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: hvilke programmer kan fjernes fra ny pc?

Indlægaf KrisCph » tirs jun 23, 2015 11:46

Tak for hjælp Kim.
KrisCph
 
Indlæg: 61
Tilmeldt: fre apr 04, 2008 14:45
Geografisk sted: København


Tilbage til Hjælp til alt

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 75 gæster