Windows 10 CD og DVD

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Windows 10 CD og DVD

Indlægaf Kaj Rasmussen » ons feb 03, 2016 14:31

Jeg har opgraderet fra Windows 7 til Windows 10 på en af min computere.
Jeg skulle installere en driver til noget nyt hardware, men opdager så, at det er fuldstændigt umuligt at få Windows 10 til at læse en optisk skive.

Jeg har søgt på problemet på internettet og kan se, at mange andre også har haft dette problem, men jeg kan ikke se, om nogen har fået løst problemet.

Det kan da ikke være rigtigt, Microsoft lader som om, at der aldrig har eksisteret optiske drev.

Hilsen Kaj

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; WOW64; rv:39.0) Gecko/20100101 Firefox/39.0
Kaj Rasmussen
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: ons feb 03, 2016 14:22

Re: Windows 10 CD og DVD

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons feb 03, 2016 15:17

Hej Kaj

Det lyder umiddelbart som om, Windows ikke har en driver til dit CD-/DVD-drev. Jeg kender ikke så meget til Windows 10, men i ældre versioner kunne man gå ind i enhedshåndtering og der se, om drevet havde en virkende driver. Der vil blive vist en gul advarselstrekant ud for enheden, hvis den ikke har en virkende driver.

Se billedet på denne side:
http://windows.microsoft.com/da-DK/wind ... ger-errors

Microsofts hjælpesider til Windows 10 stinker. Jeg har ikke kunnet finde noget om enhedshåndteringen i Windows 10, men jeg vil gætte, at det er nogenlunde det samme som i Windows 8 og 8.1, som du kan finde hjælp til her:
http://windows.microsoft.com/da-dk/wind ... ce-manager
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7151
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Windows 10 CD og DVD

Indlægaf Kaj Rasmussen » ons feb 03, 2016 15:40

Hej Kim

Jeg har kigget efter i Enhedshåndteringen, og den påstod, at alt var i orden.

Jeg forlod computeren et kort øjeblik og da jeg kom tilbage, var der blå fejlmeldingsskærm.
Den meldte, at der var problemer og foreslog at reparere de PC'en.

Det kan den så alligevel ikke finde ud af, for hver gang der bootes, er det bare det samme igen.

Jeg har bootet fra en PartedMagic skive og konstateret, at jeg kunne læse indholdet.
Der er nok ikke andre muligheder end at prøve at redde indholdet og ominstallere. Det er bare ærgerligt, for det er i den grad frustrerende at installere en Windows, og Windows 10 er ekstra frustrerende, for det er umuligt at følge med i, hvordan installationen skrider frem.

Jeg kan desværre ikke få min kone til at bruge Linux, det ville ellers være nemt bare at bruge en halv time på at installere Mint.

Kaj
Kaj Rasmussen
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: ons feb 03, 2016 14:22

Re: Windows 10 CD og DVD

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons feb 03, 2016 16:34

Surt! Forhåbentligt virker det efter en geninstallering.

Nu har jeg ikke prøvet at installere 8'eren og 10'eren, men jeg husker med gru de gange, jeg har skulle installere tidligere versioner. Hvis man ikke ved bedre, er det sikkert fint nok, men har man først prøvet at installere og opdatere Linux, så føles det dræbende langsomt og besværligt at gøre det samme med Windows med de uendelige omgange af hente, installere, genstarte, hente, installere gen...
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7151
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49


Tilbage til Hjælp til alt

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster