Videoformat der kan åbnes på en Mac

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Videoformat der kan åbnes på en Mac

Indlægaf Gæst » fre feb 12, 2016 13:47

Hej Ludvigs Hjørne

Jeg har lavet en række små videoklip som ligger på en hjemmeside. Klippene er eksporteret i Windows-formatet .wmv, og åbnes uden problemer på en Windows-computer, men man kan ikke umiddelbart
åbne dem på en mac-computer!
Jeg redigerer videoklippene i Adobe Premier som har en liste over diverse formater, som man kan
eksportere sin video i. Se nedenstående oversigt.
Jeg er klar over, at man på en Mac kan hente noget (ved ikke hvad det hedder :)) som gør det muligt at se videoer i .wmv, men kan man ikke allerede i formatvalget vælge et format, som også kan åbnes på en Mac uden at brugeren skal til at installere et eller andet?

Venlig hilsen
Kjeld_9
[img]http://hectors.dk/img/formater.jpg[/img]

Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64; rv:44.0) Gecko/20100101 Firefox/44.0
Gæst
 

Re: Videoformat der kan åbnes på en Mac

Indlægaf Gæst » fre feb 12, 2016 13:56

Hej Ludvigs Hjørne

Jeg har lavet en række små videoklip som ligger på en hjemmeside. Klippene er eksporteret i Windows-formatet .wmv, og åbnes uden problemer på en Windows-computer, men man kan ikke umiddelbart
åbne dem på en mac-computer!
Jeg redigerer videoklippene i Adobe Premier som har en liste over diverse formater, som man kan
eksportere sin video i. Se nedenstående oversigt.
Jeg er klar over, at man på en Mac kan hente noget (ved ikke hvad det hedder :)) som gør det muligt at se videoer i .wmv, men kan man ikke allerede i formatvalget vælge et format, som også kan åbnes på en Mac uden at brugeren skal til at installere et eller andet?

Venlig hilsen
Kjeld_9
Billede
Gæst
 

Re: Videoformat der kan åbnes på en Mac

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre feb 12, 2016 14:42

MP4 (MPEG4) er muligvis et bedre format, men det kan også give problemer. MP4 er reelt en container, hvor der kan bruges forskellige formater inde i containeren, og du risikerer, at nogle formater ikke virker på Mac eller Windows. Du kan lave en prøvefil og så se, om den virker. Husk også at afprøve den i Windows og evt. også på mobile enheder.

Ellers kan Mac-brugere hente tredjepartsprogrammer, der kan afspille WMV, læs denne artikel:
https://support.apple.com/da-dk/HT201290

Tilføjelse: Jeg havde i første omgang overset, at du også kan bruge formatet h.264. Prøv også med det.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Videoformat der kan åbnes på en Mac

Indlægaf Gæst » fre feb 12, 2016 16:08

Hej Kim

Tak for svar.
Jeg prøver dine forslag.
Men hvor ville det dog være rart, hvis Mac og Bill Gates kunne lave en fælles platform passende til alle computere.
Mvh
Kjeld
Gæst
 

Re: Videoformat der kan åbnes på en Mac

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre feb 12, 2016 16:59

Ja, det ville have været rart med lidt fælles fodslag, men det er nu ikke kun de to firmaers skyld. Det har også noget at gøre med patenter. Det er meget nemt at benytte et format, som virker alle steder: MPEG. Men MPEG er ikke pakket særligt godt, så videoklip vil fylde betydeligt mere end fx i MP4 eller h.264.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49


Tilbage til Hjælp til alt

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 24 gæster

cron