Spam i Win10 browser Edge

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Spam i Win10 browser Edge

Indlægaf Gæst » lør maj 07, 2016 14:18

Hej Ludvigs Hjørne

Jeg ved ikke, hvad det skyldes, men da jeg ville downloade "Bredbåndsmåleren" fra borger.dk´s hjemmeside gik der ged i min stationære pc.
Jeg har Win 10 med browseren "Edge"
I stedet for at åbne bredbåndsmåleren, så jeg kunne tjekke min download-hastighed, kom der et utal af forskellige hjemmesider op på skærmen med hver sin lyd, så det blev fuldstændig kaotisk. Jeg kunne ikke gøre andet end at slukke min pc.
Jeg har aldrig tidligere oplevet noget lignende, så jeg håber en eller andet på dette forum kan hjælpe mig ud af problemet.
Jeg har TDC´s sikkerhedspakke, så jeg prøvede også at scanne pcén her, men programmet meddelte, at der ikke var fundet nogen skadelige filer på pcén! Jeg prøvede selvfølgelig igen at åbne computeren, men det samme skrammel gentog sig.
Jeg har også en laptop med Win 10 og når jeg her skriver "bredbåndsmåleren" i adressefeltet øverst får jeg (som på den stationære pc) en side der hedder it-borger.dk og her er der ingen problemer med at åbne bredbåndsmåleren.
På forhånd tak for assistance.
Jette P.

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; WOW64; rv:45.0) Gecko/20100101 Firefox/45.0
Gæst

Re: Spam i Win10 browser Edge

Indlægaf Gæst » lør maj 07, 2016 14:58

I forlængelse af mit forrige indlæg: "Spam i Win10 browser Edge", prøvede jeg at åbne bredbåndsmåleren fra it-borger.dk i Firefox på min stationære pc, men her gik det også fuldstændig agurk!
Jeg fik igen et utal af forskellige hjemmesider, der blev ved med at komme i en lind strøm, og jeg kunne ikke slette dem fra skærmen. Jeg blev nødt til at slukke for computeren. Især gik en af siderne igen med en meddelelse om, at jeg var særlig udvalgt til at få et godt tilbud om at tjene en større formue osv. osv. Jeg klikkede
naturligvis ikke ja tak til tilbuddet. Samtidig kom der en meddelelse i adresse feltet i Firefox, at den havde blokeret flere hundrede popup-vinduer - der vistes en tæller, som bare blev ved med at tælle op. Jeg kan ikke forklare det bedre, så jeg håber min forklaring alligevel giver mening.

Venlig hilsen
Jette
Gæst

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør maj 07, 2016 15:17

Hej Jette

Får du også åbnet de mange sider, hvis du besøger andre hjemmesider end den med bredbåndsmåleren? Tjek gerne i både Edge og Firefox.

I så fald har du sikkert fået snavs på din computer! Prøv at skanne computeren med en eller flere af skannerne i afsnittet Online scanner til Windows på denne side:
http://kimludvigsen.dk/sammenligning/an ... /index.php
De fleste af dem kan bruges sammen med dit eksisterende sikkerhedsprogram.

Der findes for øvrigt en officiel bredbåndsmåler på Energistyrelsens hjemmeside: https://tjekditnet.dk/. Siden it-borger ejes af en privatperson/firma, som tjener penge ved at oplyse om bredbånd og ved at anbefale bestemte løsninger.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Gæst » lør maj 07, 2016 15:45

Hej Kim

Ja, jeg får det samme skrammel når jeg åbner andre sider, både i Edge og i Firefox.
Jeg kan give et eksempel fra Firefox: Jeg skriver DR i adressefeltet, så vælger jeg en af undersiderne "TV-programoversigten", og den vises uden problemer, men når jeg så klikker på DR´s hovedside (DR.dk) så går det galt igen. Der kommer en blank side frem, hvorpå der står (about blanc) og der kommer en meddelelse, hvor der står "Firefox svarer ikke."
I Edge prøvede jeg det samme, her kom der en speak på dansk med tilbud om at vinde 100.000 dollars og der kom en dialogboks med følgende besked:
"Dette websted angiver...
OPMÆRKSOMHED!
Du har tjent (1) Gratis spin for din chance for at vinde en præmie!
Klik på OK for at starte!"
....
Jeg har skrvet nøjagtigt, som der stod.
Jeg kunne ikke klikke mig væk fra siden, så jeg måtte igen slukke for pcén på proceslinjen:
Jeg er ved at gå ud af mit gode skind og aner ikke hvad der er sket, men det link du har sendt mig forstår jeg desværre ikke - jeg ved ganske enkelt ikke hvad jeg skal vælge, men jeg kan jo heller ikke komme til at downloade noget på min stationære pc fordi der kommer de der spam-sider frem hvis jeg prøver.

Venlig hilsen
Jette
Gæst

Indlægaf Gæst » lør maj 07, 2016 16:07

Hej igen

Jeg prøvede alligevel at skrive dit link (kimludvigsen.dk/sammenligning/antivirus/index.php) i adressefeltet, men her fik jeg en fuldstændig anden side frem end den jeg får, når jeg åbner dit link på min laptop! Det undrer mig, da begge maskiner kører Win 10.
Men, dag nu alligevel prøvede at downloade linket på den stationære (som jeg jo altså var helt anderledes) så kom der lidt efter en dialogboks med en tekst, derbegyndte med "Kære Kim Ludvigsen bruger...." og så skulle man også klikke her for et eller andet. Det turde jeg selvfølgelig ikke.

Mvh
Jette
Gæst

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør maj 07, 2016 16:14

Hej Jette

Afinstallering via et sikkerhedsprogram:
Genstart computeren.
Åbn Firefox i fejlsikret tilstand. Det gør du ved at holde tasten Skift nede, mens du starter programmet.
Gå ind på http://kimludvigsen.dk/sammenligning/an ... /index.php og rul ned til afsnittet Online scanner til Windows.
Klik på linket til en af skannerne, fx Bitdefender QuickScan, og følg vejledningen på skærmen. Finder den ikke noget, så prøv med en af de andre. Lad være med at vælge ESET, da det er den, TDC bruger, og den har du jo allerede skannet med.

Afinstallering manuelt
Du kan også prøve at fjerne skidtet manuelt. Det består sandsynligvis af to dele: Et moderprogram, du har installeret for nylig, og tilføjelser/udvidelser, der er installeret i dine browsere.
Programmet skal du fjerne via den almindelige funktion til at fjerne programmer i Windows. Gennemgå listen over programmer du har installeret for nylig.

Du kan finde en vejledning til at fjerne skidtet fra Firefox her: https://support.mozilla.org/da/kb/fjern ... a-websider - men du skal først afinstallere moderprogrammet, ellers vil det bare installere udvidelsen i Firefox igen.
Du skal herefter fjerne tilføjelsesprogrammet fra Edge og Internet Explorer. Hvis du ikke selv kan finde ud af det, efter du har fjernet det fra Firefox, så vend tilbage. Jeg bruger ikke de to programmer til daglig (har slet ikke Edge), så det vil tage længere tid at hjælpe med en vejledning til dem.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Gæst » lør maj 07, 2016 17:26

Hej igen

Du skriver bl.a. følgende: "Du kan finde en vejledning til at fjerne skidtet fra Firefox her: https://support.mozilla.org/da/kb/fjern ... a-websider - men du skal først afinstallere moderprogrammet, ellers vil det bare installere udvidelsen i Firefox igen."
Jeg er virkelig blank med edb, så skal jeg forstå det således, at jeg i kontrolpanelet skal fjerne installationen af min Mozilla Firefox (er det det, du kalder "moderprogrammet"?) - altså så Firefox forsvinder fra pcén ?
Jeg prøvede i øvrigt at nulstille Firefox fra deres hjemmeside, men alle de tidligere nævnte problemer bliver ved med at komme frem. Er det fordi jeg ikke afinstallerede Firefox? Ja - øh undskyld men hvis jeg sletter "moderprogrammet" - hvis det altså er Firefox browseren du mener, så er problemet vel løst. Og så kan jeg vel bare installere Firefox igen - er skidtet så fjernet?

Venlig hilsen
Jette
Gæst

Indlægaf Gæst » lør maj 07, 2016 17:31

Øh...
Jeg fik ikke nævnt det. Jeg har ikke installeret noget program siden nov. 2015 - og det var et der hedder "Disconnect Desktop" og der har ikke været problemer med det overhovedet, så det kan ikke være sådan noget der er skyld i skramlet.

Mvh
Jette
Gæst

Indlægaf Gæst » lør maj 07, 2016 17:42

Ja - panikken breder sig - så jeg fik heller ikke denne her med. Stress, stress.
Jeg ville prøve at downloade programmet Adwcleaner, som en bruger på forum (Regmos) for et par år siden anbefalede mig at installere på min daværende pc og det virkede rigtig godt.
Jeg kom i tanke om det, og ville så også installere det på min stationære problem-pc, men det kunne jeg heller ikke få lov til. Vil det være en ide at installere det på pc i den fejlsikrede tilstand?
Tak for din tålmodighed Kim, men jeg er s´gu ret fortvivlet over, at min kun halv år gamle pc måske er kaput på grund af alt det lort.

Mvh
Jette
Gæst

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør maj 07, 2016 18:19

Hej Jette

Træk vejret dybt, og tag det stille og roligt! Du har næsten 100 procent sikkert installeret noget siden november 2015. Ganske givet inden for de seneste dage - lige før problemet opstod.

Moderprogrammet er ikke Firefox. Moderprogrammet er det program, som du har fået installeret for nylig. Det er det program, som har sendt sine "børn" videre til Edge, Internet Explorer og Firefox, hvor børnene så laver ballade.

Lad os tage det hele ét skridt ad gangen:
1. Genstart computeren.
2. Start Firefox i fejlsikret tilstand ved at holde tasten Skift nede, mens du klikker for at starte Firefox. Du vil så få vist denne dialogboks:
Billede
3. Klik på knappen Start i fejlsikret tilstand. Hvis du ikke får vist dialogboksen, så har du ikke fået startet i fejlsikret tilstand, og du skal så starte forfra med trin 1.
4. Firefox startes nu uden tilføjelser, så hvis det er en slem tilføjelse (et uvornt barn), der laver ballade, så er barnet nu sat i skammekrogen, og Firefox burde virke helt normalt.
5. Meld tilbage, om Firefox nu virker.

Hvis Firefox nu virker, så har jeg ret i min formodning, og så er de næste skridt at finde og fjerne moderprogrammet og herefter børnene, men det vender vi tilbage til.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Gæst » lør maj 07, 2016 18:50

Hej igen

Jeg prøvede at starte Firefox i fejlsikret tilstand og fik også den dialogboks frem, som du viser.
Her klikkede jeg på at åbne i fejlsikret tilstand.
Så prøvede jeg igen at åbne DR.dk og det kunne jeg også, men i løbet af et kort øjeblik, kom der en blank side henover DR´s hjemnmeside, hvor der stod "about blank"
og lige efter dukkede der en dialogboks frem, hvor der stod om jeg ville fortsætte et "script". Jeg valgte at lukke den blanke side - og det kunne jeg så gøre denne gang, det kunne jeg ikke før- der måtte jeg jo lukke via proceslinjen. Da jeg havde lukket den blanke side, så "lå" DR´s hjemmeside stadig på skærmen, men nu kom der pludselig musik, som jeg dog kunne slukke via et højttaler-ikon i adressefeltet. Men det var jo ikke noget jeg havde bedt om at høre!
Og så bare dette: Jeg har ikke - og det er 100% - installeret noget program for nylig, men hele problemet opstod jo, da jeg ville downloade "Bredbåndsmåleren" fra it-borger.dk - og det er måske også et program - men da det hentes via siden "borger.dk" som er en offentlig hjemmeside, kunne jeg da ikke tro andet end, at det var fuldstændig sikkert at hente et program herfra!
Hvordan kommer jeg i øvrigt ud af Fejlsikret tilstand igen?
Jeg er godt nok glad for at du prøver at hjælpe mig ud af denne suppedas.

Venlig hilsen
Jette
Gæst

Indlægaf Gæst » lør maj 07, 2016 19:08

Jeg fik ikke oplyst, at den side som jeg fik tidligere, og som ville have en til at investere i et eller andet, hedder: google.com-members.club.dk.
Jeg ved ikke om det kan fortælle dig noget i dette her detektivarbejde.

Mvh
Jette
Gæst

Indlægaf Gæst » lør maj 07, 2016 20:01

Hej Kim

Jeg kan jo ikke vedhæfte skærmdump af de utallige dialogbokse, der popper op i forbindelse med mine spam-sider, men kan det lade sig gøre at sende dem til dig uden om dette forum som vedhæftede filer? Der er nemlig så meget tekst, at jeg ikke orker at skrive det af hver gang. Og så kunne det måske sige dig noget mere om, hvad der er i vejen med min pc.
Mvh
Jette
Gæst

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør maj 07, 2016 20:02

Las os prøve at fokusere på én ting ad gangen. Musikken på DR's side kan være noget de starter, så prøv at se bort fra den. Koncentrer dig i stedt om at surfe rundt på DR's side og læg mærke til, om du får vist reklamer eller får åbnet forskellige vinduer. Dette efter du har startet Firefox i fejlsikret tilstand.

Lige et ekstra spørgsmål. Du skriver "downloade" i forbindelse med bredbåndsmåleren, men andre steder fremgår det som om, du mener at få den vist på hjemmesiden. Så for at være helt sikker: Har du downloadet den eller har du bare prøvet at bruge den på selve hjemmesiden?

Som tidligere skrevet, it-borger er IKKE en offentlig hjemmeside. Umiddelbart virker siden tilforladelig, så hvis du har downloadet noget fra siden, har det måske været fra en reklame på siden.
Der er ikke nogen side med adressen google.com-members.club.dk, så du har muligvis skrevet forkert, da du nedskrev adressen. Men stilen på adressen tyder stærkt på, at det er en svindelside, og at den intet har med Google at gøre.

Du kan godt vedhæfte skærmbilleder herinde, men jeg tror ikke, det er nødvendigt. Jeg tror, jeg har ganske godt styr på, hvad der er galt - jeg mangler bare at få overbevist dig :-)
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Gæst » lør maj 07, 2016 20:29

Lige et ekstra spørgsmål. Du skriver "downloade" i forbindelse med bredbåndsmåleren, men andre steder fremgår det som om, du mener at få den vist på hjemmesiden. Så for at være helt sikker: Har du downloadet den eller har du bare prøvet at bruge den på selve hjemmesiden?
Jeg gjorde som her beskrevet: Jeg skrev i Googles søgefelt "Bredbåndsmåleren" , så kom der denne side frem:

"Bredbåndsmåleren. Tag hastighedstest på it-borger.dk
www.it-borger.dk/verktojer/bredbaandsmaaleren
Test din internethastighed med bredbåndsmåleren. Bredbånd.dk har stillet en gratis hastighedstest til rådighed for It-borger.dk’s brugere."

Så klikkede jeg på linket: www.it-borger.dk/verktojer/bredbaandsmaaleren

Og så skete ulykken!

Ovenstående er en kopi af teksten - som jeg har taget fra min bærbare pc, som jo ikke er inficeret.

"Las os prøve at fokusere på én ting ad gangen. Musikken på DR's side kan være noget de starter, så prøv at se bort fra den. Koncentrer dig i stedt om at surfe rundt på DR's side og læg mærke til, om du får vist reklamer eller får åbnet forskellige vinduer. Dette efter du har startet Firefox i fejlsikret tilstand."

Ja, der kommer reklamer på DR.dk også selv om Firefox er åbnet i fejlsikret tilstand. Og jeg prøvede også at surfe rundt på nogle undersider, og med samme resultat.
Endvidere var den blå cirkel (jeg ved ikke hvad den kaldes) som indikerer downloadtiden (den, der snurrer rundt) også gået i stå nogle gange som om siden ikke kunne beslutte sig for at åbne!

Mvh
Jette
Gæst

Næste

Tilbage til Hjælp til alt