Spam i Win10 browser Edge

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Re: Spam i Win10 browser Edge

Indlægaf Gæst » lør maj 07, 2016 20:32

Og mens jeg skrev det forrige og sendte det til dig, så kom der igen denne blanke side igen lidt efter, den hvor der står (about blank).
Mvh
Jette
Gæst
 

Re: Spam i Win10 browser Edge

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør maj 07, 2016 21:00

Er du helt 100 procent sikker på, at du har startet Firefox i fejlsikret tilstand? Ser du reklamerne på DR, efter du har klikket på knappen Start i fejlsikret tilstand i denne dialogboks:

Billede

Hvis det er tilfældet, så er det snavs, du har fået ind, endnu mere ondsindet, end jeg havde regnet med. I så fald vil jeg gerne se et eller flere skærmbilleder af hele din skærm, hvor problemet er synligt. Du kan læse, hvordan du uploader et billede her:
http://wiki.mozilladanmark.dk/wiki/Hvor ... et_billede
Vejledningen er til MozillaDanmarks forum, men det fungerer på samme måde her.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7148
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Spam i Win10 browser Edge

Indlægaf Gæst » søn maj 08, 2016 8:23

Hej Kim

Ja jeg er helt sikker på, at jeg fik åbnet pc i fejlsikret tilstand i Firefox - går ikke ud fra, at shift-tasten også skal holdes nede, når man klikker ja i dialogboksen.
Da jeg havde klikket i åbn i fejlsikret tilstand kom der denne dialog (som jeg altid får på min stationære pc) "Brug Firefox som standardbrowser" og ved siden af denne meddelelse en kasse med meddelelsen "Ikke nu". Jeg har altid klikket i "Ikke nu". Og jeg brugte igen dr.dk som test og der blev ved med at komme alle slags reklamer frem!

Og så har jeg været inde at kigge på din vejledning til upload af filer - bliv ikke sur - men jeg kan simpelthen ikke finde ud af, hvordan jeg skal sende noget til dig, derfor vil jeg høre om, du ikke vil forbarme dig over min uvidenhed og så give mig en mulighed for at kunne sende dig de 11 skærmdumps, som jeg har taget ved at give mig en mailadresse, så jeg kan sende dem til dig som vedhæftede filer?
Kan jeg i øvrigt risikere også at inficere min bærbare pc, hvis jeg sender de 11 skærmpdump fra den?

Venlig hilsen
Jette
Gæst
 

Re: Spam i Win10 browser Edge

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn maj 08, 2016 8:53

Hej Jette

Send billederne til [email protected] - det vil være bedst, hvis du kan sede billederne fra den inficerede computer, da du risikerer at få mere med over, hvis du overfører billederne til den bærbare computer. De to computere bør for øvrigt heller ikke været forbundet til hinanden via dit netværk, hvis det er tilfældet.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7148
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Spam i Win10 browser Edge

Indlægaf Gæst » søn maj 08, 2016 9:01

Hej Kim

Tusind tak for din imødekommenhed.
Jeg sender diverse skærmdumps i løbet af eftermiddagen til email-adressen som vedhæftede filer. Jeg prøver at sende dem fra den inficerede pc (den stationære.)
De to maskiner er ikke forbundet til hinanden via et netværk, men de får signalet fra en router, som de begge er tilsluttet. Den bærbare via trådløs forbindelse, den stationære via et kabel direkte fra routeren - men det kan vel ikke kaldes et "netværk" ?

Mvh
Jette
Gæst
 

Re: Spam i Win10 browser Edge

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn maj 08, 2016 9:49

Jeg har modtaget billederne. Det var godt, at du medsendte et billede af dine udvidelser, det var det næste, jeg ville have spurgt dig om, se nedenfor.

Billederne af de forskellige pop op-vinduer, er de taget, mens Firefox er i fejlsikret tilstand? Mit gæt er, at de er taget, mens Firefox har været i almindelig tilstand.

Gør dette:
Åbn Firefox
Åbn siden med udvidelser og deaktivér udvidelsen Firefox Application Reputation Lookups.
Klik på linket Mere ud for udvidelsen. Tag et skærmbillede af den viste side og send det til mig.
Åbn indstillingerne i Firefox
Klik på Generelt i oversigten til venstre.
Du har sikkert fået indsat en eller flere uønskede startsider - indsæt i stedet adressen til en ønsket startside, fx https://google.com, i feltet Startside.
Genstart Firefox (i almindelig tilstand), og kontrollér, om du stadig har problemet.

Med hensyn til netværk: Så længe de to computere ikke kan se hinanden, er det nok ikke et problem med det, du her er blevet inficeret med.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7148
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Spam i Win10 browser Edge

Indlægaf Gæst » søn maj 08, 2016 12:17

Billederne af de forskellige pop op-vinduer, er de taget, mens Firefox er i fejlsikret tilstand? Mit gæt er, at de er taget, mens Firefox har været i almindelig tilstand.

Ja billederne er taget mens Firefox var i fejlsikret tilstand. Det var derfor jeg vedhæftede dialogboksen, så du kunne se, at jeg gjorde som du skrev , netop at åbne Firefox i fejlsikret tilstand.
Jeg prøver nu at gøre som du sidst har skrevet - og så sender jeg dig et skærmbillede - håber jeg kan finde ud af det med de der "udviddelser".

Mvh
Jette
Gæst
 

Re: Spam i Win10 browser Edge

Indlægaf Gæst » søn maj 08, 2016 12:36

Hov!

Du skriver nederst:
"Genstart Firefox (i almindelig tilstand), og kontrollér, om du stadig har problemet."

Skulle jeg have startet med at åbne Firefox i fejlsikret tilstand. Det gjorde jeg ikke! Jeg genstartede Firefox og fik igen de samme lortesider frem, nu også med en slesk kvindestemme, der fortalte at jeg var blevet særlig udvalgt til at vinde et eller andet. Jeg måtte trykke control - alt - delete for at lukke skramlet ned.
Men nu prøver jeg så at åbne Firefox i den fejlsikrede tilstand og så tager jeg de samme skærmprint som du har bedt mig om - og sender dem til dig.

Mvh
Jette
Gæst
 

Re: Spam i Win10 browser Edge

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn maj 08, 2016 12:40

Det vigtigste er nok startsiden.

Udvidelsen er ikke skyld i problemerne, når du er startet i fejlsikret tilstand. Jeg er ikke sikker på, om den har noget at gøre med problemerne, når Firefox startes normalt - det håber jeg teksten på siden "Mere" kan afsløre.

Det er lidt underligt med den udvidelse, for jeg kan ikke finde den nogen steder ved hjælp af Google, hvilket kunne tyde på, at den er slem. Til gengæld burde slemme udvidelser ikke længere kunne køre i Firefox, så jeg er meget nysgerrig efter at se siden "Mere". Den kan muligvis være blevet installeret af et sikkerhedsprogram, hvis du skannede, som jeg tidligere foreslog. Ellers kan den være skyldig i alle problemerne i Firefox - læg mærke til, at den er installeret i går!
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7148
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Spam i Win10 browser Edge

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn maj 08, 2016 13:39

Jeg uploader lige nogle af billederne, så andre kan se dem. Udvidelsen Firefox Application Reputation Lookups er lavet af Firefox, men den er forældet, så du kan roligt fjerne den helt. Det er dog ikke den, der er skyld i problemerne.

Installerede udvidelser:
dialog_a.gif


Søgeside på Google:
dr_aabnet.gif


Reklame åbnet efter klik på DR's link på søgesiden.
efter_klik_paa_dr_hovedside.gif


Søgesiden på Google er ret så sigende. Du har noget installeret, der placerer de grønne flueben, og som sikkert også er det, som åbner reklamer. Normalt gøres den slags via en udvidelse, men her har du åbenbart et andet program installeret, som opfanger din trafik og så manipulerer resultatet. Det indsætter de grønne flueben, og det åbner pop op-vinduer med reklamer og reklamer som åbnes som en del af siden.

Du skal have fundet og fjernet det program, hvilket burde kunne gøres som beskrevet her:
http://windows.microsoft.com/da-dk/wind ... e-programs
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7148
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Spam i Win10 browser Edge

Indlægaf Jørgen Rasmussen » søn maj 08, 2016 14:14

De grønne flueben kan være indsat af et sikkerhedsprogram.
På billede 3 står der "Ads by DNSUnlocker" oppe til højre i vinduet.
Det burde være muligt, at downloade diverse anti-adware-programmer ved at give et direkte link. Fx AdwCleaner 5.115 https://toolslib.net/downloads/finish/1/
Mvh Jørgen
Jørgen Rasmussen
 
Indlæg: 466
Tilmeldt: lør jul 26, 2008 12:03

Re: Spam i Win10 browser Edge

Indlægaf Gæst » søn maj 08, 2016 14:21

Hej Kim
Du skriver:
"Du skal have fundet og fjernet det program, hvilket burde kunne gøres som beskrevet her:
http://windows.microsoft.com/da-dk/wind ... e-programs"
Du må undskylde, men nu bliver jeg endnu mere rundt på gulvet, for nu skriver du Microsoft - jeg troede det var i Firefox fejlen opstod.
Dit link fører til:


"Reparer eller fjern programmer
På siden Indstillinger I Kontrolpanel
Gælder for Windows 10

Du kan fjerne programmer på siden indstillinger. Hvis du vil reparere et program, kan du bruge Kontrolpanel.
I menuen Start skal du vælge Indstillinger.
Under Indstillinger skal du vælge System > Apps og funktioner.
Vælg programmet, og vælg derefter Fjern.
Følg vejledningen på skærmen."

Men jeg aner jo ikke, hvad der er for et program, jeg skal fjerne!?
Jeg er som sagt komplet uden erfaring med edb, så jeg skal have det ind med skeer :)
Kan du hjælpe mig videre?

Mvh
Jette
Gæst
 

Re: Spam i Win10 browser Edge

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn maj 08, 2016 14:45

Hej Jette

Du får vist reklamer i flere programmer: Firefox, Edge og Internet Explorer. Og det er fordi, at programmet, der laver reklamerne, ligger i din Windows. Du skal derfor have fjernet programmet fra Windows.

Åbn oversigten over programmer som beskrevet i det tidligere link, du får det her igen:
http://windows.microsoft.com/da-dk/wind ... e-programs

Hvis du ikke umiddelbart kan finde noget mistænkeligt, så tag et eller flere skærmbilleder med alle programmerne på. Det vil være en god ting, hvis du kan sortere programmerne på listen i datoorden - jeg ved dog ikke, hvordan du gør dette, da jeg ikke selv har en Windows 10.

Hvis det ikke lykkes os at finde det skadelige program, så har Jørgen angivet en god måde at omgå reklamevinduerne på, men lad os lige først prøve, om vi selv kan finde og fjerne programmet.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7148
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Spam i Win10 browser Edge

Indlægaf Regmos » søn maj 08, 2016 15:05

Kim Ludvigsen skrev:...men lad os lige først prøve, om vi selv kan finde og fjerne programmet.

Hvis jeg må blande mig, så vil jeg foreslå at du prøver Jørgens link til AdwCleaner.

https://toolslib.net/downloads/finish/1/

Hvis det er DNS Unlocker der er synderen, burde det klare problemet. Højreklik på AdwCleaner, og Kør som administrator.
Mvh. Regmos
Panda Free Antivirus, HitmanPro/HitmanPro.Alert, Windows Firewall Control og Norton Connectsafe
Brugeravatar
Regmos
 
Indlæg: 136
Tilmeldt: ons jan 21, 2009 7:53

Re: Spam i Win10 browser Edge

Indlægaf Gæst » søn maj 08, 2016 16:51

Hej Kim, Jørgen og Regmos

Hvor er det bare herligt, når I gider hjælpe mig. Tak for det.
Jeg prøver Kim forslag og har nu været inde på Microsofts programoversigt og taget skærdump af programmerne. Jeg har sendt dem til Kim som vedhæftede i mail.
Jeg har ikke foretaget mig yderligere.

Mvh
Jette
Gæst
 

ForegåendeNæste

Tilbage til Hjælp til alt

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster