Tak

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Tak

Indlægaf Stegemüller » søn sep 16, 2018 11:14

Hej Kim og Jørgen

Jeg vil bare sige tak for et knaldgodt forum med gode søgemuligheder. Mit Windows 10 er reinstalleret (mareridt), men det var let at fange profilen igen og et mistet kodeord ved hjælp af gamle poster og fine hjælpefiler.

Mange hilsner
Hanne

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:62.0) Gecko/20100101 Firefox/62.0

---- Øh nu kom jeg så lige lidt videre: Kan man på nogen måde redde adressebogen og meddelelsesfilrene? (Jeg har alt på F-drevet, som ikke er berørt af nedbruddet.)
Venlig hilsen

Hanne B. Stegemüller </br></br>
Website her: https://stegemueller.dk
Webmaster og skribent her: https://letsupport.dk
Facebook her: https://www.facebook.com/stegemueller
Brugeravatar
Stegemüller
 
Indlæg: 404
Tilmeldt: man aug 14, 2006 21:22
Geografisk sted: København

Problemer efter reinstallation

Indlægaf Stegemüller » søn sep 16, 2018 13:11

Hej Kim (og måske Jørgen)

Jeg har prøvet at samle og prioritere mine problemer/spørgsmål, da det måske er mere overskueligt for jer. Hvis det ikke er i orden, skal jeg nok dele dem op!

Husk jeg har alt fra TB under F:\, som ikke er berørt af nedbruddet. Jeg har bare svært ved at finde rundt i navnene og er nu panisk for at gøre noget forkert...

1. Hvordan får jeg alle mine kontakter igen? Urgent, de findes ikke andre steder.

2. Pilene under korrespondenter viser igen kun udgående:
Jeg har læst og forsøgt alt i denne post: viewtopic.php?f=2&t=6826658&p=18272&hilit=pile+ved+korrespondenter#

4. Kan jeg få mine meddelelsesfiltre igen?

5. Kan jeg få mine signaturer igen (minor problem - dem kan jeg selv fedte med, mmm. I har et quick fix)
Venlig hilsen

Hanne B. Stegemüller </br></br>
Website her: https://stegemueller.dk
Webmaster og skribent her: https://letsupport.dk
Facebook her: https://www.facebook.com/stegemueller
Brugeravatar
Stegemüller
 
Indlæg: 404
Tilmeldt: man aug 14, 2006 21:22
Geografisk sted: København

Re: Tak

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn sep 16, 2018 13:17

Hej Hanne

Har du fået dirigeret Thunderbird til at bruge profilen på drev F efter geninstallationen? I så fald burde alt virke som før. Undtagelsen er måske signaturen, da det afhænger af, om du benytter en selvstændig fil som signatur, og hvor den i så fald ligger (eller lå).
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 6614
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Tak

Indlægaf Stegemüller » søn sep 16, 2018 13:25

Kim Ludvigsen skrev:Hej Hanne

Har du fået dirigeret Thunderbird til at bruge profilen på drev F efter geninstallationen? I så fald burde alt virke som før. Undtagelsen er måske signaturen, da det afhænger af, om du benytter en selvstændig fil som signatur, og hvor den i så fald ligger (eller lå).


Hej Kim

Som ved et forsyn kopierede jeg al TB til F:\drevet få dage inden nedbruddet af C:\, og det er også derfor, jeg ikke rigtig forstår dette. Jeg har, så vidt jeg kan se, fået alle mine mails, men det er jo også en IMAP-konto.

Da jeg skulle starte TB første gang, nu her brød den sig ikke om, at profilen lå inde i mappen F:\Program Files (x86)\Mozilla Thunderbird. Jeg lavede derfor en kopi, ude i F:\Program Files (x86)\Mozilla Thunderbird profilen, og så kom der gang i mails. Gør jeg noget forkert?

[quote="Tilføjelse: du skriver "dirigere", er det ikke bare at pege på profilen i stifineder? Eller er det der, hunden ligger begravet?[/quote]
Venlig hilsen

Hanne B. Stegemüller </br></br>
Website her: https://stegemueller.dk
Webmaster og skribent her: https://letsupport.dk
Facebook her: https://www.facebook.com/stegemueller
Brugeravatar
Stegemüller
 
Indlæg: 404
Tilmeldt: man aug 14, 2006 21:22
Geografisk sted: København

Re: Tak

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn sep 16, 2018 13:40

Jeg er ikke sikker på, hvad du har gjort. Dette er den rigtige måde at gøre det på:

Klik på søge-knappen i Windows og indtast:
%APPDATA%\Thunderbird
Klik på mappen med ovenstående navn i oversigten

I mappen finder du filen profiles.ini, den skal du åbne med en tekst-editor som fx Notesblok (endelig ikke Word eller lignende).
Du skal ændre linjen:
IsRelative=1
til:
IsRelative=0
Ud for Path= skal du angive den fulde stil til din profil på drev F, fx:
Path=F:\mine-data\Thunderbird\profiles\rgi8xuvw.default
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 6614
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Tak

Indlægaf Stegemüller » søn sep 16, 2018 13:52

Kim Ludvigsen skrev:Jeg er ikke sikker på, hvad du har gjort. Dette er den rigtige måde at gøre det på:

Klik på søge-knappen i Windows og indtast:
%APPDATA%\Thunderbird
Klik på mappen med ovenstående navn i oversigten

I mappen finder du filen profiles.ini, den skal du åbne med en tekst-editor som fx Notesblok (endelig ikke Word eller lignende).
Du skal ændre linjen:
IsRelative=1
til:
IsRelative=0
Ud for Path= skal du angive den fulde stil til din profil på drev F, fx:
Kim Ludvigsen skrev:Jeg er ikke sikker på, hvad du har gjort. Dette er den rigtige måde at gøre det på:

Klik på søge-knappen i Windows og indtast:
%APPDATA%\Thunderbird
Klik på mappen med ovenstående navn i oversigten

I mappen finder du filen profiles.ini, den skal du åbne med en tekst-editor som fx Notesblok (endelig ikke Word eller lignende).
Du skal ændre linjen:
IsRelative=1
til:
IsRelative=0
Ud for Path= skal du angive den fulde stil til din profil på drev F, fx:
Path=F:\mine-data\Thunderbird\profiles\rgi8xuvw.default

Path=F:\mine-data\Thunderbird\profiles\rgi8xuvw.default

----
Da data lå på C:\ kopierede jeg hele mappen, der lå under APPDATA (altså hele Thunderbird til: F:\Program Files (x86)\Mozilla Thunderbird) - ja lige nu sidder jeg og bliver i tvivl... gjorde jeg virkelig det? Jeg er altså ret omhyggelig med den slags.

Når jeg søger efter "%APPDATA%\Thunderbird" nu, kommer der selvfølgelig ikke noget resultat.

Kan jeg på nuværende tidspunkt "reparere" på dette - altså at der ikke finde mapper %APPDATA%\Thunderbird - ved at generere en mappe ved navn Thunderbird under APPDATA, som jeg lige har kontrolleret, at jeg har?

Undskyld hvis dette er lidt rodet.

Jeg skal lige ned at handle, så er jeg tilbage om 30 minutter
Venlig hilsen

Hanne B. Stegemüller </br></br>
Website her: https://stegemueller.dk
Webmaster og skribent her: https://letsupport.dk
Facebook her: https://www.facebook.com/stegemueller
Brugeravatar
Stegemüller
 
Indlæg: 404
Tilmeldt: man aug 14, 2006 21:22
Geografisk sted: København

Re: Tak

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn sep 16, 2018 14:04

Det lyder som om, du roder tingene sammen. Stien C:\Program Files (x86)\Mozilla Thunderbird er stien til selve programmet. Du skal ikke flytte selve programmet til drev F. I stedet skal du geninstallere Thunderbird, efter at du geninstallerede Windows.

Dine data, altså mails, kontakter, filtre osv. ligger i din profil, som normalt ligger i %APPDATA%\Thunderbird (%APPDATA% er en systemgenvej til mappen med dine brugerdata til forskellige programmer)

Hvis du ikke har mappen %APPDATA%\Thunderbird, så er det fordi, du ikke har installeret Thunderbird og startet programmet efter geninstallationen af Windows. Så for at udvide ovenstående vejledning med lidt ekstra trin:

Hent og installer Thunderbird. Du bestemmer selv, om programmet skal ligge på C eller F, det har ingen betydning for det efterfølgende.
Start Thunderbird.
Du får tilbudt at oprette en konto, luk i stedet Thunderbird.
Thunderbird har nu oprettet mappen %APPDATA%\Thunderbird, så du nu kan følge vejledningen i mit tidligere indlæg.

Det er vigtigt, at Thunderbird er lukket, mens du redigerer filen profiles.ini, så vent med at åbne Thunderbird igen til du er færdig med at redigere filen.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 6614
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Tak

Indlægaf Stegemüller » søn sep 16, 2018 14:22

Mange tak Kim

Jeg prøver - og du har ret: Jeg roder tingene sammen, fordi jeg er panikslagen.

Nu prøver jeg stille og roligt din vejledning, og ser, om det hjælper!

Ind til videre tak!
Venlig hilsen

Hanne B. Stegemüller </br></br>
Website her: https://stegemueller.dk
Webmaster og skribent her: https://letsupport.dk
Facebook her: https://www.facebook.com/stegemueller
Brugeravatar
Stegemüller
 
Indlæg: 404
Tilmeldt: man aug 14, 2006 21:22
Geografisk sted: København

Re: Tak

Indlægaf Stegemüller » søn sep 16, 2018 14:45

Hej igen

Jeg har nu installeret Thunderbird efter din anvisning, og har nu: C:\Users\Hanne\AppData\Roaming\Thunderbird er det korrekt? Jeg synes også, den gl. hed noget med roaming
Venlig hilsen

Hanne B. Stegemüller </br></br>
Website her: https://stegemueller.dk
Webmaster og skribent her: https://letsupport.dk
Facebook her: https://www.facebook.com/stegemueller
Brugeravatar
Stegemüller
 
Indlæg: 404
Tilmeldt: man aug 14, 2006 21:22
Geografisk sted: København

Re: Tak

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn sep 16, 2018 14:52

Ja, det er korrekt. Du skal nu redigere filen profiles.ini, der ligger i mappen C:\Users\Hanne\AppData\Roaming\Thunderbird, så den indeholder stien til din profilmappe på drev F. Husk også at ændre linjen IsRelative=1 til IsRelative=0..
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 6614
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Tak

Indlægaf Stegemüller » søn sep 16, 2018 15:11

Kim.png
Kim Ludvigsen skrev:Ja, det er korrekt. Du skal nu redigere filen profiles.ini, der ligger i mappen C:\Users\Hanne\AppData\Roaming\Thunderbird, så den indeholder stien til din profilmappe på drev F. Husk også at ændre linjen IsRelative=1 til IsRelative=0..


For søren da Kim - ----

Du aner ikke, hvor glad og lettet jeg er. Alle mine mere end 400 kontaktpersoner er på plads.Alt i min kalender er på plads Jeg sender dig hermed virtuelle blomster som en stor tak for hjælpen.

Der er bare en ting, jeg ikke kan se mig ud af, og det er det forhold, at der opstår mange inboxe. Jeg vedhæfter et billede og er i tvivl om, hvordan jeg håndterer dem korrekt.
Venlig hilsen

Hanne B. Stegemüller </br></br>
Website her: https://stegemueller.dk
Webmaster og skribent her: https://letsupport.dk
Facebook her: https://www.facebook.com/stegemueller
Brugeravatar
Stegemüller
 
Indlæg: 404
Tilmeldt: man aug 14, 2006 21:22
Geografisk sted: København

Re: Tak

Indlægaf Stegemüller » søn sep 16, 2018 15:20

Hrm ved du hvad - det er som "det går over", når man bladrer lidt rundt...
Venlig hilsen

Hanne B. Stegemüller </br></br>
Website her: https://stegemueller.dk
Webmaster og skribent her: https://letsupport.dk
Facebook her: https://www.facebook.com/stegemueller
Brugeravatar
Stegemüller
 
Indlæg: 404
Tilmeldt: man aug 14, 2006 21:22
Geografisk sted: København

Re: Tak

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn sep 16, 2018 15:24

Vi har før set noget lignende, hvor de oprettes på grund af navneproblemer med mappen på henholdsvis serveren og i Thunderbird. Det kan dog også være et synkroniserings- eller backup-program, der driller.

Jeg vil tro, at mange af mailene i mapperne er kopier. Du burde kunne flytte alle mails (som ikke er kopier) til mappen Indbakke og så slette de forskellige inbox-mapper. Hvis der bliver ved at blive oprettet nye inbox-mapper, så er det sikkert navneproblemet med serveren, der driller. Jeg kan ikke lige huske, hvordan det rettes, men prøv at lave en søgning hos MozillaDanmark eller spørg derovre, hvis en søgning ikke giver en løsning.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 6614
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: Tak

Indlægaf Stegemüller » søn sep 16, 2018 15:29

Det vil jeg gøre!

Endnu engang tak. Du har reddet min dag og aften!
Venlig hilsen

Hanne B. Stegemüller </br></br>
Website her: https://stegemueller.dk
Webmaster og skribent her: https://letsupport.dk
Facebook her: https://www.facebook.com/stegemueller
Brugeravatar
Stegemüller
 
Indlæg: 404
Tilmeldt: man aug 14, 2006 21:22
Geografisk sted: København


Tilbage til Hjælp til alt

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster

cron