stifindr lukker hele tiden

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

stifindr lukker hele tiden

Indlægaf Joan » man maj 06, 2019 13:50

Hej til Ludvigs forum!

Det er meget længe siden, jeg har søgt hjælp i jeres forum, men nu har jeg fået et problem, som jeg håber i kan hjælpe mig med.

Jeg har en laptop windows 7, som har virket upåklageligt indtil i dag, da jeg ville fjerne midlertidige filer. Jeg åbner "MIN COMPUTER", og når jeg klikker højre på Cdisken , vises en meddelelse: Windows stifinder holdt op med at fungere, og derefter vises: Windows stifinder genstarter. Samtidigt skjules alle ikoner på skrivebordet men vises efter et splitsekund igen. Jeg har ikke hentet nogen nye programmer eller andet i lang tid, men jeg har, efter denne uregelmæssighed opstod, lavet en systemgendannelse, det har dog ingen effekt haft.
Håber på hjælp her.
Mvh
Meretejo/Joan

Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/74.0.3729.131 Safari/537.36
Joan
 

Re: stifindr lukker hele tiden

Indlægaf Kim Ludvigsen » man maj 06, 2019 14:07

Hej Joan

Prøv at slukke og derefter at genstarte computeren. Bemærk, den skal slukkes helt, ikke i dvale eller hvile.

Hvis det ikke gør nogen forskel, så prøv at gendanne til et ældre gendannelsespunkt, end du prøvede før.

Hvis det stadig ikke gør nogen forskel, så kan du prøve at reparere din Windows ved at følge denne vejledning:
https://support.microsoft.com/da-dk/hel ... ted-system
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: stifindr lukker hele tiden

Indlægaf Gæst » man maj 06, 2019 20:42

Kim Ludvigsen skrev:Hej Joan

Prøv at slukke og derefter at genstarte computeren. Bemærk, den skal slukkes helt, ikke i dvale eller hvile.

Hvis det ikke gør nogen forskel, så prøv at gendanne til et ældre gendannelsespunkt, end du prøvede før.

Hvis det stadig ikke gør nogen forskel, så kan du prøve at reparere din Windows ved at følge denne vejledning:
https://support.microsoft.com/da-dk/hel ... ted-system


Hej Kim!
mange tak for dit svar med div. forslag til at rette op på mit problem. Først lavede jeg en systemgendannelse tilbage til en ældre dato, og jeg blev bare så glad, da det hele så normalt ud igen. Men det holdt desværre ikke, da jeg nemlig efter at have arbejdet på min pc nogle minutter, blev situationen det samme. Hver gang jeg højreklikker på en fil, visses den samme besked om at stifinder ikke funker. Jeg har kigget på det andet råd fra dig, men synes, at det ser ret kompliceret ud, og nu er jeg imidlertid for træt til flere forsøg i dag, men jeg går i gang med nye forsøg i morgen. I øvrigt vil jeg lige sige, at min pc arbejder fint i alle andre henseender. Jeg melder mig igen i morgen.
Tak foreløbigt
mvh
Meretejo/Joan
Gæst
 

Re: stifindr lukker hele tiden

Indlægaf Gæst » tirs maj 07, 2019 16:13

Gæst skrev:
Kim Ludvigsen skrev:Hej Joan

Prøv at slukke og derefter at genstarte computeren. Bemærk, den skal slukkes helt, ikke i dvale eller hvile.

Hvis det ikke gør nogen forskel, så prøv at gendanne til et ældre gendannelsespunkt, end du prøvede før.

Hvis det stadig ikke gør nogen forskel, så kan du prøve at reparere din Windows ved at følge denne vejledning:
https://support.microsoft.com/da-dk/

Hej Kim!
mange tak for dit svar med div. forslag til at rette op på mit problem. Først lavede jeg en systemgendannelse tilbage til en ældre dato, og jeg blev bare så glad, da det hele så normalt ud igen. Men det holdt desværre ikke, da jeg nemlig efter at have arbejdet på min pc nogle minutter, blev situationen det samme. Hver gang jeg højreklikker på en fil, visses den samme besked om at stifinder ikke funker. Jeg har kigget på det andet råd fra dig, men synes, at det ser ret kompliceret ud, og nu er jeg imidlertid for træt til flere forsøg i dag, men jeg går i gang med nye forsøg i morgen. I øvrigt vil jeg lige sige, at min pc arbejder fint i alle andre henseender. Jeg melder mig igen i morgen.
Tak foreløbigt
mvh
Meretejo/Joan

------------------------------------


Fortsættelse af ovenstående.

Hej igen!

I dag har jeg forsøgt med at lukke totalt ned for min laptop, som jo desuden også har været slukket hele natten, men det er stadig samme situation.
Så har jeg forsøgt med at gendanne men kan ikke få gendanet længere tilbage end til 08.05. og heller ikke det nytter. Kim Ludvigsens 3. råd om at reparere Windows via comand prompt, kan jeg rent ud sagt ikke finde ud af.
Jeg har ringet til YouSee support, men de kunne ikke hjælpe mig men mente, at jeg skulle gå til en it reparatør.
Så nu vil jeg lige tænke lidt over det.
Tak for alle råd.
Mvh
Mretejo/Joan
Gæst
 

Re: stifindr lukker hele tiden

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs maj 07, 2019 18:32

Joan, du skal ikke panikke, det er forholdsvis nemt at reparere Windows. Du skal blot:

Klik på Start
I søgefeltet skal du skrive cmd og herefter skal du trykke på tasten Enter.
Du får vist resultatet af søgningen. Højreklik på Kommandoprompt, og klik herefter på Kør som administrator.
Hvis du bliver bedt om at indtaste din adgangskode til Windows, skal du indtaste den.
Et kommandovindue åbnes. I det skal du skrive sfc /scannow og så trykke på tasten Enter.
Vent til skanningen og reparationen er færdig, hvilket kan tage noget tid - du kan i kommandovinduet se, hvor langt skanningen er nået.

Hvis du efter skanningen får vist en meddelelse, som du ikke forstår, så kopier meddelelsen og indsæt den her til os.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: stifindr lukker hele tiden

Indlægaf Gæst » fre maj 10, 2019 11:52

Kim Ludvigsen skrev:Joan, du skal ikke panikke, det er forholdsvis nemt at reparere Windows. Du skal blot:

Klik på Start
I søgefeltet skal du skrive cmd og herefter skal du trykke på tasten Enter.
Du får vist resultatet af søgningen. Højreklik på Kommandoprompt, og klik herefter på Kør som administrator.
Hvis du bliver bedt om at indtaste din adgangskode til Windows, skal du indtaste den.
Et kommandovindue åbnes. I det skal du skrive sfc /scannow og så trykke på tasten Enter.
Vent til skanningen og reparationen er færdig, hvilket kan tage noget tid - du kan i kommandovinduet se, hvor langt skanningen er nået.

Hvis du efter skanningen får vist en meddelelse, som du ikke forstår, så kopier meddelelsen og indsæt den her til os.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hej Kim!
Tak for dit svar og Undskyld dette sene svar.
Jeg har nu fulgt din anvisning men når kommandoprompten vises,kan jeg i menuen ikke se, at jeg kan vælge "kør som administrator"
Mvh
Joan
Gæst
 

Re: stifindr lukker hele tiden

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre maj 10, 2019 12:43

Jeg har ikke adgang til en Windows 7, i Windows 10 ser det sådan ud, når jeg højreklikker på Kommandoprompt (og det burde ligne i 7'eren):

adm.png
adm.png (7.25 KiB) Vist 6999 gange


Hvis du ikke har Kør som administrator på højrekliksmenuen, så prøv blot at klikke på Kommandoprompt for at åbne kommandovinduet, og indtast så kommandoen:
sfc /scannow
efterfulgt af et tryk på Enter. Og meld tilbage, hvad der sker. Hvis du er logget ind som administrator, vil det sikkert virke, ellers får du nok en fejlmeddelelse om, at kommandoen skal køres med administratorrettigheder.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: stifindr lukker hele tiden

Indlægaf Gæst » fre maj 10, 2019 13:18

Kim Ludvigsen skrev:Jeg har ikke adgang til en Windows 7, i Windows 10 ser det sådan ud, når jeg højreklikker på Kommandoprompt (og det burde ligne i 7'eren):

adm.png


Hvis du ikke har Kør som administrator på højrekliksmenuen, så prøv blot at klikke på Kommandoprompt for at åbne kommandovinduet, og indtast så kommandoen:
sfc /scannow
efterfulgt af et tryk på Enter. Og meld tilbage, hvad der sker. Hvis du er logget ind som administrator, vil det sikkert virke, ellers får du nok en fejlmeddelelse om, at kommandoen skal køres med administratorrettigheder.


Hej igen Kim.

Nu har jeg fået en masse tekster på engelsk i kommandoprompt, men jeg kan ikke kopiere den. :(
Joan
Gæst
 

Re: stifindr lukker hele tiden

Indlægaf Jørgen Rasmussen » fre maj 10, 2019 13:42

Hvis du vil kopiere teksten i kommandoprompten, så højreklik i teksten og vælg 'Marker alt'. Tryk så på Enter-tasten for at kopiere teksten til udklipsholderen.
Mvh Jørgen
Jørgen Rasmussen
 
Indlæg: 464
Tilmeldt: lør jul 26, 2008 12:03

Re: stifindr lukker hele tiden

Indlægaf Gæst » fre maj 10, 2019 14:05

Jørgen Rasmussen skrev:Hvis du vil kopiere teksten i kommandoprompten, så højreklik i teksten og vælg 'Marker alt'. Tryk så på Enter-tasten for at kopiere teksten til udklipsholderen.

Microsoft Windows [version 6.1.7601]
Copyright (c) 2009 Microsoft Corporation. Alle rettigheder forbeholdes.

C:\Users\ejer>sfc / scannow

Microsoft (R) Windows (R) Ressourcekontrol version 6.0
Copyright (c) 2006 Microsoft Corporation. Alle rettigheder forbeholdes.

Scanner integriteten af alle beskyttede systemfiler og erstatter forkerte versio
n med
de korrekte Microsoft-versioner.

SFC [/SCANNOW] [/VERIFYONLY] [/SCANFILE=<fil>] [/VERIFYFILE=<fil>]
[/OFFWINDIR=<Windows-mappe i offlinetilstand> /OFFBOOTDIR=<startmappe i offl
inetilstand>]

/SCANNOW Scanner integriteten af alle beskyttede systemfiler og reparerer
filer, der
indeholder problemer, når det er muligt.
/VERIFYONLY Scanner integriteten af alle beskyttede systemfiler. Der udføres
ingen
reparation.
/SCANFILE Scanner integriteten af den fil, der refereres til. Filen repare
res, hvis der er
problemer med den. Angiv den fulde sti som <fil>
/VERIFYFILE Kontrollerer integriteten af filen med den fulde sti <fil>. Der
foretages ingen
reparation.
/OFFBOOTDIR Angiv placeringen af startmappen i offlinetilstand, hvis der ska
l repareres i offlinetilstand
/OFFWINDIR Angiv placeringen af Windows-mappen i offlinetilstand, hvis der
skal repareres i offlinetilstand

Eksempler:

sfc /SCANNOW
sfc /VERIFYFILE=c:\windows\system32\kernel32.dll
sfc /SCANFILE=d:\windows\system32\kernel32.dll /OFFBOOTDIR=d:\ /OFFWINDI
R=d:\windows
sfc /VERIFYONLY

C:\Users\ejer>

Tak til Jørgen for rådet om at kopiere kommandoprompten, som ses herover.
MVH
Joan

Her er en kopi af teksten fra kommandoptomten
Gæst
 

Re: stifindr lukker hele tiden

Indlægaf Gæst » fre maj 10, 2019 15:23

Jeg tror ikke, du har kørt kommandoprompten som administrator.
Gæst
 

Re: stifindr lukker hele tiden

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre maj 10, 2019 15:46

Hej Joan

Prøv igen, men denne gang uden mellemrum efter skråstregen:
sfc /scannow
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Re: stifindr lukker hele tiden

Indlægaf Jørgen Rasmussen » fre maj 10, 2019 16:08

Jeg glemte at logge ind sidst.

Grunden til, at jeg ikke tror, at Joan har kørt kommandoprompten som administrator er, at vinduet starter med at vise:
Microsoft Windows [version 6.1.7601]
Copyright (c) 2009 Microsoft Corporation. Alle rettigheder forbeholdes.

C:\Users\ejer>

I stedet for C:\Users\ejer>, skal der stå C:\Windows\system32>
Mvh Jørgen
Jørgen Rasmussen
 
Indlæg: 464
Tilmeldt: lør jul 26, 2008 12:03

Re: stifindr lukker hele tiden

Indlægaf Gæst » fre maj 10, 2019 16:26

Kim Ludvigsen skrev:Hej Joan

Prøv igen, men denne gang uden mellemrum efter skråstregen:
sfc /scannow
Kim Ludvigsen skrev:Hej Joan

Prøv igen, men denne gang uden mellemrum efter skråstregen:
sfc /scannow

-----------------------------------------------------------------------------
Hej Kim!
Nu skrev jeg i kommando prompten sfc /scannow og resultatet af den scanning er:"Windows ressurcebeskyttelse har ikke fundet integritetsfejl"

Joan
Gæst
 

Re: stifindr lukker hele tiden

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre maj 10, 2019 17:26

Øv, så begynder det at blive svært. SFC-kommandoen ville have fundet det, hvis der var en fejl i selve Stifinderprogrammet (det er også Stifinder, der viser dit Skrivebord, det er derfor ikonerne forsvinder, mens Stifinder genstarter)

Opstår fejlen kun, når du højreklikker på et drev i Min computer? Og sker det i så fald for alle drev? (hvis du har flere end Drev C)

Åbnes drevet normalt, hvis du dobbeltklikker på det i stedet for at højreklikke?

Har du installeret programmer, der laver ændringer på højrekliksmenuen?

Kan du højreklikke på andre filer og få åbnet højrekliksmenuen? (Fx dokumenter, billeder osv.)
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin
 
Indlæg: 7140
Tilmeldt: tors jun 08, 2006 0:49

Næste

Tilbage til Hjælp til alt

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 10 gæster